Indragelse af havestue i boligareal

Hejsa.

Jeg har nu renoveret havestuen for at bruge den til soveværelse.
Der er kommet nye lav-energi vinduer i, ny beklædning, 20 cm isolering i gulv og vægge.
Tilbage er kun taget. Der skal der isoleres med 30 cm, og så skal der pap på.
Når jeg nu har gjort mig alle disse anstrengelser kunne det være rart at kunne indrage arealet i husets samlede areal. Forestiller mig at 27kvm ekstra betyder lidt for prisen når det en dag skal sælges.

Hvad skal der til for at jeg kan opskrive min bbr med 27 kvm?
Der er et eller andet med lofthøjde, men jeg har ikke kunnet finde noget om det...
Andre ting I kan komme påp

Med venlig hilsen

Lasse
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal sikkert starte med at kontakte teknisk forvaltning.
Din havestue er tilsyneladende ikke registreret som boligareal.
For at den kan komme til at med her kræver det vist en byggetilladelse!
Men mon ikke du kan få en forklaring på hvordan du får tilgivelse...
Jeg gætter på de vil have nogle skitser over isolering osv, så skal det nok gå. Men kun teknisk forvaltning kan sige havd de vil have, det varierer vist lidt fra kommune til kommune...

MVH Njord

MVH Njord
Du skal ansøge kommunen om at få det godkendt til beboelse så du kan få opdateret din bbr - de vil sikkert kræve at tilbygningen skal overholdende gældende bygningsreglement mht standarder og energiforbrug for at de giver tilladelsen - det isolering du har fyldt i vægge og gulv er ikke nok i denne sammenhæng.

Det er faktisk lidt af en hvepserede du kan få fyret op under - start med at ringe til kommunen og sig at du har en udestue du gerne vil igang med at renovere mhp. at indrage den i boligarealet - og ikke mere...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det er da tosset at gøre det.
Højere boligskat, ansøgninger, bøvl og omkostninger.
Jeg tror absolut ikke at det har betydning for salgsprisen, men hvis du mener det kan du jo opdaterer bbr meddelelsen når du vil sælge engang.
Du må gerne isolerer og renovere din havestue alt det du vil.
Du må ganskevist ikke have soveværelse i den. Men du må gerne have din seng stående i din havestue og sove iden.
Jeg mener ikke at du foretager dig noget ulovligt.
I modsat fald kun bagatelagtigt.
Hej,

Jeg renoverede også min udestue så den kunne benyttes lidt mere : http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/298

Men jeg fravalgte at koble opvarmningen til resten af huset, da det er der man pludselig har inddraget det til boligen og så kommer alle kravene og de ekstra skatter..

Så jeg satte en lille el-radiator op i stedet, som vi tænder når behovet er der.. Pt. er der ikke varme på, så vi har kvarterets største kølerum, der er nemlig ca 4-5 grader der..

Hvad det vil betyde for husets værdi når det skal sælges, er uvist - men er ret ligeglad.. Vi lavede det for vores egen skyld :-)

I vores sagsmappe på kommunen er den anført som "overdækket terrasse" - Hvilket er fint til mig..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

I dag skelnes der ikke mellem uopvarmede havestuer og opvarmede havestuer ifht. arealopgørelsen.
Det er jo lidt et sats ikke at få godkendt sin havestue, men hvis man bliver boende er det nok også meget lidt sandsynligt at det giver problemer. Kun hvis der er en emsig nabo der klager - eller den dag man skal sælge..
Der skal reelt ikke så meget til at få godkendt en havestue - bare grunden er stor nok.
Se eventuelt lidt her på boligejer.dk hvor der er problemstillingen omkring de opgjorte arealer ;D

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis