DIY hulmursisolering af garage (hælde granulat ned?)

Hejsa,

Et kort spg. fra en absolut isoleringsnybegynder:  

Min ~70kvm garage fra 2005 er uisoleret og jeg pønser på selv at isolere den og få sat en luft-luft varmepumpe op.

Når jeg kravler rundt oppe på loftet af garagen kan jeg kigge helt frit ned mellem de 2 murstensmure (yder- og indermuren).
Jeg har mulighed for meget billigt at købe ca 2.000L isover granulat i poser.
Er det min uvidenhed eller er det ikke "bare" at iføre sig støvmaske, tage poserne med granulat op på loftet, hælde granulatet ned i hulmurerne?  ...evt. mosle det lidt ned med en kost, og lade det falde til og "genfylde" efter fx. en måned.

PS: findes der en tommelfingerregel for hvor meget granulat man skal bruge?


/Den nye husejer




12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo. næsten. Kun hvis du har vinduer hvor der skal fyldes fra sokkel og til underside vindue kan det blive lidt bøvlet.
all right, nice

Det eneste vindue sidder midt på den ene væg, så jeg kan komme til fra begge sider, så det må blive noget med at fylde op til +10cm over hvor vinduet "starter", og så forsøge at mosle det ind under fra siden.
Nemlig ja.
Problemet er at du ikke kan se om der er fyldt ordentligt op under vinduet.
Du bør fylde i fra kun 1 side og "trække/ skubbe" isoleringen igennem til du kan se det kommer ud i den anden side indtil "brystningen" er fyldt op.
Hej Onkel Kim
Jeg kan næsten sige med 100% sikkerhed, at du får ikke materialet fordelt ordenligt. Vælg i stedet for at bruge polystyren (flamingo) granulat eller kugler. De fordeler meget bedre og du undgår at isoleringsmaterialet synker med tiden. Fagfolk bruger en meget stor kompressor for at få materialet fordelt og pakket ordenligt og har maks. 75 cm fra indblæsningshul til fjerneste "hjørne" materialet skal blæses til.
Ved ikke hvad du skal give for dit glasuldsgranulat, men tilsvarende mængde polystyren granulat kan købes for under 1.000,- kr.

Med venlig hilsen

Michael Rasmussen
Dansk Hulmursisolering

Ja, flamingo granulatet ville være optimalt i dette tilfælde, også er det jo meget nemmere og behageligere at arbejde med også.
Annonce
Ja flamingo granulat, vil være fint, men det kræver der ikke er små utætheder i murværket.
Du skal købe noget fabriksfremstillet granulat, og ikke det der er lavet af opkradset flamingo, det fordeler sig ikke på samme måde.

mvh jens
nogen bud på hvor?
Je_ns Vil du være rar at uddybe det ?

Med venlig hilsen

Michael Rasmussen
Dansk Hulmursisolering

Det opkradsede flamingo jeg har set, er ret uregelmæssig og kan pakke sammen.

Hvorimod de helt runde, nye flamingo ikke kan pakke sammen på samme måde.

Og hælder man de i foroven i hulmuren, er det vigtigt at det kan fordele sig, nærmest af sig selv.

Hvis man blæser det ind, har jeg ingen anelse, om forskellen.

jens

Hej igen Je_ns
Jeg tror du blander begreberne lidt sammen.
Nyt fabriksfremstillet granulat findes ikke! der finde nye fabriksfremstillet kugler som fordeler sig utroligt godt, da de løber rundt af sig selv. De er så til gengæld også noget dyrere end den "hjemmelavet" granulat som ikke fordeler sig på samme måde, men til gengæld heller ikke løber så nemt ud af hulmuren. Jeg vil helt klart anbefale granulaten. Den er billigst og kan sagtens fordeles når han kan komme til toppen af hulmuren - den kan evt. efterfyldes efter noget tid, hvis de synker.
Nye kugler koster typisk omkring 1.000,- kr. pr. kbm hvor granulaten kan fåes til under det halve.

Med venlig hilsen

Michael Rasmussen
Dansk Hulmursisolering

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis