Hvordan isolerer man et bryggers fra 1956?

Hej

Jeg har et hus fra 1956, og det eneste jeg mangler at isolere er bryggerset. Selv om det er bygget samtidig med resten af huset er det ikke bygget på samme måde. Sandsynligvis fordi det har været fyrrum engang.

Ydermuren er 24cm tyk, så jeg tror ikke der er nogen hulmur man kan fylde noget i? Hvordan får jeg bedst muligt isoleret muren uden at tage for meget plads fra bryggerset?

Hvis jeg vælger indvendig isolering er der så noget jeg skal passe på med mht til råd og svamp?

Og så har en kollega fortalt at man også kan isolere udefra. Hvad går det nu ud på? Det har jeg ikke hørt om før.

 

Så er der gulvet.

Når man går ud i bryggerset er der et trin ned på 10cm. Hvordan kan jeg udnytte de 10 cm bedst muligt til isolering?

Vil det være nødvendigt at bryde hele gulvet op, og gøre det ordentligt een gang for alle? Jeg ved der er en kloak fra vores bad/wc et eller andet sted der nede.

Hvordan byggede man i 1956? Dvs hvad kan jeg forvente hvis jeg tager den helt store tur. Er det armeret osv?

 

Der kommer sikkert flere spørgsmål efterhånden som jeg får nogle svar

På forhånd tak.

 

Mvh

Nicholai

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vores hus er fra 1968 og der var bryggeret (har fjernvarme) udesat for flg. kuldebroer : enkeltlagglas i bryggersvindue (er nu udgang til tilbygning med gulvvarme), utæt og tynd yderdør, loftlem i 12mm spånplade, utætheder langs ydervægge og loft. Har klinker på gulvet. Jeg har skiftet dør, skiftet til isoleret loftslem, fået lukket sprækkerne. Hele huset er blevet hulmursisoleret. Vi har skabsfryser stående i bryggerset, så sammen med fjernvarmeinstallationen, kondestørretumbler og varme fra tilbygningen (døren står altid åben, da der er kontor i den første del af tilbygningen), så er der aldrig koldt i bryggerset. Eneste ændring jeg vil lave er at lægge mere isolering på loftet. Har i dag et sted mellem 225 og 300 mm isoleriing på loftet. Jeg har ikke mod på at bryde gulvet op, da der går rør på kryds og tværs under gulvet.

Måske kan du med nogle forbedringer undgå at skulle isolere gulvet og væggene (du kan dog overveje at sætte f.eks. 3 cm varmvægsgipsplader på væggene (har ikke slev prøvet disse så jeg kender ikke effekten på dem)?

Måske kan en radiator i bryggerset være en løsning?

Vores hus er fra sidst i 50'erne, her var betongen i bryggerset, lagt direkte på afrettet jord/byggeaffald, og var højst 8 cm tyk, så opbrydningen var særdeles nem.

Hvis du vælger at bryde gulvet op, og isolere, så få gulvvarme, det giver et fantastisk løft, til et kold bryggers.
Det lavede jeg i vores, det er alt besværet værd...

mvh jens
Hej Jens og Erik. Tak for svarene.

Vinduer, bryggersdør og loftslem skal helt sikkert skiftes. Det kan jeg selv gøre. Det er jo bare at købe ind og montere :-)
Jeg ville også meget gerne have gulvvarme i bryggerset, men investeringen skal jo også kunne betale sig. Dog giver vi gerne lidt for den ekstra komfort :-)

Mit største problem er det der med isolering, for jeg ved intet om det. Man skal tage hensyn til kuldebroer, måske dampspærrer, materialevalg osv. Jeg er simpelthen på herrens mark hvad det angår.
Derfor søger jeg lidt hjælp og inspiration her fra folk der enten har haft succes med et projekt og kan anbefale det, eller nogen der vil fortælle hvordan man absolut ikke skal gøre.

håber at få flere ideer og hjælp fra folk her inde.

Mvh
Nicholai
hej
Vi bor i et hus fra 25, og bryggers (eller vaskehuset), er en tilbygning til huset. Jeg ville som du renovere det eks. men endte med at bryde alt ned, incl fundamentet og så starte forfra. Det tog meget af min tid og kostede også, men det er lækkert idag.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Du kan fint isolerer udvendigt, men det ændrer jo udseendet af dit hus temmelig meget. og om det dur kun for bryggerset vides ikke.
Der er mange måder at gøre det på. De 2 mest almindelige er isolering fastgjort til ydervæggen og afsluttet med puds. Eller træskelet hvori ifyldes mineraluld og der afsluttes med en ventileret beklædning. Som kan være træ, metal eller næsten hvad som helst.
Prøv at gå ind på Rockwools hjemmeside, der er masser af eksempler.

Mht. gulve så er der ikke armering i et alm. gulv fra 50-erne.
Det er næsten umuligt at isolerer gulve op til dagens standard uden at hakke de gamle op.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis