Lærketræ og saltvand/vejr nær havet

Hej
Jeg studerer industrielt design og skal til at arbejde med udendørsmøbler i Lærketræ. Herunder vil jeg gerne høre om nogen af jer ved noget om hvordan lærk reagerer på saltvand og vejr nær havet??

Alle tanker er velkomne :-)
Tak.

Tobias
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Tobias Tøstesen på 14 jan 2011 07:39
Hej
Jeg studerer industrielt design og skal til at arbejde med udendørsmøbler i Lærketræ. Herunder vil jeg gerne høre om nogen af jer ved noget om hvordan lærk reagerer på saltvand og vejr nær havet??

Alle tanker er velkomne :-)
Tak.

Tobias
Hej Tobias.
Alle skibe blev førhen bygget Lærk på Eg, der blev også bygget af Eg på Eg  Gran på Eg Gran på Gran o.s.v.
Lærketræ er et virkelig godt matriale til saltvand, den mest simple metode man brugte tidligere var at smørre træet med Linolie ( det var den gang hvor Lindolie indeholdt en masse gode ting der holdt råd væk ) Der er også brugt Tjære men det egner sig nok ikke lige til møbler. Men Lærketræ kan sådan set også være ubehandlet når det gælder terresser og møbler det bliver blot lidt gråt  at se på, Træolie kan bruges og skal det være meget bestandigt kan man bruge lys Svensk Trætjærer med Segativ, ellers vil det ikke tørre.

V.h.  Håndværkeren

Hej
Rigtig mange tak for dit indlæg.
Det er virkeligt også smukt når det med tiden bliver gråligt! Fandt nogle billeder hvor det blev brugt som overflade på huse hvor det virkeligt blev flot!

På både, var det så pga. træets struktur, det var så almindeligt?

Ved du om man kan behandle det med noget fra starten, så det holder dets oprindelige kulør? Skal man bruge en behandling med pigment? Og ved du måske hvad der er mest miljøvenligt at bruge?

Mange spørgsmål  Mange tak...

Tobias

Se grunden til at træ bliver gråt med tiden, skyldes iltning. Vil man stopope den proces skal træet have noget der lukker overfladen af for iltens påvirkning, og der er der i over 100 år blevet brugt lak af forskellige kvaliteter. På både bruges også en lak der er uv bestandig og kan tåle saltvandet, ikke bare det der sprøjtes på men luftens fugtighed ved vandet er noget højere end bare 5 km. inde i landet.
Lærketræets smidighed er en af grundene til at det er brugt ved bådebygning og så holder det meget længere end fyr / Gran
Skrevet af Håndværkeren på 14 jan 2011 08:21
Hej Tobias.
Alle skibe blev førhen bygget Lærk på Eg, der blev også bygget af Eg på Eg  Gran på Eg Gran på Gran o.s.v.
Lærketræ er et virkelig godt matriale til saltvand, den mest simple metode man brugte tidligere var at smørre træet med Linolie ( det var den gang hvor Lindolie indeholdt en masse gode ting der holdt råd væk ) Der er også brugt Tjære men det egner sig nok ikke lige til møbler. Men Lærketræ kan sådan set også være ubehandlet når det gælder terresser og møbler det bliver blot lidt gråt  at se på, Træolie kan bruges og skal det være meget bestandigt kan man bruge lys Svensk Trætjærer med Segativ, ellers vil det ikke tørre.

V.h.  Håndværkeren


Hvorfor skulle tjære ikke også kunne beskytte møbler??

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 16 jan 2011 21:55

Hvorfor skulle tjære ikke også kunne beskytte møbler??
Hvordan tror du din Frue ville reagere hvis du smørre tjære på havemøblerne der hjemme og hun kommer i sin fine hvide kjole og sætter sig
Så bliver jeg vel nødt til at skrive, stakkels Ktm han var nu sådan en rar mand, æret være.....

Annonce
Nåhhh!!!!!
Det havde jeg ikke lige spekuleret over!

Med venlig hilsen
ktm

 

2- 0 til håndværkeren

der er altid solskin bag skyerne

Lærketræ er super til udendørsmøbler og kan tåle lidt af hvert. Man kan enten give dem olie eller slet ingenting. Jeg har ikke givet mine lærkemøbler behandling, da jeg godt kan lide den fantastiske grå farve, de får med tiden. Men giv dem endelig ikke lak, så bli’r de ødelagt.

når det nu endelig skal være, hvorfor så ikke bruge douglasgran, det er mere formstabilt og kaster sig ikke som lærk. Desuden har det større kerneandel end lærk. Og det vokser i mange danske skove. Indført i 1800 tallet.

http://www.lyrk.dk
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis