Gulvvarme med returventil, hvordan?

Hej, jeg skal til at lave gulvvarme på vores lille badeværelse ca 4 m2.

Jeg havde tænkt mig at anvende 15mm pex støbt i klaplag oven på det gamle beton gulv. Der er opvarmet kælder under og der skal afsluttes med klinker.

Jeg vil egentlig gerne bare nøjes med en returventil. Der løber radiatorrør i loftet lige nedenunder i vores vaskekælder. Jeg havde tænkt mig bare at koble en pexslange på frem og retur. Er det bare sådan man gør det eller er der en anden løsning.

Hvad med regulering, er det returventilen der ordner det eller skal der en termostat på.

Jeg ved faktisk ikke rigtigt hvad en returventil gør, men har læst det er en nemmere og ikke mindst billiger løsning end en shunt.

Hvis nogen kunne linke til en tegning over sådan et system eller måske forklare hvordan det strikkes sammen vil det være en kæmpe hjælp.

Mange tak....



Vi har i øvrigt eget natugasfyr

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej stumbi

Normalvis lægges gulvvarmen i 20mm pex med iltbarriere med en afstand mellem rørerne på 30 cm i varmefordelingsplader. Det er dog ikke så nemt på små badeværelser

Hvis du vil bruge løsningen med 15mm pex skal du sikre dig at der er iltbarriere i pexrøret så der ikke trænger ilt ind i anlægget. (Combipex-universalpex-EVAL)spørg endelig der hvor du køber det...

De fleste producenter har på deres hjemmeside en vejledning til hvordan gulvvarme lægges. Feks uponor, megatherm, golan, wavin

En returventil (FJVR 403510004 ) til gulvvarmen i mindre rum er godt da den måler på vandet der løber retur og ikke rummets temperatur - og er en udmærket løsning til små penge.

Husk at fixer røret i gulvet med noget der ikke "gnaver" i røret.
Læg ikke gulvvarme der hvor der skal monteres et toilet hvis du skal have et gulvstående.
Test at det er tæt før du støber, men husk der må ikke være varme på når du støber.

Mvh Allan

VVS.dk - Gør det billigt!
Skrevet af VVSdk på 13 jan 2011 23:03
Hej stumbi

Normalvis lægges gulvvarmen i 20mm pex med iltbarriere med en afstand mellem rørerne på 30 cm i varmefordelingsplader. Det er dog ikke så nemt på små badeværelser

Du ville vel ikke bruge varmefordelingsplader i en støbt løsning eller ???
Tusin tak alle sammen, det bliver returventil-løsningen.
Jeg har ikke så meget plads at gøre godt med så jeg fræser nogler riller(det er jo trods alt ikke nogen balsal) og fixerer 20 mm slanger, herpå vil jeg lægge 20-30 mm beton og fliser.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Koludabyg
Nope, det var en bekræftelse af løsningen på det lille badeværelse, kontra "normalvis" gulvvarme

Mvh Allan

VVS.dk - Gør det billigt!
Annonce
Okay, så er jeg med.
Hej. Hvis du ikke får mere end 20 til 30 mm beton på så vil jeg bruge 15 mm varmeslange. Ellers revner din beton nok. Erik

Hygger mig bare (:

Skrevet af SaniNetto.dk på 20 jan 2011 10:44
Hej. Hvis du ikke får mere end 20 til 30 mm beton på så vil jeg bruge 15 mm varmeslange. Ellers revner din beton nok. Erik


Hej.

Jeg har overvejet det, men er der ikke for meget modstand i 15mm slanger.

Jeg kan selvfølgelig godt se at hvis betonen revner så er det jo "ligemeget"
med stort flow.

Hvis jeg nu fræser dem ned til de ligger helt nede i det eksisterende beton dæk, mon så ikke det kan holde, måske jeg skulle smide noget armering oven i.....

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hej Nej der er ikke noget modstand i slangen. Når først gulvet er varmet så kører det bare. Erik

Hygger mig bare (:

Jeg er kommet meget i tvivl, mon jeg kan få støbt ordentligt ned omkring varmeslangerne hvis jeg fræser spor i
det gamnle dæk?

Skal jeg måske rette gulvet op og anvende Roth Compact system med 14mm plader og 10,5 mm rør....
Kan jeg umiddelbart bare kople det på min eksisterende radiator instalation(her tænker jeg igen 10,5 mm og modstand for min pumpe, der jo kører med 20mm radiator rør i resten af systemet)

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis