Gulvvarme: el eller vand?

Hej

Er pt. igang med at renovere et toilet herhjemme og er lidt i tvivl om hvilken gulvvarme man burde vælge eftersom der er et par faktorer som gør mig i tvivl.

Til at starte med vil jeg lige slå fast at huset er fra først i 70'erne så isoleringen i gulv lever ikke op til de 300 mm som der stilles idag

Hvad jeg kan læse rundt omkring så skal man helst vælge el som gulvvarme hvis man vælger at få lagt varme i gulv i rum som ikke har et utal af m2 og her må jeg gi til kende at rummet kun er lidt over 2,5 m2, så ville selvfølgelig gerne benytte mig af denne mulighed.

Der er dog mulighed for hurtig at benytte og  tilslutte vand til gulvvarme, da den nuværende radiator muligvis skal fjernes og der derfor vil være rørført vand fra centrallen . Har dog ikke undersøgt hvor billigt det så kan gøres

Jeg ville helst vælge første løsning, men pga. der bliver tilsluttet fjernvarme til området i april, bliver det muligvis svært at få godkendt(som jeg har læst man skal søge tilladelse til) at man ligger fjernvarme i form af el nu hvor man får billig varme ifa. vand.

Hvad syntes i?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Hvis det var mig så ville jeg helt klart vælge varmeslanger i gulvet ( fjernvarme ) Det er den bedste comfort du får med det og nok også den billigste løsning på sigt. Erik

Hygger mig bare (:

El er dyrt og det vil du lynhurtigt opdage når du tænder for det..

Vi har selv el gulvvarme i vores lille badeværelse og det er næsten aldrig tændt grundet det er så ufatteligt dyrt at køre med.

Men det var det den tidligere ejer havde valgt

Når vi engang skal have det lavet om skal der helt sikkert monteres slanger i gulvet til vand..

Mvh Mærsk

Hvis der ikke er noget isolering i gulvet så vil el blive en dyr fornøjelse hvis du skruer for højt op.

Vores el varme i køkkenet (meget lille køkken fra 70'erne) bruger ikke det store så længe vi holder den på 12 grader hvilket gør at gulvet ikke er koldt (har anden rum opvarmning).

Så hvis du ikke skal bruge det som opvarmnings kilde kan det godt lade sig gøre med el, men altså ikke optimalt hvis du skruer for højt op

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Uanset størrelse ville jeg da vælge centralvarme frem for EL, men som MLU også skriver, så husk det vil sikkert være dyrere at kører med gulvvarmen i forhold til jeres radiator, specielt hvis det er meget ringe isoleret gulvet.
Alternativt kunne du også lægge en elgulvvarme, og så slutte en vandbåren håndklædetørrer op, som kan supplere varmen.
Annonce
Ville jo også helst selv ligge gulvvarme med vand som varmekilde, men tænker mere på at omkostningerne måske er for stor ved at ligge denne type i et gulv som kun er 2,5 m2.
Samtidig regner jeg ikke med at isoleringstykkelsen er mere end 100 mm. Men ved ikke hvor meget det har at sige når det er så lille et rum.
Skrevet af VH på 17 jan 2011 18:47
Alternativt kunne du også lægge en elgulvvarme, og så slutte en vandbåren håndklædetørrer op, som kan supplere varmen.

Dette vil være en god løsning. Som sagt el varme kan godt holde gulvet fod varmt uden de store omkostninger.

Er du sikker på der er 100 mm isolering i gulvet?

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Maks 100 mm.

Ja det med en vandbåren håndklædetørre var faktisk en god ide, men skal man havde tilsluttet nogle fittings eller andet som kan sænke temp. eller kan man bare bruge de nuværende rør hvor radiatoren har siddet til dette formål?
Så vidt vides kan den sluttes til de rør hvor radiatoren har siddet. Der medfølger en termostat til håndklædetørreren, fittings osv.

Der er stor forskel på hvor mange watt de forskellige modeller giver, så man skal lige se sig lidt omkring. Og så selvfølgelig være opmærksom på at håndklædetørreren jo ikke har samme afkølingsflade, så selvom den har lige så mange watt som radiatoren giver den ikke helt samme varme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis