Gulvvarme med returventil, hvordan?

Hej, jeg skal til at lave gulvvarme på vores lille badeværelse ca 4 m2.

Jeg havde tænkt mig at anvende 15mm pex støbt i klaplag oven på det gamle beton gulv. Der er opvarmet kælder under og der skal afsluttes med klinker.

Jeg vil egentlig gerne bare nøjes med en returventil. Der løber radiatorrør i loftet lige nedenunder i vores vaskekælder. Jeg havde tænkt mig bare at koble en pexslange på frem og retur. Er det bare sådan man gør det eller er der en anden løsning.

Hvad med regulering, er det returventilen der ordner det eller skal der en termostat på.

Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad en returventil gør, men har læst det er en nemmere og ikke mindst billiger løsning end en shunt.

Hvis nogen kunne linke til en tegning over sådan et system eller måske forklare hvordan det strikkes sammen vil det være en kæmpe hjælp.

Mange tak....



Vi har i øvrigt eget natugasfyr

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hej, jeg skal til at lave gulvvarme på vores lille... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Stumpi.

Mit eget lille badeværelse er lavet med:
Alufolie nederst.
Dernæst rionet til at lægge en 15mm eval-pex på.

Den er sat fast med ståltrådsbindere, hvor fremløbet er startet med at lægge ved kuldevæggene (ydervægge) der er ca 20-25 cm rørerne som er reguleret med en fjvr returventil.
Den virker glimragende...

Mvh Allan

VVS.dk - Gør det billigt!
Og hvis det skal være helt optimalt så ligges det "kold i varm" 15mm pex med 20 cm imellem. starter som VVSdk skriver, langs yderkanten og køre så i indad mod midten med dobbelt afstand (alså ca 40 cm imellem slangerne) når du så er imidten, køre du baglands ud imellem de andre slanger, så er det lagt kold i varm. Det gør at den varmeste slange ligger nær den koldeste slange og derved opnår du en meget mere jævn varme i gulvet, hvis du bare kørte op og ned ville gulvet blive varmere i den side hvor slangen kommer ind (fremløb) og gradvist koldere mod returen .
Den streng med termostat og udluftning er returstrengen. De er gemt i et skab i kælderen

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis