Lærketræ og saltvand/vejr nær havet

Hej
Jeg studerer industrielt design og skal til at arbejde med udendørsmøbler i Lærketræ. Herunder vil jeg gerne høre om nogen af jer ved noget om hvordan lærk reagerer på saltvand og vejr nær havet??

Alle tanker er velkomne :-)
Tak.

Tobias
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Tobias Tøstesen på 14 jan 2011 07:39
Hej
Jeg studerer industrielt design og skal til at arbejde med udendørsmøbler i Lærketræ. Herunder vil jeg gerne høre om nogen af jer ved noget om hvordan lærk reagerer på saltvand og vejr nær havet??

Alle tanker er velkomne :-)
Tak.

Tobias
Hej Tobias.
Alle skibe blev førhen bygget Lærk på Eg, der blev også bygget af Eg på Eg  Gran på Eg Gran på Gran o.s.v.
Lærketræ er et virkelig godt matriale til saltvand, den mest simple metode man brugte tidligere var at smørre træet med Linolie ( det var den gang hvor Lindolie indeholdt en masse gode ting der holdt råd væk ) Der er også brugt Tjære men det egner sig nok ikke lige til møbler. Men Lærketræ kan sådan set også være ubehandlet når det gælder terresser og møbler det bliver blot lidt gråt  at se på, Træolie kan bruges og skal det være meget bestandigt kan man bruge lys Svensk Trætjærer med Segativ, ellers vil det ikke tørre.

V.h.  Håndværkeren

Hej
Rigtig mange tak for dit indlæg.
Det er virkeligt også smukt når det med tiden bliver gråligt! Fandt nogle billeder hvor det blev brugt som overflade på huse hvor det virkeligt blev flot!

På både, var det så pga. træets struktur, det var så almindeligt?

Ved du om man kan behandle det med noget fra starten, så det holder dets oprindelige kulør? Skal man bruge en behandling med pigment? Og ved du måske hvad der er mest miljøvenligt at bruge?

Mange spørgsmål  Mange tak...

Tobias