renovering af kældervægge

jeg skal igang med at renovere kælderen i vores hus fra 50'erne. Der er pudsede vægge og loft. Nogle få steder sidder pudsen helt løst og er lige til at skrabe ned mens den mange andre steder lyder hul når man banker på den. 

Hvor meget af pudsen bør jeg tage ned? Kun det der sidder helt løst? Det løse + "det hule"? Eller vil det simpelthen give det pæneste resultat hvis jeg tager al pudsen ned og starter forfra på hele væggen istedet for at lave mange små lapper?

Mvh M 
jeg skal igang med at renovere kælderen i vores... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej
Hvad med at leje en betonhøvl eller en fræser til puds på din lokale maskine udlejning, med støvsuger naturligvis.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Hej.
Det kommer lidt an på, hvor meget af pudsen der løs og hvor meget som er hul. Men efter som det er et gammelt hus, ville jeg skralde alt pudsen af, da det næsten er med garanti kalkmørtel.
Tag en lille mejsel hammer med en bred mejsel på, og bank det af med. For det er næsten med garanti at du kan slå store flader af. Den med betonhøvl, glem det.
Når så pudsen er af, skal du kaste ud inden du pudser muren op igen.
Jeg er gået over til at bruge en lægtehammer. Spidsen er super til lige at løsne og hive en flage ud med. De steder hvor det ikke er nok bruger jeg hammer og mejsel - og jeg har efterhånden også været alle mulige andre metoder igennem - men finder de to metoder bedst.
Tak for rådene. Jeg har nu været igang med en alm. stor hammer og det går strygende. Pudsen falder af i store flager :-)

Hvor ren skal muren være før jeg pudser op igen? Skal der renses efter med stålbørste eller lignende eller binder pudsen ok selvom der sidder lidt smårester kalkmørtel tilbage?
Tjur.

Dine vægge må være fri for løst puds som sagt, siden skal du fugte væggen inden du pudser op på ny.

De faste områder lader du bare sidde, ingen grund til at bakse mere med det.

Fremgangsmåden er jeg ret sikker på skønt jeg jo ikke er murer, jeg kan jo tage fejl så 110% sikker på metoden er jeg dog ikke.

Har set og prøvet det nogle få gange selv.

Hvis du bruger en stiv kost (gadekost el lign.) er god til at tage det værste løse.

Fugten giver du med en kalk-kost for at væggen ikke suger al væden af dit mørtel, ellers vil den ny mørtel bare falde af igen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Jeg har erfaring for, at det kan fremme vedhæftningen først af smøre en primer på, der binder støv mm fast til stenene eller betonen.
Dernæst svumme med en tynd blanding af betonbinder, mørtel og vand. Kan så pensles på med en kalkkost.
Så binder den nye puds let.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis jeg bruger primer, behøver jeg så ikke at kaste ud før jeg pudser?
Det kan også anbefales at puste væggen med en kompressor, det fjerner alt det løse, støv osv.
Skrevet af Tjur på 16 jan 2011 11:21
Hvis jeg bruger primer, behøver jeg så ikke at kaste ud før jeg pudser?


Da jeg aldrig blev gode venner med den diciplin, har jeg undladt at kaste ud, men svummet væggene i stedet for som beskrevet.

Med venlig hilsen
ktm

 


Ok, har aldrig prøvet nogle af delene, så jeg må prøve mig lidt frem... Som jeg forstår det at svumme, maler man bare væggen med en tynd blanding som beskrevet? hvor tynd skal den være?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også