Størrelse på ventilationspalte ved vindstop

Hejsa folkels

Jeg har læst en masse omkring tage her det sidste stykke ting, og en ting jeg godt kunne tænke mig at få svar på er hvor stor skal ventilationsspalten være over vindstop?

Ved mange nye tegltage ligger man undertag for at sikrer at slagregn eller tøsne ikke vælger at rende ned gennem taget.

Men hvordan og hvorledes med tage hvor der ikke er undertage?
Ved at ventilationspalten maks må være 30 mm mellem vindstop og undertag men gør det sig også gælende ved tage uden undertage? (30 mm mellem vindstop og taglægteunderkant)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er vindbrættet der skal forhindre at det blæser ind underisoleringen du kalder vindstop. Så passer det ikke nogensteder med de 30 mm.
Det der gælder er at der skal være et ventilationsareal svarende til 1:500 del af bygningens grundareal.
Ventilationsarealet fordeles normalt med 1/4 i hvert tagudhæng og 1/2 delen i kippen.
Og det gælder uanset undertag eller ej.
Fordi om der er undertag eller taget er tæt på andre måder gør jo ingen forskel for ventilationsbehovet.
Det er der ikke noget i vejen for. De 30 cm.
Formålet med vindbrættet er at forhindre at det blæser ind i isoleringen. I de gode gamle dage var der ingen vindbrædder og i mange tifælde lå isoleringen og blafrede i vinden.
Man kan jo f.eks. vælge at dække isoleringen af på oversiden med vindpap. Så er det intet problem om der blæser en stiv kuling igennem tagrummet.
Ved undertag vil en spalte på 30 mm nok være et godt valg når bare undertaget ikke hænger ned på vindbrædtet, men der skal være min. 1 cm fri ventilationsspalte i gennemsnit

Ved tage uden undertag kan man reducere spalten mellem lægte og vindbrædt i forhold til hvilken type tagdækning der er (luftgennemgang gennem bølger), men reglen om min. 1 cm fri luftspalte gælder stadigvæk.
Mange tak for hjælpen Orla og hpox

Tænkte jo nok at der var en eller anden form for regel, idet et tag med frit åbning til isolering ville være skyld i at isoleringens virkningsgrad ville forringes og for den sags skyld ville vinden også kunne få mere fat i taget og skabe mere sug og tryk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis