Dybde på indv. dørkarme(rette ti?l)

Hej
Håber nogen af jer gør det selv folk kan hjælpe en forvirret blondine...

Har en sprit ny førstesal der står og venter på at få isat nye døre. Men indehaveren er lidt på bar bund mht. dørkarme.
Skillerummene er lavet med en "stålkerne" og to lag gips på hver side. De giver en dybde på 120 mm. I byggemarkeder kan jeg kun finde 100mm. og 130mm.  Er kommet frem til at alternativet er flexkarme som jeg har i stueplan. De er jo bare noget dyrere, så jeg spekulerede om man kan købe alm. i 130mm. og rette den til i dybden??

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej så jeg kan finde en billig løsning. Pengene flyver jo hurtigt især når der kun er en konto at tage fra
På forhånd tak
Mille

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du køber døre med en karmbredde på 130mm.
Og enten beder du din tømmerhandel om en pris for at få dem skøret ned til 122 mm eller du fragter dem selv hen til et træværksted.
Tusind tak.
Min tømer har adgang til at værksted med maskiner så måske kan han selv gøre det.
Ville bare lige være sikker på det var muligt.
Tak igen..:-)

Det er helt almindelig, at bredden på dørkarme ikke svarer nøjagtigt til væggenes tykkelse. Og lige så almindeligt er det, at man påforer med en liste op til vægtykkelsen. I ældre huse med tykke vægge og dybe vindueslysninger, ser man ofte egentlige lysningspaneler, som forbinder en karm med en indfatning over større afstande.

Men du kan roligt købe 100 mm karme og påfore en 20 mm liste modsat dørsiden når karmene er monteret. Normalt gør man det sådan, at listen er et par millimeter smallere en tykkelsen på karmtræet. Man får så et lille trin eller en ekstra profilering, om du vil. Men det er bedre end at forsøge på at få en usynlig overgang fra karm til liste. Listen monteres med en stribe lim og dykkere.

På samme måde trækkes indfatningerne jo en smule udad, så der også her kommer et lille trin i overgangen mellem påforingsliste og indfatning.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Swedoor laver da 120mm karme også, har du prøvet hos din lokale trælast ?
Tak for svar. Der er nu monteret 100mm. karme med tilpasningsstykker og det ser rigtig fint ud:-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også