renovering af kældervægge

jeg skal igang med at renovere kælderen i vores hus fra 50'erne. Der er pudsede vægge og loft. Nogle få steder sidder pudsen helt løst og er lige til at skrabe ned mens den mange andre steder lyder hul når man banker på den. 

Hvor meget af pudsen bør jeg tage ned? Kun det der sidder helt løst? Det løse + "det hule"? Eller vil det simpelthen give det pæneste resultat hvis jeg tager al pudsen ned og starter forfra på hele væggen istedet for at lave mange små lapper?

Mvh M 
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjur

Ville helt sikkert selv fjerne alt løst siddende puds incl. det hule som du skriver, for du kan ikke sætte puds eller andet hvis ikke "bunden" ikke kan bære.

Så det er aller-bedst hvis du starter helt forfra som du selv er inde på.

Go' arbejdslyst og held med projektet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
hej maskinsnedker,
tak for dit svar :-)

Næste spørgsmål er så hvordan jeg lettest får al pudsen af? Har indtil videre brugt en kraftig hobbymaskine med stålbørste, men det tager sin tid og støver af h... til! Er der nogen der kender en lettere/mindre støvende metode?
Du slår det af - med en hammer.
Bedst er en murehammer.
Eller en spade/skovl
Går ud fra at det er kalkmørtel.
Hej.

Det løse giver jo næsten sig selv ok, en stiv gadekost kan være en mulighed, det hule banker du på med en hammer/mukkert.

Mindre støvende metode kender jeg ikke, men et forslag er at fugte det der skal bankes ned, men det kan være der er andre som har et tip til lige netop ang. støv?

Men tvivler på at du kan undgå dette, ud over at åbne et vindue eller to, og så på med vanten og igang, du/i bruger selvfølgelig en støvmaske ikke?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for svar,
jeg forsøger mig med en mukkert istedet for hobbymaskinen.

Bruger skam støvmaske... Vil nødig have lungerne til at størkne :-)

Ved ikke rigtig om det er kalkmørtel. Hvordan ser jeg det og gør det nogen forskel ift. fremgangsmåde?
Annonce
Tjur.

Ja undskyld det var vist også for frisk at være, så se bort fra mit råd om maske, det var ikke for at være dum-smart kan jeg love dig, det er ikke min stil.

I min drengetid var der da ikke almindeligt med støv masker, vi ku' bruge et viskestykke der var fugtet, hvis det var rigtigt slemt, og jeg hjalp mine forældre meget med at renovere et gl. hus så det var nok det som var i bag-hovedet fra dengang.

Med hensyn til fremgangsmåde tror jeg ikke der er forskel, om det er mørtel eller cement-puds.

Alt er skrevet i bedste mening.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skam ikke noget dumt råd at bruge maske! Og jeg kan sagtens komme i tanke om et par stykker i min omgangskreds der kunne finde på at droppe den, så det er helt ok med mig at opfordre folk til at passe på sig selv og al respekt for at du gør det.
Kalkmørtel er relativt blødt/ porøst og er nemt at banke ned - skrabe af.
Mørtel med cement iblandet er hårdt og sidder godt fast. Du vil næpp være i tvivl.
Og det støver ikke nær så meget når du banker det ned - som kalkmørtel.
Og støvmaske skal der til kalkstøv trænger ind over alt.
Tjur.

Det er jo lige det ikke, men skal da heller ikke støde nogen og virke for dum/smart vel, det er jo det jeg mener, tror vi forstår hinanden.

Og rigtigt som rådet herover, cement-puds kan være hårdt/blåt som granit.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Så er det helt klart kalkmørtel. Nu vil jeg gå ned og tæske væggen med en hammer... tak for hjælpen :-)
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også