Isolering bag radiator ved ydervæg, hvad gør jeg?

Hej

Jeg leder efter noget input vedr. isolering bag radiatorer på ydervæg. Det er ikke lykkes mig at finde noget på nettet der er brugbart til min situation, selvom den ikke burde være særlig sjælden.

Vi har købt en bungalow fra '39, og jeg har hevet celotex-plader ned fra alle ydervæggene. Nu mangler jeg bare bag alle radiatorerne, som alligevel skal ned, da der skal skiftes ventil/termostat.

Huset er hulmursisoleret, men mine vinduesbrystninger er enkeltsten, og jeg vil da meget gerne isolere lidt bag de 4 radiatorer på ydervæggene. Når pladerne er fjernet vil der være lidt over 70mm i afstand fra muren til radiatoren.

Et opkald til Rockwool fik mig i snak med en "tekniker" af en art, som sagde jeg skulle klæbe 30mm a-pladebatt 10 på muren, derefter en gipsplade (begge med fliseklæber) og udenpå den klæbe noget filt, som på resten af mine vægge, og så male. Hvis jeg ønskede det, kunne jeg sætte noget Alukraft op bag selve radiatoren, da jeg (Fruen) alligevel vil have radiatorskjulere.

Der er indkøbt batts nu, og VVSeren kommer fredag og piller radiatorer ned så det hele kan gå lidt hurtigt og smertefrit.

Men hvad er holdningen herinde til projektet? Er det mon korrekt at jeg ikke behøver en dampspærre? (Det skrives jo nærmest som et MUSTHAVE alle steder). Og hvad med selve metoden? Jeg vil helst slippe for træskeletter, men gider heller ikke have et skidt eller potentielt skadeligt resultat.

 

Jeg venter spændt på forslag/kommentarer/svar!

Vh Schmidt
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En udmærket løsning.
Jeg ved ikke helt hvorfor der ikke er nævnt noget om dampspærring, men alt andet lige skal der sådan en på, med mindre at der er beregninger der viser at det ikke er nødvendigt.
Du bør nok ringe Rockwool op igen og spørge helt specifikt på emnet.

Ihvertfald har du her en monteringsanvisning på oplimningen
http://guiden.rockwool.dk/vaerktoej...ol-stenuld 

vl du isolere indvendigt på hele muren eller bare bagved radiatorene.
Jeg er selv murersvend og min erfaring siger mig at hulmursisolering ofte ikke giver ret meget effekt. Det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvor gMVHrundigt det er gjort, om de nederste skifter er fyldt med mørtel (=kuldebro) osv.
MVH.
Kun bag radiatorerne. Jeg satser på den eksisterende hulmursisolering indtil videre for resten.
Det der med gipspladen, er det så bare for at få indervæggen bag radiatoren ud i niveau med resten af væggen eller hvordan?
Jeg vil anbefale dig noget mere ind eller udvendig isolering hvis det er at du alligevel skal igang. 
Mvh.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også