Støbning af gulv opsumering af tips

Nu har jeg læst en del tråde om emnet og selv fået nogle gode tips, når jeg har spurgt ind. Tak for det. Der er ind i mellem forskellige meninger om hvad der er de bedste løsninger. Jeg har prøvet at opsummere nedenfor, det jeg er kommet frem til. Det drejer sig om støbning af betongulv på ca. 100mm oven på 220mm flamingo oven på 50-150 mm Leca nødder. På grund af ujevn overflade er flamingo i siderne erstattet med Leca. Der anvendes rionet, hvorpå der er monteret 20mm gulvvarmeslanger med 300mm afstand. Oven på betonnen skal der nogle steder fliser og andre steder trægulv direkte på (kun adskildt af et tyndt underlag). Højden skal rammes, der hvor der er trægulv, samt i et lille rum med fliser. Resten skal ikke ramme en bestemt højde.

Jeg er kommet frem til følgende tips ved selvblanding af beton:

1. Der anbefales at købe støbemix, frem for selv at blande sten og sand.
2. Der anbefales at købe sømaterialer frem for bakkematerialer.
3. Støbning med 0-16mm giver en stærkere beton, men med 0-8mm er det nemmere at arbejde med og man får nemmere den rette overflade, hvis det skal støbes i et lag.
4. Støbning i et lag er stærkere end i to lag.
5. Der foreslåes 3 løsninger:
5.1. Et lag med 0-16mm støbemix.
5.2. Et lag med 0-8mm støbemix.
5.3. To lag. Først ca. 80mm med 0-16mm støbemix. Derefter ca. 20mm med 0-4mm sand.
6. Beton man selv blander, skal altid vibreres.
7. Volumenforholdet mellem cement og støbemix skal være på mellem 1:6 og 1:7.
8. Der anvendes fiberdug over Lecanøderne, der hvor de ligger helt op til beton (i siderne).
Kommentarer til hver punkt er meget velkommen.

Jeg har også følgende tillægsspørgsmål:
a) Ville du vælge løsning 5.1, 5.2, 5.3 eller en anden?
b) Ville I leje en bjælkevibrator, blot klappe med en skovl eller andet? Den mindste blælkevibrator jeg har fundet på nettet er 3,2m. Det er lidt rigeligt langt til nogle af stederne.
c) Valg af cement. Ville I vælge og hvorfor:
c.1) Basis Aalborg Cement
c.2) Rapid Cement
c.3) Davidsen Cement (den billige)

På forhånd tak!
Hans
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Ja køb støbemix
2. Det er ligemeget, uden betydning, hvis du tænker på støbemix.
3. Betonstyrken er ikke noget problem.
4. Som 3
5. Hvis du aldrig har støbt et betondæk før, med fald, kan du ikke støbe det i et hug, med korrekt fald, jævnt, klar til pålimning af klinker, ovenpå et virvar af armering, gulvvarmeslanger, afløb og hvad ved jeg.
Støb først en 8-10 cm plade med nogenlunde rigtig fald. Og dernæst enten med pinlig korrekt fald og jævnhed for pålimni´g af fliser. Eller du lægger klinker i mørtel på den udstøbte beton.
6. Armeret beton skal principielt altid vibreres, men hvis det er små arealer kan du nøjes med at stampe det lidt med et brædt.
7. Hellere 1 til 5 end 1 til 7.
8. Fiberdug eller noget andet. Det må ikke flytte sig når du skovler rundt med betonen.

Ikke bjælkevibrator.
Nu kan jeg ikke huske hvad du skal støbe eller hvor store flader.
Men normalt udlægges 2 ledere som angiver højden af betonen. Når du udlægger betonnen vibrerer du med en lille stavvibrator, og trækker af med et bræt på tværs af lederne.
For at sikre at armeringen er fuldt omstøbt bør du vibrerer. (Mennjeg kunne godt være fristet til bare at bruge skovlen på et lille badeværelse.

Cement kvalitet er ligemeget, men der er slet ingen grund til at bruge Rapid.
Tak for svar!

Rumene er: Stue: 4,49*3,21; Gang: 1,64*3,33; Badeværelse og toilet (støbes som een plade): 2,81*3,29+1,25*1,72.

Hvad med sand til de sidste 2 cm. Er det også lige meget om det er den ene elle anden type? Min genbo (landmand) har noget liggende, som jeg plejer at hente fra, til når jeg skal når jeg skal lægge terasse og lignende.

Hvad er blandingsforholdet til de sidste to cm?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg skal lave tilsvarende i stue og køkken og har planer om at leje bjælkevibrator/planafretter i Delpin, deres model er 2,00 m og koster ca. 200 pr.døgn i leje. Da jeg byggede 30 m2 til huset blev betonen for ujævn (rettede af med en 2 m aluskinne), så jeg måtte til at bruge rigeligt med planenmix og ekstra klæber under nogle af klinkerne. Det håber jeg at kunne undgå ved at bruge en planafretter i det nye projekt.
OK så.
Men det kommer jo an på hvad du skal have oven på betondækket i din stue og gang.
Gulvvarme + klinker. Eller hva'?

De sidste 2 cm, som altså hedder slidlaget, blandes af støbegrus i forholdet 1:4 eller der omkring.
Jeg er ikke helt ekspert på de slidlag, men 2 cm er vist det mindste ligesom det skal sikres at der er ordentlig vedhæftning til underlaget.

Og Erik P fortæller lige præcis hvad der sker når man mangler erfaring med støbning.
Der er ingen kære mor, det skal gøres rigtigt første gang. Ellers koster det ærgelser eller kontanter - eller bgge dele. :o)
Jeg havde ikke mulighed for at få beton lagt ind via betonkanon pga afstanden, så jeg måtte blande og støbe selv (vidste jeg godt fra starten). Fejlen var at jeg lavede det selv, så med tiltagende træthed så bliver man mindre omhyggelig, så det var i den sidste del at støbningen det gik galt. Jeg tror jeg måtte købe 3 sække planemix og enklete steder have 3-4 mm ekstra klæber på, så det var på ingen måder mislykket.
Der har ikke været problemer at nogen art og det er 7 år siden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg bruger flydebeton,laver udsparring i brusekabine. Hurtigt og nemt, Husk at slibe det inden lægning af trægulv og fliser. og man kan få det ind i alle rum uden svineri. Man er færdig med at vaske af, inden beton bilen er kørt.
Bliver det virkelig tilstrækkeligt plan til at man med en slibning kan lægge trægulv? Jeg syntes netop jeg har læst at det ikke er nok at lægge flydelag, men at der skal lægges et klaplag hvor gulvet rettes op.
Jeg tror ikke etøjeblik på at hverken flydebeton eller alm. beton kan udlægges, incl. slibning, således at kravene til underlagets jævnhed ved trægulve kan overholdes.

Men der er forskel på kravene alt efter om der udlægges keramiske fliser i fliselim. Eller bræddegulve, flydende eller limede.
En dygtig udlægger kan nok lægge flydebeton ud til fliserne.
Men ikke til gulvbrædder. Der skal sluttes af med flydespartel eller anden afretning.
Til f.eks. Junchers massivgulve er kravet til underlaget 2 mm på en 1,5 mm retholdt.
Derudover er der de almindelige krav til kotehøjde, (vandrethed). :o)
Vi kom også ind på det i den tråd jeg selv oprettede om støbning af gulve. Se evt. også den.

Det var også det jeg først havde fået indtryk af, men er nu næsten overbevist om det modsatte, jf. den anden tråd.

Her hos http://flydegulv.dk/jpflydegulve.html skriver de faktisk at de kan overholde kravet. 
Rødbækgaard Flydegulv:
.....Den ekspertise har vi, og vi garanterer at vores gulve overholder Dansk Standards gulvnorm DS 481, med en tolerence på +/- 2mm pr 2 meter.
(”Tolerance” er i øvrigt stavet forkert)
Men det kan godt passe at de kan gøre det idet de er specialister på området.
Men det er jo også lige præcis kravet til underlaget for mange af de trægulve der sælges i dk.
Jeg tvivler derimod på at der er ret mange andre der kan udlægge et betongulv på den måde – hver gang.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også