Opretning af Gulv på 1. Sal

Hej.

Jeg står og skal til at rette mit gulv op på min første sal, den er helt ryddet, pånær de gamle gulvbrædder. Det var så planen jeg ville fjerne dem, så jeg kommer helt ned til bjælkelaget, idet det gamle gulv er skævt og dårligt, og skal samtidig ha lavet rørføring til genvex, så for at få disse rør så lang ned som muligt.
I den forbindelse har jeg et par uafklarede spørgsmål som jeg håber der er nogen her der kan hjælpe med.
 
Sagen er den at jeg har op mod 180-190cm mellem bjælkerne, plane var så at lægge regler på langs af huset med 30cm mellemrum (For tror selv 60cm er for meget, eller hvad siger i?), og derpå gulvspånplader på tværs af reglerne. Vil det være godt nok til at gulvet ikke gynger så meget at man bliver søsyg af at gå på det ? Jeg ved godt at det bedste ville være at skyde ekstra bjælker ind, men dette er svært at komme til og da vi gerne vil ha delvis synlige bjælker i stueplan, vil det ikke pynte.
Det skal siges huset har en brede på knap 6,5m. og der er en bærende væk hele vejen midt i huset, altså på tværs af alle bjælkerne, og denne vil blive stående.

På forhånd Tak

Mvh
Philip

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med 30 cm vil jeg mene at det bliver stabilt

Jeg har lige fået lavet det samme, med 100cm mellem bjælkerne, og de 30 cm imellem reglerne, og derpå et

spånpladegulv= meget stabilt, og fast

Så jeg vil mene at du bare skal komme igang, god fornøjelse(-$

Det er ikke såmeget afstanden mellem reglerne som dimensionen af reglerne det handler om.
Det er en gammel tabel jeg bruger, men hvis du anvender 50 x125 mm regler kan du have en spændvidde på 1,25 m med en indbyrdes afstand for reglerne på 60 cm. Når der anvendes sammenlimede 22 mm gulvspånplader.
Det lyder stadig lidt slasket for mig så jeg vil anbefale kun 40 cm, hvilket passer med at pladerne er 240 cm lange.

Det vil nok osse være godt om du lavede en prøveudlægning af regler og plader.
Husk lLaaange regler og forskudte samlinger.

http://www.novopan.dk/spaanplader/p...se_3.1.pdf

..... en spændvidde på 2,25 m med en indbyrdes...............
Altså 2meter og 25cm var det han mente!!!
Tak Holm

Hpox:
Så du vil mine regler er for lidt til min opgave? Men vil prøve som du siger med en prøveudlægning, ville bare være fint og ha en ide om det vil gå.

Tak for de hurtige svar, håber på flere gode input
Tak hpox

Er der andre der har lavet lignende opretning og som vil fortælle om deres erfaringer? Og hvordan de har gjort?
Da du ikke ønsker eller har mulighed for at veksle ud mellem dine bjælker, så er hpox løsningsforslag faktisk den eneste optimale løsning på det.
Koludabyg:
jeg vil gerne, har bare ikke rigtig mulighed for at få bjælkerne ind i fuld længde så jeg kan ligge hjælpebjælker ind, hvordan kan jeg så ellers gøre det?
Har du et par billeder af hvordan det ser ud ?

Hvor meget er det muligt at hæve gulvet ?
Jeg kan smide nogen billeder op når jeg for pillet de gamæe gulvbrædder op, så kan du se hvordan det ser ud ?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis