Lave dobbeltdørshul i letbeton væg - bærende??

Hej,

Helt ny på lav-det-selv.dk, og jeg kommer nok til at bruge sitet rigtig meget, forestiller jeg mig.

Jeg har netop købt et hus fra 67.

I huset er der en væg jeg gerne vil have lavet et dobbeltdørshul i.
Huset er et vinkelhus, og taget er lavet med gitterspær.

Væggen jeg vil lave hul i er 8-9 cm. tyk og af letbeton (tror jeg de kalder det).

Jeg er i tvivl om væggen er bærende eller stabiliserende, kan man umiddelbart se det på tegningerne?

Tegning_1_pile viser hvilken væg det drejer sig om..
Tegning_1 er samme tegning, men uden de grimme pile.
Tegning_2 viser kælderen.

Kan i se på det og give mig en indikation om jeg bare kan lave hullet uden at skulle understøtte det med noget I jern eller lignende?

Mvh og pft. Kenneth
væggen der skal væltes
Samme tegning uden røde pile
Kælderen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Væggen ermed 98% sikkerhed ikke bærende.
Men det er nemt at finde ud af. Du går op på loftet og kukker efter om det overliggende spær hviler på andet end ydervæggene.
Du skriver et sted dørhul og et andet sted væltes.
Ihvertfald: Hvis du mener et dørhul på knap et par meter så skal der laves en overligger. PÅ en eller anden måde.
Hvis hele væggen skal væltes slan husets stabilitet nok lige vurderes.
Det kommer jo lidt an på hvordan du laver det.
Selve dørhullet er ca. 2,1 meter højt. Hvis du stadig vil have pudset væg over dørhullet skal der jo være en overligger af en slags.
Du kan osse vælge at skære væggen væk helt til loftet. Og lave et vindue over døren. Eller sætte en skydedør eller 2 i. Eller labe en lille gipsvæg over døren.
Der er mange muligheder.
Så overliggeren skal ikke være et I jern eller noget andet beregnet (til at støtte).. men blot noget der lukker af så resten af væggen ikke falder ned i hovedet på os?

Væggen er i dag bare belagt med savsmuldstapet på begge sider, og tanken er at jeg bare vil lave en simpel karm der "lukkede" hullet af som en pæn finish..

Er også rimelig sikker på den ikke er bærende på nogen måde, og den har sikkert også en begrænset stabiliserende effekt, den den ikke står over kælder væggene heller.

Tror det er en simpel skillervæg, og det skulle ikke være et problemer at lave det hul i væggen.

Ja, den overligger skal bare holde det hængende oppe, det ville måske være nemmere at pille det ned, og lave et nyt overstykke i gipsplader og træ i stedet for.
Annonce
Nej.
At være en bærende væg vil sige at væggen bærer andet end sig selv, et bjælkelag, en væg eller et spær.
Ja, noget der forhindrer at den resterende del af væggen drysser ned. Men der er jo ikke meget tilbage når hullet er skåret. måske kun 20 - 30 cm.
Mange tak for jeres svar.. jeg vil begive mig ud i nedriverens rolle og så må vi se om resten står når jeg er færdig..

Tak igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis