Opbygning af isolering i tag/Vindbræt

Hej LDS'ere.
Jeg har et spørgsmål (sjovt nok).

Jeg er igang med et renoveringsprojekt i mit gamle hus. (Har også haft et par andre tråde herinde vedr dette).

I den forbindelse er jeg ved at isolere min første sal.
Tagkonstruktionen er manzard tag.

Konstruktionen som jeg vil lave den er som følger:

(selve tagpladerne)
50 mm luftcirkulation herunder.
Vindplade, hæftet med lister på spærene. Sættes på over det hele. (Se billede)
200 mm isolering
Dampspærre
100 mm isolering
Gips

Mit spørgsmål går på vindpladen, som jeg har tænkt mig at "kapsle" huset ind i. Dvs hæfte pladerne op mellem spærerne, og skumme eventuelle huller.
Ideen med det, er at holde vinden væk fra isoleringen.
Da huset, som nævnt har manzard-tag (http://www.kk-multibyg.dk/NYT-TAG_Tag-spaer_Specielle/NYT-TAG_tagetage_SPAER_Manzard.gif), er der et mindre stormvejr, fra underbeklædningen op mod loftet.
Det giver naturligvis god ventilation under tagpladerne, men, sandsynligvis også ind i isoleringen.

Jeg håer min forklaring giver mening..
JEg har uploaded et billede af, hvad jeg mener her:

Mit spørgsmål er, kan det komme til at slutte for tæt, og dermed skabe risiko for kondens?
Min egen vurdering er, at der ikke er nogen risiko for det, men jeg vil lige høre eksperterne herinde, så jeg håber der er en der har lyst til at give deres besyv med..


-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lidt svært ved at se hvad der er op og ned på din tegning.
Men det er rigtigt at der skal være et vindbræt som forhindrer at der blæser ind under isoleringen.
Og det gælder generelt at der skal være en vis ventilation i tagrummet.
Og at du godt kan begrænse den hvis det går alt for vildt for sig.


Hejsa Hpox.
Jeg er (som du ved) ikke altid den bedste til at forklare i et tydeligt sprog..
Jeg har indsat et nyt billede herover, hvor du kan se den vindplade jeg har sat på.
Den er til venstre i billedet.
Jeg har tænkt mig at sætte plader på over det hele, inden isoleringen kommer op.

Jeg er egentlig ikke specielt nervøs, for om, der dannes kondens på pladen, men jeg tænkte at jeg hellere måtte spørge nogle eksperter her.

HVad tænker du (eller andre)? Vil der kunne dannes kondens på pladen, når jeg lukker det af?


-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Vindpladen kommer til at gå helt ned, til INDERSIDEN af YDERMUREN, så isoleringen der bliver sat op, kommer i forbindelse med hulmursisoleringen, så der ikke dannes kuldebro her.
Overgang mellem vindplade, og mur skummes, så det bliver tæt.
Ligeledes skummes alle samlinger, og huller, så der ikke kan blæse ind i isoleringen. Men igen, er der risiko for at jeg gør det for tæt, så der dannes kondens? Eller er træpladen (5mm) pr. definition diffusionsåben??

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Vindpladen kommer til at gå helt ned, til INDERSIDEN af YDERMUREN, så isoleringen der bliver sat op, kommer i forbindelse med hulmursisoleringen, så der ikke dannes kuldebro her.
Overgang mellem vindplade, og mur skummes, så det bliver tæt.
Ligeledes skummes alle samlinger, og huller, så der ikke kan blæse ind i isoleringen. Men igen, er der risiko for at jeg gør det for tæt, så der dannes kondens? Eller er træpladen (5mm) pr. definition diffusionsåben??

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Nu er det ikke hver dag jeg ser et Manzard tag indvendig fra. .o)
men som jeg forstår det er det nærmest et slags undertag du laver.
Og du vil fylde mineraluld på fra den indvendige side.
Nu ved jeg ikke hvad det er for en type plader du bruger, men er de diffusionsåbne er der slet ikke noget problem.
(For så vidt kunne du have brugt diffusionsundertagsmateriale eller alm vindpap - hvis det iøvrigt var til at arbejde med på det sted.
Jeg ser at du ligger dampspærren 1/3 inde i isoleringslaget. Og det er ok, men den må absolut ikke komme længere ind.
Annonce
Hej

Krydsfiner er for tæt og der kan dannes kondens på indvendig side, men hvis du skifter den ud med en Huntonit undertagsplade som er difusionsåbent skulle der ikke være problemer.

I bund og grund ville det rigtige nok være en vindpap eller lignede banevare du anvendte da den er endnu mere difussionsåben.

Du skulle overveje at udskifte skummet ud med en elastisk fugemasse (MS-fugemasse), da chancen for at den holder tæt i hele tagets levetid, er større p.g.a. dens elasticitet, men jeg ved godt, at det er nemmere at udfylde de lidt større sprækker med skum, så måske en kombination.

Hvis du monterer en afstandsliste mellem undertag og lægter først, og undværer den indvendige liste, er det nemmere at tilpasse din isolering p.g.a. færre "spring" i konstruktionen.

Som jeg ser det, har du et bølgeeternittag (B7), hvor du godt kan reducere afstanden til 30 mm mellen din vindafdækning og lægterne, hvis du da har fri luftgennemgang gennem alle "bølgerne".

Hej Orla og hpox.

Tak for jeres svar, super at I gider bruge jeres tid på novicer..
Jeg vil fluks hive de par plader ned, som jeg har sat op, og istedet, gøre som du beskriver Orla.
30mm mellem vindafdækning og lægter. (Der er et enkelt sted der ikke er fri passage, men det bliver der.)
Vindafdækning bliver istedet vindpap, opsat med lister, det virker iøvrigt også til at være 250% nemmere.

Der er nogle "kritiske" hjørner, hvor jeg kunne forestille mig at vindpappen, over tid, vil gå istykker. Der er vel ikke noget i vejen for, at jeg her laver en beskyttelse af finer her?

Igen tusind tak for jeres svar, det er meget brugbart..


-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Hej med Jer.
Lige en hurtig opdatering på projektet, er at jeg har fulgt Jeres råd, og det kører derudaf, selvom det, som altid, tager 110% længere tid, end beregnet.

Jeg har bygget væggen som følger:
(selve tagpladerne)
30-50 mm luftcirkulation herunder.
Vindpap påsat med lister eller søm, (alt efter hvor svært tilgængeligt et hjørne er)
145 mm isolering
100 mm isolering mellem reglar som udgør væggen.
Dampspærre
50 mm isolering på lægter, som er påsat reglarne. (så er der lidt at give af, når der hænges ting op, så dampspærren ikke brydes.
Gips. (Jeg ved ikke lige om jeg sætter et eller to lag gips.. endnu)

Projektet griber lidt om sig, men sådan er det jo. Jeg vil lave hems på værelset, og har i den forbindelse, fået blod på tanden, ifht. at udnytte hele loftet... (http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/162407/afv/topic)

Mvh Claus Toksvig

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Hej med jer alle.

Så er jeg videre med mit projekt, og har fået isoleret og gjort ved til den helt store guldmedalje. Hemsen bliver også lavet.
I den forbindelse, vil jeg gerne have et par kvalificerede indspark til beklædning af vægge, og loft ifht til brandsikkerhedskrav.

Mine spær, er beklædt med 150 mm rockwool, opsat først med 100 mm dernæst med 50 mm. Imellem disse to lag er min dampspærre.
Jeg agter at påklæde disse sider med først 18 mm OSB plade, og yderst med 13 mm gips. Er brandkravene overholdt her?

Hemsen skal også laves. Har skal jeg have beklædt loft (gulvet på hemsen). Dette ville jeg gøre ved at at sætte 18 mm OSB+13 mm gips på, som loft.
Gulvet på hemsen (oversiden på loftet), vil blive beklædt udelukkende med 25 mm gulvbrædder.
Imellem bjælkerne vil der blive ilagt 150 mm rockwool.
Er dette ok ifht til brand?
(Håber jeg har beskrevet det tydeligt nok!!)

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Brandkravene til beklædningen på spærene overholdes såfremt der opsættes ét lag 13mm gips. (Som dog skal være godkendt som klase 2 beklædning)

Det er ingen brandkrav til en hems - overhovedet. (Forudsat at den overholder arealbetingelserne som angivet i bygningsreglementet)
Hemsen er at betragte som et møbel - en hængekøje f.eks.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis