Presse timeprisen på en håndværker

Vi kom netop til at snakke om at her i Renoveringsprojektet har vi presset priser på alt -undtaget håndværkerens timeløn. Egentlig er det jo lidt spøjst, at man bare klapper hælene sammen og betaler 580 kr i timen for en håndværker, når alt andet forhandles.

Er der nogen der har haft held med at aftale en billigere timepris for en håndværker?

Eller er det helt ud i skoven og tro det kan lade sig gøre?
60 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Priserne er da ofte til forhandling, specielt iøjeblikket hvor der ikke er det store udbud af arbejde.
Der er selvfølgelig også forskel på priserne alt efter hvor i landet du bor.
Hør om priser fra flere håndværkere men husk at det ikke nødvendigvis er den biligste der er biligst i længden.
mvh.
Det kan kun afgøres ved at forsøge.
Har den gode håndværker ikke andet at lave, er han måske til at presse.
Hvis han har andre kunder, der er villig til at betale prisen, er han nok vanskeligere at motivere til at gå ned i pris.
Det står ikke i nogen lov, at man skal betale den krævede timepris, så længe det er i en indledende forhandlingssituation.
Er arbejdet først udført, stiller sagen sig noget anderledes.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
580,- i timen er godt nok også dyrt, men det er måske bare timepriserne i dit område.

Jeg kan fortælle dig at her på vestsjælland ligger den da omkring 320-350,- + moms i timen for en tømrer, og en 350-380,- for for murer og ca. 400,- i timen for elektrikere.

Hvis det er en større renovering, så plejer jeg da tit at aftale en lavere timepris og materialer med mine kunder hvis det er timeløn og materiale afregnet.

Så får kunden både en god pris på materialer og arbejdslønnen, og vi er sikret arbejde et stykke tid frem.

Men som udgangspunkt vil jeg da mene at både timepris og materiale priserne kan forhandles hos de fleste håndværkere, udover dem der alligevel drukner i arbejde i forvejen, og har kunder der betaler prisen alligevel.
Snakker vi dog tilbudsarbejde tror jeg dog ikke du skal forvente at denne bliver regnet med lavere timeløn, da denne så sætter håndværker endnu mere under pres tidsmæssigt og økonomisk set.
Det er så en elektriker der er tale om inkl. moms - men så er det også inkl. bil. Ja, det er noget jeg har lært nu - det koster også at have bilen stående - både hvad angår vvs og elektriker.

Iøvrigt er det da lidt tankevækkende at lige netop de to håndværkere der har lovgivningen på deres side hvad angår retten til at lave arbejdet også er de dyreste..


Mht. tilbudsgivning så får vi det meste lavet på timepris. Det har i alle tilfælde bedst kunne betale sig.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, når vi snakker El og VVS så er det ikke nemt hverken at presse pris på timelønnen, eller materialerne og det er netop pga. deres autorisation at de holder fast i deres priser, kunne vi andre lave deres arbejde, så havde tingene nok set helt anderledes ud.

Det med bilen er desværre også noget de fleste tager penge for, kender kun enkelte VVS og Elektrikere der ikke kræver denne, det er dog ikke særligt mange tømrer og murere der tager dette oveni deres priser, udover de større firmaer som kører for det offentlige og større kunder.

Vedr. arbejde på timeløn, så er jeg helt enig med dig, det kan i de fleste tilfælde altså sagtens betale sig.
Både elektriker og VVS har solgt materialerne til det vi kunne købe for på nettet, da de hellere vil tjene lidt på det, end at vi selv går ud og køber det. + De er sikre på hvad det er de arbejder med, og har det de skal bruge. Men den har egentlig været ret let.

Mureren ville også levere beton materialerne uden fortjeneste (og så bare bestille det for os, da han får en bedre rabat).

Vi har det så også sådan at vi hellere vil købe hos håndværkeren og støtte ham med en lille fortjenest, end selv bøvle med at købe hjem, og så får vi det forkerte, skal sende tilbage osv.


Men altså, materialerne syntes jeg egentlig vi har fået gode priser på. Der er bare den timeløn - jeg forstår den ikke helt. Men sådan er det vist bare!
Jeg tror nok at det er som Koluda siger at på lidt større arbejder kan du aftale en lavere timepris en den den pågældende mester har stående på prislisten. (Som jo i forvejen er sat lidt højt, så der er plads til et bette afslag ;o)
Simpelthen fordi der nok ikke er så meget konkurrence på timeprisen. Folk vælger nemlig ikke håndværker udfra om vedkommende vil have 330 eller 380 + moms i timen.
Derimod vælger kunden ud fra tilbudssummens størrelse, altså indhenter flere tilbud.
Derfor er jeg ret sikker på at man ikke skal forsøge at presse på timeprisen, men på alt mulig andet. På materialepriser f.eks.
F.eks. 10% på tømmerhandlens prisliste, godt tilbud på gulvplankerne osv. Ofte kan håndværkerne mageligt konkurrere på de priser der findes på nettet, f.eks. komfurer, lamper, håndvaske og amaturer.

Helt generelt er jeg af den sikre overbevisning at alle mulige listepriser, vejledende udsalgspriser og hvad ved jeg, helt bevist sættes så højt at der er pladt til: "gode priser", "tilbud", "rabatter", "særligt gode tilbud", "NU ½ pris" osv.
Du kan roligt gå ud fra at når en detailhandler eller håndværker siger "En god handel" så er det mest for ham selv. :o)
Et eksempel på at det er muligt at presse prisen, er at jeg skulle bruge en ståltegl. Jeg havde fundet den på nettet til 125 kr og går så i tømmerhandlen. Den koster 250 kr + moms. Ok..

Så spørger jeg til hvad den skal koste når jeg nu har en konto hos dem, jo .. så begynder han at regne lidt på det (normalt giver det op til 10%). Jeg siger så at jeg kan se den koster 125 på nettet, hvordan deres er forskellig fra den - prisen taget i betragtning må der jo være en forskel.. Na, nej, tjah.. Jo, den pris kan de godt matche!

Så det er altså halvpris eller lidt under, det kunne fåes til.

Det er faktisk lidt frustrerende i sådan et projekt at man ikke har nogen idé om hvorvidt man betaler for meget for materialerne. Nogle steder har de ikke engang priser på, så du ved ikke hvad listeprisen er, og kan ikke vurdere om den pris du har fået er ok.

Ved ikke hvad en håndværker koster, men hvis de koster 580 kr i timen, lyder det helt vanvitting på mig, forstil jer en rengørings dame eller lign som får 120 kr i timen, efter skat har hun måske 70kr pr time i hånden, for at betale for en håndværker i 1 time skal hun så arbejde i 8,5 time, lad os sige at hun skal have lavet et projekt som tager bare 24 timer, så skal hun arbejde i over 200 timer for at betale det, ved ikke om tallene passer da de bare lige var noget jeg rystede ud af ærmet. Men hvis de gør, er det jo ikke nogle normale mennesker der har råd til den slags
Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også