Havelåge montering

Vil montere en have låge på min hus væg hvilket beslag skal man vælge og findes der nogle der er justerbare tænker på at man kan rette lågen op hvis den skulle komme til at hænge med tiden

Vægen er jernarmeret beton væg og det er i enden af vægen

På fårhånd tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fast arbejde sige jeg bare !
Du kan ikke bare klappe nogle hængsler fast på muren og så tror på at det holder  Du er nød til at monterer en planke op ad muren, hvorpå du kan monterer dine hængsler. Grunden er at det er armeret beton, så skal befæstningen spredes ud over et større areal, ellers vil du hurtigt opleve et lågefald  Det vil jo være det rene Miks  Maks    
Det bliver noget skrammel Mikmak, du skal have et ordentligt fæste i muren og det klares altså ikke med et par stykker fladjern med påsvejsede hængsler, desuden vil der ikke gå længe før du har rusten til at løbe ned af betonnen, og det kan altså ikke fjernes igen. Hold dig til en planke du kan fæstne med tre eller fire expantions bolte i muren. Her på montere du så hængslerne og har mulighed for at rette på hængslerne hvis lågen begynder at hænge. Hvis lågen skal være en meter høj skal du bruge en planke (halvtømmer) på mindst 1,2 m så du kan fæste over lågen med den ene af expantions boltene. Og hængslerne skal være minimum som dem der bruges i almindelige døre, de fås som galvaniserede, det bedste vil dog være stabel hængsler.
mikmak14

Der er noget som hedder kemiske murankre en glasampul som puttes i det borede hul, som først er blæst rent for støv, skulle efter sigende være rigtig godt (sikkert også dyrt)

Det var måske også en mulighed?

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Lågen skal være ca. 180 høj 100 bred monteret med klink .kommer nok til at veje lidt

syntes bare tit at stabel hængsler kommer til at hænge  skal man montere med over mål så den kan sætte sig ??? , kan godt følge dig i at montere planke på vægen det fylder bare noget mere og hvis nu det var en jern låge ville man vel ikke montere den på planke??
Annonce
Hvis det var en jernlåge, ville man nok bruge et stykke kraftigt u jern eller den slags retangulære rør der også kan købes, ved ikke hvad det heder. Det handler ikke bare om at holde hænsleren i muren men at holde dem rette i samme retning. Og så skal du tænke på at sådan en låge af en eller anden grund har det med at blive smækket i, det er en hård belastning af hængsler og murværk. Det er grunden til at jeg foreslår dig at bruge en træplanke, træet vil optage en del af "slaget"
Lågen du vil lave, kan du sikre mod at hænge ved at montere en skråstiver i selve rammen der skal holde bræderne. Den nedeste del af skråstiveren skal pege ind mod den nederste del af hængselsiden, så støtter den lågen. Mange begår den fejl at montere den så den "hænger" i skråstiveren og det holder ikke lige så godt.
Takker håndværkeren for svarende.

Hvilken dimension ville du lave rammen til lågen i og hvilken lægte på vægen ???
Du kan jo sådan set bruge regler til både ramme og ophæng på væggen, så kan den også bruges til at nikke skaller med
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis