Fastgørelse af tagkonstruktion

Hej
Skal til at sætte rejsning på min tilbygning der er opført i 70érne med build up tag, den er opført i mursten og er med hulmur.
Mit problem ligger i, at der jo selvfølgelig ikke er istøbt vindtræksbånd i fundamentet. har for nogle år siden lavet en ligende opgave, hvor vi monterede vindtræksbåndende ved at fjerne en mursten helt nede ved fundamentet, i både for og bagmuren, så lagde vi en stålplade ind med en gevindstang monteret, derpå blev vindtræksbåndet monteret og trukket op til spærende
Derefter blev de fjernet to sten imuret oven på pladen.
Er denne løsning stadig gangbar eller findes der bedre alternativer?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var en rigtig god ide.
Jeg forstår det sådan at trækbåndet blev trukket inde i hulmuren?
Blot sørg for at trækbåndet er strammet an og forløber i en ret linie fra sokkel til spær.
Det kan sagtens laves som du beskriver det.

Ellers kan man lime en gevindstand fast i fundamentet ved at fjerne et par skifter i bunden, og montere sine vindtræksbånd her til fastholdelse af tagkonstruktionen.

Men er din gamle tagkonstruktion ikke fastgjort til fundamentet i forvejen på en eller anden måde ?

Det er rigtig nok, men det gælder om at gøre det nemmest muligt.

Nej den er højest sansyligt ikke fastgjort, da paptaget ligger ca en halvmeter længere nede end murkronen, dvs der er intet udhæng så vinden kan ikke få fat i noget
Det med at forankre almindelige tagkonstruktioner i fundamentet er noget nymodens pjat.
2x20 mm galv. fladjern sømmet i den vandrette fuge 6-8 skifter nede var godtnok. Hvert spær jo, eller var det hver andet.
I starten af halvfjerserne.
Annonce
hpox oa.

Du skriver noget om nymodens pjat at fastgøre tagkonst. til fundamentet, heri er jeg ikke helt enig.

For snart 30 år siden jeg blev husejer/priotets-bestyrer, havde jeg lige snakket med min nabo i meget kraftig storm, han sagde kækt at vejret jo bare ku' tage taget fra hans eget hus, han var jo forsikret.

Han gik i en halv time, og kom forpustet  tilbage, godt rød i hovedet og spurgte om jeg havde en lomme-lygte, for gavlen var lettet ca en tomme, og han skulle da op på loftet og bese skaden.

Du kan tro han fik sikret sin gavl.

En lidt længere beretning fra en storm/orkan som væltede de halve af Rold Skov, og meget andet her i landet, hvis i husker det?

Og har da haft et par "Blæsere" siden dengang.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er ganske rigtigt- maskinsnedker.
Men jeg glemte nu osse en smily på svaret. (Sådan en her :o))

Men det korte af det lange er at sådan gjorde vi dengang.
Sidenhen lærte jeg at regne lidt på den slags og det var stadig ikke nødvendig at føre forankningen helt ned til fundamentet.
Det er ikke mit indtryk at der letter flere tage fra huse bygget i 70-erne end der gør i dag.
Årsagen til at man idag "fortøjer" husene i fundamenterne er nok primært at husene, alt andet lige, vejer mindre fordi der anvendes lettere materialer og fordi facaderne er fyldt med glas og lette partier.
Endeligt er der jo en vis bekymring for at klimaet skal mere blæsende med kraftigere storme.
Og det er der jo en masse civilinginiører i div. styrelser, foreninger og råd der kan få megen tid til at gå med bekymrer sig om. Og udsende vejledninger der passer dertil.
Altså når de ikke har travlt med at udsende nye bugningsreglementer. Hvor vi nu er nede på 2 års interval. :o)
Rigtigt nok der er jo flere faktore der skal tage i betragtning.

Naboens/genboens hus havde eternit tag og stort udhæng indrømmet.

Men jeg var nu glad for at jeg lige havde "lukket" her, huset her fik en større omgang med skalmur isolering og andet, det efterår.

Havde et par mdr. for inden skåret udhænget af med en el-kædesav for at gøre plads, til skalmuren og isoleringen.

Har dog ikke ligesom du lært at regne på den slags desværre der skal ligesom være en anledning til det for mit vedkommende.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej jeg har et hus fra 1777 der står på kampstensokkel, ydervæg af mursten som remmen ligger på, bagmur af spærtræ 45#145 mm fastgjort til hvert spær og i sokkel for hver 60 cm. Der er tegl tag på... Er det nok som storm sikring

Hilsen Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis