Fladttag, konstruktion og "spær" spørgsmål? :)

Hey...

står og skal til at bygge garage til foråret, og har et par spørgsmål i den forbindelse.

Garagen bliver ca. 5,30m x 12m (står i skel) men hvordan og hvorledes med taget? Skal selvfølgelig ha' en tømrer til at hjælpe, men jeg vil godt være lidt på forkant,

Der skal fladt tag på bygningen,

1. Hvor stor skal hældningen være? Har læst 2cm fald pr. meter, stemmer det?

2. Havde tænkt mig at det skulle være limtræ's bjælker til "spær", hvilken dim. skal de have, vil gerne ha dem så lave som mulig hvis jeg kun får lov til at bygge i 2,5m hvis ikke, dispensation går igennem. har søgt på forummet og den træ 28 kommer op flere gange, men kan ikke google den?

3. Hvordan foregår selv opbygningen af taget? Murer væggen op i vatter helle vejen rundt, klodser jeg så de foreste spær op og så fjerner opklodsning derned af så det sidste spær ligger på muren, og derved kan jeg ligge krydsfiner plader på spærene, men så bliver loftet skråt indenfor? eller ligger man spærene direkte på væggen, og så klodser op oven på spæret?

4. hvor tykke skal disse krydsfiner plader være? Det afhænger vel af, hvad jeg ender med af afstand på spærene?

Jeg er selvfølgelig interesseret i, at have en så høj lofthøjde som muligt bagerst i garagen, da den jo bliver 12m.

Mvh
"Hobby Tømreren"

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Hey... står og skal til at bygge garage til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den høje vægt skal være 3,5m og du vil have et ensartet fald på taget over mod muren i skellet, så vil muren i skellet kun blive omkring 1,8m (har ikke regnet højen ud præsist), fordi 2,5m inde på din grund målt fra skellet, må taget max være 2,5m højt
Ahh nå for dælen, så uanset hvordan jeg gør må der ikke være højere end 2,5 inde på grunden fra skel og så ud til 2,5... det var da lige godt satans... tror sku jeg må et smut ind på teknisk forvaltning her i Esbjerg og få det helt klarlagt :o)

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Jeg har netop bygget en garage i skel med samme problem som dig. Min løsning blev at bygge op til 2,5m på alle ydrevægge og så lave fald mod centrum af taget med en hældning på 2,5cm pr meter. Altså en "omvendt" diamantform hvis du forstår..
Jeg har 200mm isolering i loftet og endelig loftshøjde er ca 2.12 fra gulv til gipsloftet
Enten eller, når maxhøjden er 2.5 meter er det jo automatisk i konflikt at ville have god loftshøjde og god isolering, dvs du må gøre op med dig selv hvad der er vigtigst og gå på kompromis.

Alternativt kan du (hvis der er fald ud imod vejsiden) overveje at grave ud inde i garagen sålænge du er sikker på at vandet ikke løber tilbage ind i den.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du skal bruge plankespær udført i konstruktionstræ (Bestiller du hos tømmerhandleren) med et fald på 1,5% pr. m. Afstand mellem spærene 813 mm, så passer det med tagpladerne (min. 18mm plader) Få lavet en brønd i tagfladen. så er du ude over det med tagrende indtil naboen.

Dbh.

Annonce
DOLP: Det med at bygge fald ind mod midten lyder spændende.... men så ligger vandet på midten af taget? Hvordan leder du det så væk? Det lyder som en lidt indviklet konstruktion?

BOFH: Ja det er rigtigt. men det med udgravning inde i garagen bliver os et større projekt, men selvfølgelig os en mulighed.

HenrikV: Det er så faldet fra haven mod nabo'en du snakker om nu? Der kan man få spærene hvor der er lavet fald på? En brønd i tagfladen, hvordan fungere det?

Er godt klar over jeg har mange spørgsmål, men vil selvfølgelig prøve overveje alle muligheder for at få den bedste lofthøjde

/Linding

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

Yes, du aflevere en bestilling hos tømmerhandleren med spændvidde og ønsket om 1,5% hældning. Så indhenter han tilbud fra spærfabrikken med med den rigtige trykberegning osv. (alternativt kan jeg hjælpe dig med at få dem lavet, hvis det bliver din løsning)
En brønd er kort og godt et afløb inde på tagfladen, som leder vandet videre ned i faskinen. (skjult nedløb igennem tagkonstruktion)

Dbh.
Om du sætter afløbet i midten af taget eller ude ved facaden gør en forskel på ca.6,625 cm på højden.
Du kan naturligvis godt købe spær der er savet i facon fra en fabrik.
Men det er da lige så nemt at lægge kiler på almindelige bjælkespær.

Altså: Din garage må være 2,5 meter høj, over terræn. Taget fylder 40 cm i tykkelsen, du sænker gulvet 20 cm. Og du har en rumhøjde på 230cm, det samme som i din stue, formodentlig? :o)
Jeg ville dele taget op i 2 lige store kvadrater (eller næsten kvadrater 2 stk a 5,3m x 6m) med et afløb i hver kvadrat. Jeg synes det lyder dyrt ved specialspær til taget.
Jeg har gjort som hpox skriver. Jeg har brugt almindeligt spærtræ på 45x200mm og oven på spærerne har jeg skåret kiler af almindelige regler.
Hvis man selv skærer kilerne kan man bedre selv styre, hvor afløbet skal placeres.
Min garage er 7,5 meter på den ene led, og der er en I-jerndrager gennem midten af bygningen. Jeg har et damprør i punktfundament under I-bjælken ca 1/3 ude fra den ene væg - her løber afløbet ned langs damprøret og ned i et afløb i gulvet - det hele skjules i en firkantet kasse af gipsplader med glasvæv, så det ser flot ud.
Afløbet/damprøret er placeret sådan, så jeg kan åbne dørerne helt på bilen uden at ramme søjlen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis