renovering af kældervægge

jeg skal igang med at renovere kælderen i vores hus fra 50'erne. Der er pudsede vægge og loft. Nogle få steder sidder pudsen helt løst og er lige til at skrabe ned mens den mange andre steder lyder hul når man banker på den. 

Hvor meget af pudsen bør jeg tage ned? Kun det der sidder helt løst? Det løse + "det hule"? Eller vil det simpelthen give det pæneste resultat hvis jeg tager al pudsen ned og starter forfra på hele væggen istedet for at lave mange små lapper?

Mvh M 
jeg skal igang med at renovere kælderen i vores... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Flødeagtig, så det er til at få til at hænge i kalkkosten.

Med venlig hilsen
ktm

 

Egentligtalt så behøver du vel ikke at pudse igen.
Nu det er en kælder så må det vel godt være lidt rådt.
Hvad med vand-, sække- eller stenskurring?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tror jeg forsøger mig med med en primer og så at svumme som beskrevet så... Det lyder lettere end at kaste ud. Tak for forslaget :-)

@hpox: tror det bliver lige rustikt nok hvis det ikke bliver pudset... Væggen er af blokke på ca. 0,5 x 30 cm (de varierer en del i størrelsen) der står meget skævt ovenpå hinanden. Der er indimellem niveauforskel på ca. 1,5 cm eller mere :-) kan ellers godt lide vandskurede vægge, men det går vist ikke her.
så nåede jeg endelig til det stadie, hvor jeg rent faktisk skal til at bygge noget op og det har jo en anden charme end at rive uhæmmet ned med en hammer :-)

Så jeg skal bare lige være helt sikker på fremgangsmåden og har et par bonusspørgsmål...
1/ Jeg maler med en primer for at binde støv mm... Er der et bestemt mærke der er billigt og godt?
2/ Jeg svummer med en flødeagtig blanding af betonbinder, mørtel og vand... Er der nogen der kan fortælle mig hvad det præcise blandingsforhold skal være?
3/ Når væggen er tør, pudser jeg med 9% strandmørtel? Eller er der nogen der vil anbefale en anden type? Nogle steder skal det nok op i et lag på min 5 cm...

Ja, undskyld, jeg har bare et stort behov for at få det hele skåret ud i pap :-D

Mvh Tjur
Lad være at prime selve muren da det kan danne en slags glas agtig hinde istedet for. Det forværrer nogle gange vedhæftningen. Fjern støvet i stedet, forvand muren og Bland lidt i betonbinder i mørtelen i stedet.

Beto binder fra skalflex. men det er ikke billigt.

De steder hvor der er 5 cm. skal det bygges op lag for lag og lade det hærde. Du skal lave den stærkeste blanding til det inderste lag som er udkast eller svumning f.eks sand og cement 1:3 med en smule kalkmørtel i. Til den afsluttende puds ville jeg foretrække en blandingsmørtel eller bakkemørtel i forholdet 1:10

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svar. ja det er jo så en helt anden fremgangsmåde end den jeg havde planlagt... Men hvordan bærer man sig ad med at fjerne støvet? Det er en gammel, meget ujævn mur, fuld af sprækker og jeg synes den bliver ved med at kaste støv af sig... Derfor syntes jeg også det lød rigtig smart at binde det sidste støv med en primer.
Du fjerner støvet med en stiv kost ligesom du fejer fortorvet med. Og ja der vil altid være lidt støv tilbage på sådan en gammel mur. Hvis det er meget slemt kan du svumme muren først så du får arbejdet det første lag godt sammen med muren=god vedhæftning.  Start med at rette murens skævheder op til den er jævn inden du pudser det yderste lag, så er det lettere at få pænt.
Tak for råd, det lyder rimeligt til at gå til :-)

Har børstet muren godt af med en gadekost, men synes stadig den støver en del, så jeg har tænkt mig at svumme. Der står på betonbinder-flasken at man skal bruge vand:betonbinder i forholdet 1:1 i en svummeblanding, men synes det lyder af rimelig meget betonbinder - der går jo alligevel nogle liter til... Nogen erfaringer med om man kan nøjes med mindre? Derudover, hvis jeg ellers har forstået det ret, vil 3 cement til 1 strandmørtel fungere godt i svummeblanding og tilsvarende 1 til 10 i lagene udenpå?

Mvh Tjur
Der behøveslikke mere end en kopfuld betobinder i til hver blanding i en lille blandemaskine dvs. ca. mellem en  1/4 og en halv liter det er nok.

Nej jeg mente 1 cement 3 sand og 3 mørtel. Så smører du det på væggen og arbejder det godt sammen med muren med en våd kalkkost.
tak for det, jeg forsøger :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også