Skift af downlights - udvidelse af hul - hvordan?

Hejsa.

Jeg står for at skulle have udskiftet en række 230v downlights (Nordlux Galisto - hold jer fra dem...billigt plastic, dyre pærer der går i stykker hele tiden)

Tanken er at der skal opsættes Daxtor Easy2Light istedet.

Men...Daxtor har et hulmål på 75 - Galisto har et hulmål på 56. Så der skal udvides.

Hvordan får man smartest lavet det med et kopbor der er afhængig af at midterboret kan bide i noget?

Jeg tænker at det må være noget med et stykke masonit hvor der med samme kopbor er lavet et hul, så det ligesom kan styre kopboret - og så være nærig med omdrejningerne indtil det har fået fat.

Er der andre der har en bedre idé?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan også tage dit 56 mm kop bor og skrue det på dit 75 mm kop bor, dette kræver dog at du kan skrue dem på samme centerbor. dette har ihvertfald været l'sningen for mig flere gange

/Ib
Ta en pind/plade på min 10mm tykkelse, og bor et 75mm hul i den.

Derefter holder du "skabelonen" op på loftet så mindten af det eksisterende hul 56mm er ca. i midten af det nye 75mm hul.

Så kan du bore det op..

En god ide er at være to. en til at holde skabelonen og en til at bore.

Det har har vi brugt mange gange.. Men kør forsigtigt i starten..

Jesper Pedersen

Hej Jesper.

Tak for input - det var lidt i den stil jeg selv tænkte men måske ikke fik forklaret helt forståeligt i mit indlæg :-)


ThomasJ -> Gør som Jesperjtp skriver det virker, og er den nemmeste løsning

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Annonce
Det letteste er at anvende 2 hulsave som beskrevet ovenfor. Er der ikke gevind nok, kan du anvende denne snedige adapter, der monteres i stedet for centerboret, så har du gevind til den lille hulsav. http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1281&n=10

Med venlig hilsen

Anders

Jeg endte med at gøre det med skabelonen og det virker såmænd fint nok, udover at det er "lidt" svært (LÆS: Det kræver et godt greb/kræfter) at holde skabelonen - medmindre man kører MEGET forsigtigt i starten så den ikke skubbes.

Tak for alle forslag og kommentarer!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis