Modernisering af gruppetavle

Hej

Jeg skal have lagt min luft-stikledning i jorden, og i den forbindelse skal jeg have flyttet min måler og gruppetavle. Da jeg er ved at renovere mit hus, er det ret oplagt at renovere gruppetavlen og modernisere den lidt, da det er let at komme til at trække nye ledninger til ekstra grupper nu.

Jeg får besøg af en elinstallatør fredag for at give et tilbud på arbejdet. Men jeg kunne godt tænke mig at være lidt forberedt før han kommer. Så:

1) Hvor mange grupper bør der være i den nye tavle? Har 130m² hus. Vil gerne kunne køre med både ovn, mikrobølgeovn, kogeplade, opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler.

2) Hvor meget bør det ca. koste at få lavet det? Har hørt om 8-10kkr. Er det realistisk?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm.. Du skal have 3 lysgrupper, da du skal have en pr. påbegyndt 50kvm..

Og så vil jeg anbefale 2 kraftgrupper.. en til køkken og en til bryggers (vaskemaskine/TT)

en ca. pris i nordjylland vil være 5.000 for tavle skift også måske en time eller to til at flytte det afhængi af hvor langt..

Jesper Pedersen

Når du alligevel skal igang så få en tavle der er stor nok så du kan få flere grupper i fremtiden uden at skal skifte tavlen igen.
Hvis det er tavlen til 6500 kr du snakker om er det helt galt

Du kan få lavet en færdigmonteret gruppetavle som er varmeberegnet og typegodkendt for ca 2500-3500 kr. Du kan ringe til Greenline A/S. og få bestilt tavlen lige så den passer til dit behov du kan se kontakt oplysninger her:  www.greenline.dk

Mvh Jonas


El-Artikler og LED pærer fra Greenline A/S

Jeg havde besøg af ham i dag. Han vi have ca. 3500 incl. moms for tavlen. Han har skrevet 4x10A 3P+N og 2x16A 3P+N og HPFI. Tror dog han må mene 4x10A 1P+N - lyder det andet ikke lidt voldsomt?

Så er der målerramme og jordspyd + diverse kabler og 1 dags arbejde.

Samlet lander han på ca. 9000 incl. moms, hvilket passer nogenlunde med hvad jeg havde forventet. Han mente i øvrigt, at det kunne laves hurtigere, så prisen skal ses som max. pris

Er dog stadig lidt usikker på præcis hvor mange grupper man har brug for i et morderne hjem. Men han har skrevet en ug150-18 tavle, så der burde være rigeligt plads til udvidelser.
Annonce
Normal tavle i ny husstand ligner nogenlunde denne:

1 stk UG 18
1 stk 40A HPFI
2-3 stk 16A Kraftgrupper (3P+0) (køkken,værksted,måske bryggers)
7-8 stk 13A Lysgrupper (1P+0)

Men det variere fra hus til hus (antal af værelser, kvadratmeter osv osv)

Men prisen på de 9000Kr inkl tavle,målerramme og kabel lyder sådan set ok, lidt i den dyre ende mht hvad han forlanger i arbejdsløn tror jeg men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Mvh Jonas.


El-Artikler og LED pærer fra Greenline A/S

Ps. du skriver jo ikke hvor meget kabel det drejer sig om, så det er lidt svært at danne sig et indtryk af om det er dyrt

Men målerramme koster normalt omkring 1000-1250 kr.
Jordspyd koster omkring 100-200 kr.

Mvh Jonas


El-Artikler og LED pærer fra Greenline A/S

Der er kabel for ca. 1200 kr. 12m 5G2,5 og 6m 4x10. Det sidste kan muligvis undværes, hvis han kan bruge noget af den nuværende stikledning, som jeg har liggende på loftet. Det er kun til en midlertidig installation indtil elselskabet får gravet kablet ind, så jeg vil helst undgå at skulle betale for det :-) Målerramme tager han 1300 for, og jordspyd+dåse under jord 200 kr

Timeløn er 390 kr incl. moms.

Jonas
Ja det kan jo ikke være meget anderledes andet end du kan købe og få leveret det samme kabel på din adresse for 600 kr inkl moms og levering
Så overordnet ligger han i den dyre ende på alle materialerne

mht 390 kr i timen tror jeg det er meget standart, uden at vide det

Mvh Jonas


El-Artikler og LED pærer fra Greenline A/S

+ den tavle du snakkede om kan leveres til omkring 2600 kr inkl moms og levering (med Möller automatsikringer og hpfi) ved jo ikke hvad mærke automatsikringer han kører med.

Med fred være med det, det kan jo være du kender elektrikkeren og vil støtte ham så er det jo godt nok

Mvh Jonas.


El-Artikler og LED pærer fra Greenline A/S

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis