Modstand ved fuldt rat udsving - begge sider

Hej,

Jeg har lige købt en 330I e46 fra 12/2003 (lækkert køretøj og hurtigt).
 
Men jeg har lagt mærke til, at hver gang jeg drejer rattet max rundt så møder jeg modstand (gælder både til højre og venstre) og jeg skal bruge lidt kræfter på at, få rattet retur igen dog kun lige det første stykke så føles alt normalt igen.

Det virker som om noget (næsten) hopper ud af en skål og skal lige som hjælpes på plads igen.

Som skrevet kun ved fuldt udsving.

Haft en til, at kigge på det og han siger der er lige meget slør i styrekulger/bærekugler.

Er det noget som I måske har oplevet før eller kender til problemet?

Er det hele bærearmen der skal skiftes og vil styre/bære kugler være monteret på denne eller skal det købes ved siden af?

Er det et lav-det-selv job eller skal den på værksted? Hænderne er er sådan skruet fornuftigt på

Vh
Global

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ØH hvor tit har du brug for fuldt udsving ved kørsel.
Man bruger det jo heller ikke når man har parkeret.. ???? Men hvad har det med sagen at gøre.. ??
Jeg har oplevet lidt det samme med en tandstangsstyring... Det var tandstangen der var slidt op og pludselig kunne man dreje rettet uden hjulene fulgte med..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

330i E46? Dejlig bil, havde selv en fra 2001.
Den lider ligesom alle E46ere under at gummibøsningerne i hjulophængende bliver slappe på et tidspunkt.
Op på en lift og check alle bøsninger, både forhjul og baghjul (330i'eren rykker godt i baghjulsophængene), udskift efter behov. Derefter skulle den gerne køre som en gokart :-)
Husk sporing af både forhjul og baghjul.

MvH,

Bent.

Hej

Måske var tårnlejerne også en mulighed - prøv at kontrollere dem først !

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej,

Tak for alle svarene.

Kan se der er mange muligheder for "fejlen".

Hvor sidder de helt præcist disse gummibøsninger hvis jeg skal kigge efter dem og hvordan vurdere jeg om de er slidte og klar til udskiftning?

Tårnlejerne hvordan tjekker jeg dem?

Hvis bilen står på jorden og motoren tændt så kan jeg gøre et fuldt rat udsving uden jeg kan mærke til fejlen så det er faktisk kun når bilen er i bevægelse.

Mvh
Global.
Annonce
kører den på 7" fælge?

 

Ja, 17" vinter og 18" sommer. Kan ikke kører med mindre en 17" grundet bremserne er jeg blevet orienteret.

Har fået, at vide det måske kunne være tandstangen men hvorfor skulle den være slidt i yderstillingerne og ikke i midten da det jo er her man oftest befinder sig.

Måske der kan være noget med ratstammen?

Men gummibøsninger, styrekugler, bærekugler, tårnlejer og hvad der ellers er har ingen fejl - desværre.

Ser jo helst ikke det er en tandstang.

Vh.
Global
Måske går den netop mere trægt, når du kommer ud i yderstillingerne, hvor den ikke er slidt?
nu mente jeg 7" i bredden! af dækkene. Der findes nogen, der synes det er fedt med brede hjul, som faktisk ændrer så meget, at de bliver farlige at køre i. sådan et 215'er dæk er der god modstand i når man når yderpunktet. m.h.t. tandstangen, så kig efter om ikke der sidder en bundskrue i huset eller en smørenippel. Tandstangshuset kan være fyldt med vand og på vej til skrotteren

 

Tak for svaret.

Fangende ikke lige den med bredden

Men det var også min første tanke da der sad 18" på derfor var jeg ikke så bekymret og mente med 17" så var problemet væk.

Men desværre er det der stadig og den har smallere dæk på nu end min gamle 320I (e36) og den havde ikke problemet.

Skrue/nippel er det noget jeg kan se nede fra hvis bilen bliver løftet op?

Vh.
Global

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis