Solseller?

Hej med jer.

Er faldet lidt over muligheden for at montere solceller på taget.
Som jeg forstår det kan man blive selvforsynende og dermed få noget der ligner økonomi i projektet...
Altså man monterer og tilslutter solcellerne til nettet og når man producerer mere strøm end man selv anvender så kører målenren baglæns... Når mørket så falder på og man bruger strøm så får man det leveret via det almindelige forsyningsnet. Altså ingen penge og afgifter indblandet... Og hvis man producerer mere strøm end man bruger, så er der altså heller ikke noget betaling!

Det skulle vist gælde for anlæg op til 6 Kw.

Man hvilke systemer er driftsikre og ikke mindst anlæg der holdes kørende i mang år uden vedligehold.... Og hvad koster det at montere og indkøbe solcellerne...

Nogen der har erfaringer med dette spændende tema?

Jeg har jo en sydvendt tagflade på garagen der kunne være en mulighed.. der er et eller andet med at tagfladen ikke skal være med mere rejsning end 35 grader og huset er med 45 grades rejsning...
Skal også lige have check på on det evt kommer til at ligge i skygge... Det gør det når solen står lavt i vinteren, men om det betyder så meget ved jeg ikke.. Det må jo være sommeren der giver den kraftigste el produktion...

MVH Njord 

MVH Njord
33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg ved godt det hedder solCeller.....
Men man kan åbenbart ikke redigere i det første indlæg i en tråd :-(

MVH Njord

MVH Njord
45 grader mod syd er den optimale position, og de må naturligvis ikke ligge i skygge af store træer. det er rigtigt at forår/sommeren/efterår levere langt størstedelen af energien, da solen jo er længere tid fremme her, end den er om vinteren, men skal anlægget kunne tjene sig selv hjem, skal det helst stå helt uden skygge, dvs det nytter ikke noget hvis det er i total skygge fra nov til marts, og delvist april, maj, sep, okt. så mister man for meget energi.

Jeg har set et 6kwp anlæg til omkring 140000 kr et sted, også skal det monteres, el delen skal der dog en eletriker til.

lige en rettelse, det er max 6kwp man må have som privat, det laver ikke 6kw, men nok kun 5,2-5,5 kw på et standard år..
Hej Anders. det er nok mest af alt det link du har i toppen der er interesant. det andet løber jo op i en lanagt højere slutpris... Og så tvivler jeg meget på om det vil kunne forrente investeringen... Jeg må finde noget tid og surfe mere rundt :-)

Og som bageren skriver så er der noget med solmængden i løbet af året der skal vurderes....

Og ikke at forglemme at det skal virke OK i forhold til arkitekur osv...
Så mest af alt bør man jo indtenke det i nybyggeri...

MVH Njord

MVH Njord
fandt lige et link til forskellige solcelle anlæg, det er incl beslag til din tagtype. man skal dog selv sætte det op. men der er lidt forskellige størrelser.

http://pmlight.dk/solcelle-anlaeg-36/

Annonce
Skrevet af njord på 15 jan 2011 14:42
Hej Anders. det er nok mest af alt det link du har i toppen der er interesant. det andet løber jo op i en lanagt højere slutpris... Og så tvivler jeg meget på om det vil kunne forrente investeringen... Jeg må finde noget tid og surfe mere rundt :-)

Og som bageren skriver så er der noget med solmængden i løbet af året der skal vurderes....

Og ikke at forglemme at det skal virke OK i forhold til arkitekur osv...
Så mest af alt bør man jo indtenke det i nybyggeri...

MVH Njord

Nu skal man heller ikke sammenligne pærer og bananer - det billige er baseret på tyndfilmssolceller og den dyre er (mono)krystallinske paneler.

Læs mere her om de 2 typer:

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hejsa:

Har selv overvejet hvad for nogen jeg skal have. Ifølge solarpanels er det tyndfilm der give mere i den lange løb.
Du kan læse artiklen her: http://www.solarpanels.dk/solcelle
Forskellen på det 3 typer solceller

Polle
Jeg faldt lige over denne side.

http://www.folkecenter.net/dk/rd/solenergi/solceller/

Det virker klart som et sted der er et besøg værd.. både virtuelt og IRL....

Polle, så dit link! Og tyndfilmene ser ud til at rumme en arkitektonisk fordel ved at de ser mere homogne ud..... Taget må jo gerne se pænt ud selv om der er solceller! Ikke mindst den relativt nye dom fra Lystrup omkring genskin fra blanke tage, kan jo få en til at blive lidt nervøs da disse anlæg alle ser ud til at have en forholdsvis blank overflade!

MVH Njord :-)

MVH Njord
Jeg tænker jo mere i økonomi, end i udseende. Hvad hjælper det at redningsbåden er pænt malet, hvis den synker, fordi folk går mere op i udseendet, end i at lukke hullet i bunden. Iøvrigt er det vist nok sådant, at det genskin der kommer fra solceller slet ikke kan sammenlignes med det genskin der kommer fra blanke tegltage. Tegltage er buede, og kan derved sende reflekser i alle mulige retninger. Solceller er flade, og må sammenlignes med et skråt indbygget Veluxvindue i et tag. Sådant et vindue vil aldrig kunne lave genskin tilbage på jorden, men højest genere flyvekaskinerne højt oppe på himelen. Nå, men hver person sin smag, ihvertfald synes jeg at funktionalitet må stå højere end udseende, når man skal prioritere et så alvorligt emne, som at redde verden.

Polle
Skrevet af Pollep på 17 jan 2011 13:00
Nå, men hver person sin smag, ihvertfald synes jeg at funktionalitet må stå højere end udseende, når man skal prioritere et så alvorligt emne, som at redde verden.

Polle


Ja, funktionalitet og effektivitet - fra vugge til grav.

Jeg mener at have læst et sted at traditionelle solceller koster lige så meget energi at fremstille som de kan tilbagebetale i løbet af 20-30 år, hvorimod solfilmens tilbagebetalingstid i energi er under 10 år - og kraftigt faldende. Den artikel dødsdømte de traditionelle solcellepaneler på længere sigt til fordel for solfilm, der er i en kraftig udvikling.

Kan desværre ikke huske hvor det var - måske var det Jyllandsposten.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også