Hvordan kommer man i gang med ar sejle...

Hej..

Min svigerfar og jeg har tænkt på at købe en lille kutter..

Den skal så laves i stand og med en 7 sove pladser go en lille køkken evt toilet..

den skal prima bruges til små ture rundt i det danske land...

Hvad skal der til af lovmessig grej for det kan lade sig gøre...

Samt kræve det noget forsikring og sejlkort...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kent A.

Et dueligheds-bevis kan være en god begyndelse, dette kan erhverves på aftenskole oa. steder som en sejlklub f.eks.

Der læres noget om navigation og ikke mindst søvejs regler og sikkerhed, det ville jeg foreslå jer at begynde med, kan jo gøres samtidig med at i renovere jeres skiw ikke.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Duelighed er desværre ikke et krav i dk i mindre fartøjer. Dog er det et krav i flere havne. Men det er lovpligtigt at man overholder søvejsregler samt udøver godt sømandsskab og her er duligheds undervisningen en god start. Derud over er der krav om ansvarsforsikring.

Der findes diverse sejlerskoler her kan i jo få lidt erfaring.

Her står de fleste regler og love:

http://www.sejlsikkert.dk/SikkerhedTilSoes.aspx

Er det jeres første båd og har i hænderne skruget godt på?

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Uanset hvad mener jeg at duelighedsbevis er et minimum (set bort fra reglerne). Jeg har sendt alle mine børn på sejlerskole for at lære alt om reglerne, syntes det er altid bedre at lære det med praktisk erfaring istedet ud af bøgerne.
Har i erfaring i at sejle eller er dette jeres første projekt? Kender heller ikke størelsen på jeres båd men hvis den er over 50ft (15 m) tror jeg nok at mand skal have den store eksamen.

Og i skal have forsikringen i orden ellers kan det blive rigtig dyrt.

Men ønsker jer alt held og lykke med jeres projekt. Er der billeder i ville dele?
Ja det bliver vores første båd...

Min far var båd bygger.. Så jeg har en svag minde om at være ude at sejle med ham... Han døde i 89-90 i drukne ulykke... Jeg var 4 år gammel

Men jeg har altid godt kunne mig en lille hygge kutter til at tøffe rundt i danmark... Jeg elsker den der fiske kutter lyd...

Så når sviger far har brug for en ny hobby.. så er det jo med at finde på noget vi kunne ha i fællesskab...
Tuscarora

Det er kun på snakke stadige..
Så ved ikke om et billede af mig og svigerfar ville ha interesse... he he...

Min svigerfar er gammel hjemværnsmand og har sejlet en del...

Men jeg er total nybegynder... men jeg stædig person og bruger gerne en masse tid på at sætte mig ind i tingene
Annonce
Som de andre skriver er der ingen krav forbundet med sejllads i en lille fiskekutter, men...

Havde selv absolut ingen erfaring med fornøjelser på vandet da jeg 2009 ville have båd. Tog duelighedsbevis vinteren 2009/2010 og undersøgte samtidig markedet for egnede både til mit behov.

Da jeg tidlig forår bestod eksamen, var jeg meget klogere på de basale færdigheder på vandet samt havde fundet det skib jeg ville have. Kunne slet ikke forestille mig at sejle rundt uden kendskab til søvejsregler/kritiske situationer/farvandsudsigter og meget mere. Gør dig selv den tjeneste at tage duelighedsbevis inden i køber/sejler ud i den skønne danske natur - det er alle pengene og timerne værd.
Det er ikke et lovkrav, men for jeres egen (og andres) sikkerhed er basal viden omkring færdsel på havet nødvendigt efter min mening - med mindre i blot vil tøffe rundt i den lokale fjord.
Som de andre skriver er der ingen krav forbundet med sejllads i en lille fiskekutter, men...

Havde selv absolut ingen erfaring med fornøjelser på vandet da jeg 2009 ville have båd. Tog duelighedsbevis vinteren 2009/2010 og undersøgte samtidig markedet for egnede både til mit behov.

Da jeg tidlig forår bestod eksamen, var jeg meget klogere på de basale færdigheder på vandet samt havde fundet det skib jeg ville have. Kunne slet ikke forestille mig at sejle rundt uden kendskab til søvejsregler/kritiske situationer/farvandsudsigter og meget mere. Gør dig selv den tjeneste at tage duelighedsbevis inden i køber/sejler ud i den skønne danske natur - det er alle pengene og timerne værd.
Det er ikke et lovkrav, men for jeres egen (og andres) sikkerhed er basal viden omkring færdsel på havet nødvendigt efter min mening - med mindre i blot vil tøffe rundt i den lokale fjord.
Jeg tror sku vi tag en tur på kursus og taget det der bevis....

det er altid rar at vide lidt mere...
Jeg kan også anbefale at tage et duelighedsbevis.
At der ikke er nogen krav forbundet med at sejle en lille fiskekutter er ikke rigtigt.
Som Anders skriver længere oppe, er der ikke noget krav om et bevis, men det er et krav at i kender søfarts reglerne, samt sikkerhed ombord på en båd.
De fleste forsikringer giver også rabat hvis man har et duelighedsbevis
Hello.

Rigtig fornuftigt at starte med duelighedsbeviset, for jer begge!
Herefter vil det være fornuftigt at snuppe en sæson i den lokale sejlerskole, nok mest rettet mod sejlads med sejl, men man lærer at håndtere en mindre båd på en god og ordentlig måde.

Så kan jeg se du hører hjemme i Nykøbing Mors.Så kunne du sikkert også opnå lidt sejler erfaring i et lidt større skib via FDF i Glyngøre http://fdf-glyngoere.dk/ De driver skibet Bertha. Måske kan du også erverve noget duelighedsundervisning herigennem.

Og når du skriver du godt kan li lyden af motoren i en lille kutter... og jeg ser din alder, så tænker jeg på en hurtiggående 34-6 cylindret scania eller lignende.... Noget helt andet end det jeg husker med en en eller to cylindret langsomtgående glødehoved motor!
Check lige www.motorsamling.dk
og www.skibsmotor.dk og ikke mindst på www.youtube.com kan du få dækket behovet for lyd og lidt sejlede skuder.....

Men lad os lige høre lidt mere om hvad du opfatter som en lille kutter.... Der er langt fra en gammel limfjords sjægt, via Pennalhuset til en oplagt kutter fra nyere tid....

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis