Da jeg importerede min bil, skulle jeg som udgangspunkt/tommelfingerregel, betale ca. 65% i afgift, af det som en tilsvarende bil står til hos en DK forhandler i udsalgspris.
Sagt på en anden måde... hvis den står til 100.000 Kr. hos forhandleren i DK, skal Skat have 65.000Kr.
Bilen skal toldsynes når den kommer hjem. Bilsynet vurdrer om bilen er under middel, middel eller over middel, i forhold til standarden for den slags vogne. Det kan så betyde en ca. ændring på -5 til+5% på ovenstående 65%. Det er bilsynets vurdering der ligger til grund for afgiften.
På Skats hjemmeside kan du finde ud af, hvad tilsvarende vogne er blevet belagt med af afgift ved indførsel. Kan ikke lige huske linket, og dengang jeg selv skulle bruge det, brugte jeg noget tid på at finde det rigtige sted på siden.
Når din bil er blevet vurderet, kan du efterfølgende klage over afgørelsen.... og evt. få lidt penge tilbage, hvis du får medhold.
Men.... som kloge mennesker allerede har skrevet... det er nok billigere, at købe en tilsvarende i DK. Skibstransport er jo ikke gratis.