Et par spm. ang radiator

Hej..

På min første sal er der i alt 4 radiatorer, som på sigt skal flyttes da de sidder meget upraktisk (bag en dør), så vil gerne have dem hen under vinduerne..

I den forbindelse, vil jeg lave pex rør til dem og lave en fordeler ude i skunken, som jeg kan komme til bagefter..

Mit spørgsmål er så:

1. Jeg har kun 16mm pex op til min førstesal, er det nok til fire radiatorer?

2. Vil det give en ok varmestyring ved at sætte en telestat på til hver radiator, og så en rum termostat? Altså faktisk gulvvarme princippet..

Mvh
Jesper

Jesper Pedersen

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hør Jesper ! Du roder vist i noget hvor du bør holde nallerne væk.
@1: svaret afhænger meget af hvor meget vand du skal frem til dine radiatorer. Hvis du har stor afkøling over dem, kan det måske lade sig gøre, men pex har stor godstykkelse og dermed lille lysning i røret.
@2: det er en fin måde at gøre det på!

I et andet indlæg har jeg tilladt mig at henvise til en fabrikant, der kan lave gulvvarmeregulatorer, der kan indregulere anlægget selv.
Hvis du anvender samme system her får du sikret, at flowet over radiatorerne tilpasses behovet aktivt til varmetabet og bonussen er, at du måske kan anvende dine 16 mm pex uden problemer fordi din indregulering er dynamisk....
Jo større afkøling desto mindre vandmængde pr. tid skal du bruge for at tilvejebringe den effekt som tabes!

Sagt på en anden måde; hvis dine radiatorer er designet/valgt til lavtemperatur og har stor hedeflade, er vandet kølet godt ned når det forlader dem. Så skal du cirkulere mindre vand = mindre rør = mindre pumpe = forbrugt el-energi osv.
Hej.. Jeg tror du skal kører tilgang til tilgang og redtur til redtur.Så fordel det ude i skunken det bliver nok det bedste for dig. Så mot. Forindstillingsventiler Så får du et godt varme anlæg. Erik

Hygger mig bare (:

SaniNetto > Det er også det jeg skrive i staten at jeg vil gøre

I den forbindelse, vil jeg lave pex rør til dem og lave en fordeler ude i skunken, som jeg kan komme til bagefter..

Jesper Pedersen

Er det fjernvarme er det slet intet problem med at føde 4 radiatorer med et 16mm pexrør
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis