Rho længde opgave

Hej jeg har en opgave som jeg er brændt fast i.

jeg har en brugsgenstand hvor mærkeplade siger 8000w og 230v, den er forvundet via et 42m langt kabel, så det ganger jeg med 2(84m), jeg ved at rho er 0,0175.

jeg skal finde spændingsfaldet i % og-kvadratet

hvordan regner jeg Rl ud? jeg kender jo ikke q. kvadratet på kablet.

Rb =34,78 ohm

delta U = I*Rl som jeg ikke kender.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det lidt tid siden jeg har været igang med de beregninger, men umiddelbart syntes jeg at der må mangle nogle oplysninger...
Vil det være en mulighed at sige at der anvendes et standart tværsnit, og så prøv med , 2,5mm2, 4mm2, osv. indtil du har et spændingsfald som er under 4% som anbefales.

Eller omvendt, sig at du max vil have et spændingsfald på 4% (9,2V) - og så find den teoretiske tværsnit, som så kan bliver en "ikke standart" tværsnit eks. på 3,22mm2
hvis du har modstanden i kablet og strømmen så har du spændingen over kablet og resten er alm % regning
Hey...

Nu det os noget tid siden jeg har regnet med det, men skal da gøre et forsøg...

Går ud fra det er en ren ohms belastning

Du nød til prøve at vælge et kvadret og ser om det opfylder kravene, går ud fra at dit spændingsfald skal være under 4% ?

R(ledning) for 6mm : (rho x længde) / q    =    (0,0175x84m) / 6mm = 0,245ohm

Rledning = 0,245ohm

Og da vi går ud fra det er en ohms belastning finder vi strømmen i brugsgenstanden.

I(brugsgenstand) = W / U = 8000W / 230V = 34,8A

deltaU = I x rho = 34,8A x 0,245ohm = 8,53V

deltaU % = (deltaU x 100) / Unet   = (8,53V x 100) / 230V = 3,7%

og det kan du jo selvfølgelig bevise med at at det skal være 6mm, for hvis du prøver lave regne stykket med 4mm så får du et spændingsfald over 4%

Håber det hjalp og jeg husker rigtigt

/Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Skrevet af linding85 på 16 jan 2011 14:18
Hey...

Nu det os noget tid siden jeg har regnet med det, men skal da gøre et forsøg...

Går ud fra det er en ren ohms belastning

Du nød til prøve at vælge et kvadret og ser om det opfylder kravene, går ud fra at dit spændingsfald skal være under 4% ?

R(ledning) for 6mm : (rho x længde) / q    =    (0,0175x84m) / 6mm = 0,245ohm

Rledning = 0,245ohm

Og da vi går ud fra det er en ohms belastning finder vi strømmen i brugsgenstanden.

I(brugsgenstand) = W / U = 8000W / 230V = 34,8A

deltaU = I x rho = 34,8A x 0,245ohm = 8,53V

deltaU % = (deltaU x 100) / Unet   = (8,53V x 100) / 230V = 3,7%

og det kan du jo selvfølgelig bevise med at at det skal være 6mm, for hvis du prøver lave regne stykket med 4mm så får du et spændingsfald over 4%

Håber det hjalp og jeg husker rigtigt

/Linding

Normalt plejer jeg at skrive alt ned, men desværre ikke lige denne opgave, hvorfor?
Jeg stod oppe ved tavlen og havde sku ikke set på opgaven at mm2 ikke var oplyst.

men jeg husker så meget at jeg ikke gættede på et mm2 først, men regnede I brugsgenstand og modstand ud først, og så brugte jeg rigtig nok I, i et ell andet regnestyke selvom det jo ikke er den rigtige I i sidste ende.
Men jeg lavede et regnestykke med noget procent regning og også et med noget hvor jeg regnede mig frem til et mm2 på en ell. anden omvendt regnemetode og derfra endte med at runde op til et 4mm2. kvadrat.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja du kan selvfølgelig os regne baglæns hvis du ved spændingsfaldet kun må være 4% ligesom Daniel P skriver

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Givet: U=230*0,04 = 9,2 V I = 8000/230 I = 34,8 A
U = I*R
9,2 = 34,8* rho * l *2 /q
Løs ligningen med hensyn til q og forhøj til næmeste standard tværsnit. Se og så linding85s indlæg.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis