Modernisering af gruppetavle

Hej

Jeg skal have lagt min luft-stikledning i jorden, og i den forbindelse skal jeg have flyttet min måler og gruppetavle. Da jeg er ved at renovere mit hus, er det ret oplagt at renovere gruppetavlen og modernisere den lidt, da det er let at komme til at trække nye ledninger til ekstra grupper nu.

Jeg får besøg af en elinstallatør fredag for at give et tilbud på arbejdet. Men jeg kunne godt tænke mig at være lidt forberedt før han kommer. Så:

1) Hvor mange grupper bør der være i den nye tavle? Har 130m² hus. Vil gerne kunne køre med både ovn, mikrobølgeovn, kogeplade, opvaskemaskine, vaskemaskine og tørretumbler.

2) Hvor meget bør det ca. koste at få lavet det? Har hørt om 8-10kkr. Er det realistisk?
Hej Jeg skal have lagt min luft-stikledning i... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
390kr inkl moms per time er BILLIGT.
Omvendt er materialerne betalt.
Dog har du ikke afsløret hvilke matrialer/grupper og hpfi bryder(e) der bruges.

Jacob
Ren nysgerrighed - undskyld jeg bruger denne tråd til det - men det har lidt med gruppetavler at gøre ;-)

Der har været skrevet en del om et vist antal 2-Pol. grupper til lys - det er OK. De tavler vi laver er også sådan.

Mit hus er fra 1977 og der sidder en 4--pol gruppe ( 3 sikringer 10A ) til lys - jeg mener at kunne huske at det var lovligt da jeg var i lære - mit spørgsmål er om det stadigt er det ?? ( jeg har ikke beskæftiget mig med boliginstallationer undtaget herhjemme og i sommerhuset i mere end 25 år )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg vil mene at jonas er lidt galt på den, du må ikke sætte 16 A foran de fleste vask/tørre så en 3p+0 13 A vil være at anbefale.
synes nu også at man skal holde sig fra Möller, billigt mærke, gå efter schnaider (lk) eller hager. bare min mening.

Tror ikke deres HPFI er så godt, det klarer self. testen men hvem ved om den gør det om nogle år og uheldet er ude.

køkkenet skal opdeles på 2 lysgrupper de kan sagtens også køre på andre dele af huset hvis man vil have den skrabede version. men var det mit hus, havde jeg taget 4 gruppe og fordelt da det trist at sikringen går nå der støvsuges og opvaskeren/elkedlen, mikroen kører samtidigt og man ikke gider bekymre sig om hvad for kontakter man må benytte samtidigt.

naturligvis 16 A da komfur skal bruge dette.

EISOE du må desværre ikke gøre sådanne mere, en 3p+0 er kun 1 gruppe så den går desværre ikke.

venlig hilsen
Patrik
@Patrik:

Tak for svaret. Desværre er vel forkert - det giver god mening at dele det ud på flere grupper. Jeg kunne godt selv finde på at dele min ud på 3 automatsikringer - ret nemt, pladsen er der.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Til reference så endte jeg med at betale 8331 kr for det. Heraf var afbejdslønnen 3403 kr.

Materialet er LK. Først havde han monteret nogle "Harald Nyborg" sikringer og HPFI i en lille tavle, men da han i tilbudet havde skrevet LK og stor tavle, måtte han lave det om. Pt. mangler han at montere måleren korrekt. Den skulle skiftes til en stikbensmåler, men den nye måler passer åbenbart ikke helt i rammen - der mangler en afdækning. Det havde han dog ikke opdaget - bare monteret den og plomberet den. Eneste problem var så, at man kunne stikke fingrene direkte ind og røre ved benene på måleren. Det må han jo så også lave om.

Finder en anden installatør næste gang.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis