Fladttag, konstruktion og "spær" spørgsmål? :)

Hey...

står og skal til at bygge garage til foråret, og har et par spørgsmål i den forbindelse.

Garagen bliver ca. 5,30m x 12m (står i skel) men hvordan og hvorledes med taget? Skal selvfølgelig ha' en tømrer til at hjælpe, men jeg vil godt være lidt på forkant,

Der skal fladt tag på bygningen,

1. Hvor stor skal hældningen være? Har læst 2cm fald pr. meter, stemmer det?

2. Havde tænkt mig at det skulle være limtræ's bjælker til "spær", hvilken dim. skal de have, vil gerne ha dem så lave som mulig hvis jeg kun får lov til at bygge i 2,5m hvis ikke, dispensation går igennem. har søgt på forummet og den træ 28 kommer op flere gange, men kan ikke google den?

3. Hvordan foregår selv opbygningen af taget? Murer væggen op i vatter helle vejen rundt, klodser jeg så de foreste spær op og så fjerner opklodsning derned af så det sidste spær ligger på muren, og derved kan jeg ligge krydsfiner plader på spærene, men så bliver loftet skråt indenfor? eller ligger man spærene direkte på væggen, og så klodser op oven på spæret?

4. hvor tykke skal disse krydsfiner plader være? Det afhænger vel af, hvad jeg ender med af afstand på spærene?

Jeg er selvfølgelig interesseret i, at have en så høj lofthøjde som muligt bagerst i garagen, da den jo bliver 12m.

Mvh
"Hobby Tømreren"

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. 1:40 eller 2,5 cm pr meter.
2. Du får ikke dispenstion. Men du kan slå  dimensionerne op her: http://www.lilleheden.dk/dk/dimensionering.asp?id=2
Og du kan bede tømmerhandlen give dig dimensionerne samtidig med prisen.
3.Der er mange måder.
Men normalt oplægges spærene på de korte led af bygningen. De lægges på remme, (som er fastgjort til murværket/fundamentet). Remmen forløber hele vejen rund, og ligger vandret. Ovenpå ligges spærene, osse vandret og så lægges kiler på spærene således at der etableres fald mod afløb.
Du kan osse vælge at opmure et skifte eller 2 lavere i den ene side og lave fald på den måde. Men så skal der tænkes lidt over hvordan stern og udhæng skal være.
Ja, det skal der jo under alle omstændigheder.
4. Ja, spærafstanden afgør pladetykkelsen.

Normalt etableres faldet på den korteste led, altså 2,5 meter højd i skel og 2,5cm x 5,3m lavere på modsatte side.
Jaaah det havde jeg også tænkt på med hældning den vej, men der er en garage i forvejen som bliver udvidet, og der er jo allerede en mur og så kommer tagrende ind på nabo grunden :/

Hvorfor tror du ik jeg får disp. nabogrunden er der en frisør salon og solcenter og så lejlighed på 1sal, og min garage støder op til deres parkeringplads, bor ud til en forholdsvis stor vej, hvor jeg kan se flere har garage højere end 2,5m, så enten er de ikke anmeldt, og hvis de har fået disp. burde jeg vel os kunne?

Men tak for svaret, det med oplægningen må jeg nok heller lige få hørt lidt nærmere om hehe...

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Du kan jo prøve.
Men du har jo ikke nogen særlig grund til at få dispensation.
I et almindeligt villakvarter ville det næppe gå. Det er imod alle intensionerne om hvordan et villakvarter skal se ud. Som jo er selvstændige bygninger og ikke tæt lav.
Jeg tvivler lidt på at der er givet dispensation til for høje bygninger i skel i din kommune, men det kan jo varierer fra den ene kommune til den anden.
Jeg giver det da forsøget, ellers må jeg jo tegne det om, og så lave løsningen med hældningen ind til nabo'en... Fik avide at anmeldes gebyret kun var 1 pr. sag... Så det må jo være samme pris, hvis de afviser og så jeg sender nye tegninger ind igen.

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Du bliver ved at skrive om hældning ind til naboen - hpox mener da hældning væk fra naboen (2,5 m i skel og 2,5*5,3 m lavere i den modsatte side) Så slipper du også for tagrenden ind mod nabo...


er ikke håndværker og har til min kones store fortrydelse nogle gange urealistiske forventninger til hvor hurtigt ting kan laves :)

Annonce
Hmmm jeg er jo interesseret i så høj lofthøjde som muligt... og har læst mig frem til at hvis man går 2,5m ind på grunden må jeg bygge i 3,5m, og så bygge 2,5m i skel og 3,5m den anden mur... Men så er det jeg får det problem med tagrenden... og det med den hælder væk fra skel blir desværre en dum løsning i mit tilfælde...

Lige et billede af det som jeg havde tænkt mig det :o)


Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Hvad med udhæng, bliver der plads til det, ud mod naboen?

mvh jens
Skrevet af linding85 på 13 jan 2011 20:33
Hmmm jeg er jo interesseret i så høj lofthøjde som muligt... og har læst mig frem til at hvis man går 2,5m ind på grunden må jeg bygge i 3,5m, og så bygge 2,5m i skel og 3,5m den anden mur... Men så er det jeg får det problem med tagrenden... og det med den hælder væk fra skel blir desværre en dum løsning i mit tilfælde...

Lige et billede af det som jeg havde tænkt mig det :o)


Hvorfor kan du ikke lave fald væk fra skellet og lede vandet til en faskine du skjuler bag endevæggen inde i haven - så kan man ikke se den fra huset?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

nej okay men efter 2,5 inde på grunden må jeg vel godt bygge højere...?

Tak for linket og kommer lige med citat:

(2.7.6, stk. 2, nr. 1)

Inden for 2,5 m fra skellet må bygningerne ikke være højere end 2,5 m. Fra 2,5 m og videre ind på grunden må højden ikke være over 1,4 x afstanden til sti og skel

Ergo er min ene væg 5,3 fra skel, altså må jeg bygge den væg i en højde på 1,4 x 5,3 = 6,7m? Som jeg så vil bygge i 3,5 og lave fald over mod skel hvor muren er 2,5m, hvis det altså ikke kan lade sig gøre at få disp. og lave faldet ned imod baghaven.
Er det ikke korrekt forstået?

BOFH: Det kunne man nok også godt men den løsning vil blive grim synes jeg, da garagen jo bliver bygget sammen med huset.

Og det med en faskine skal jeg have uanset hvad, da der ikke er nogen brønd der, så skal ha gravet op og lagt en faskine i og ledt regnvandet derhen...

/Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis