Hvordan? Nyt gulv på 1. sal

Jeg har et hus fra 1920'erne, hvor vi ønsker at udnytte 1. salen.

På første sal er der et gammelt 30mm tykt trægulv, som blev lagt da huset blev bygget. 1/3 del gulvet er i dårlig stand og derfor har vi besluttet at ligge et ny gulv, men hvordan gør vi?

Første salen er lige nu et stort (200 m2) rum med højt til loft. Det nuværende gulv er lavet af 13cm bredde fyrplanker og det passer godt til huset. Afstanden mellem bjælkerne i dækket er ca.1-1.2m.

Hvordan får man et godt gulv som ikke giver efter og ikke knirker.

a) Man fjener det gamle gulv og ligger et nyt. (men er afstivningsafstanden ikke for stor når den er ca. 1-1.2m)

b) Man ligger strøer ud oven på det gamle gulv med en afstand på ca. 500mm og ligger det nye gulv oven på dem (men er det ikke et problem at man ikke fjerne de gamle gulvplanker hvor der har været råd- og orm i).

c) Man ligger nye gulvplader oven på det gamle gulv og ligger derefter et nyt planke gulv oven på gulvpladerne (men kan man det? Det gamle gulv hvor der har været råd og orm fjerner man så ikke).

d) nogen gode ideer?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
d) man fjerner det gamle gulv og lægger ekstre bjælker mellem de gamle
Jeg ville nu nok bare lægge 30 mm plankegulv igen. Selvom de 1.2 er lige i overkanten, og foreskrifterne til 30 mm gulv siger max 100 c/c. Det giver måske nok et lidt mere fjedrende gulv, men ikke mere end hvad godt er.

http://www.lyrk.dk
Man gør ingen af delene.
Man brækker det gamle gulv op.
Og køber nogle nye gulvbrædder i den nødvendige tykkelse.
Altså hvis det er fyr eller douglas i 30 mm tykkelse.
Hvis det er f.eks. ask måske lidt tyndere.
Fjern det gamle gulv, da der er råd i. Eftergå gulvbjælkerne og vuder om de ser fine ud. 120cm mellem bjælkerne er umildbart ikke et problem. Normalt ligger de mellem 80-100cm. Det afgørende i dit tilfælde er:

1) dimentionen på bjælkerne.
2) hvor stort er dit spænd (længde på strøger/bjælker)
3) bliver bjælkerne evt understøttet af vægge i underetagen.


Hilsen Nicolai (tømrer)
Annonce
Dimentionerne på bjælkerne er ca. 130x130 mm og de er undersøttet af murene (det skulle vidst være rubust nok).

Mit spænd er som jeg skrev mellem 1-1.2m. Hvor tykke gulvplanker skal jeg bruge, hvis jeg vælger fx. svensk eller norsk fyr?

Er det rigtigt antaget at plankerne skal gå fra bjælke til bjælke og at man ikke kan have en samling mellem to planker i mellemrummet mellem bjælkerne? Er der ikke et stort spild?

du skal vælge 30 mm, uanset hvilken form for fyr du vælger. Jo du må have samlinger hvor du vil, husk at lime de korte stød.

http://www.lyrk.dk
Det ved jeg nu ikke Naver.
I min gode gamle Træ 18 fra 1974 angives bjælkeafstanden c/c for 28 mm fyrgulvbrædder.
Så helt op til 120 cm må være max. og gulvet kan måske godt blive lidt "blødt" at gå på.
Hvis der så osse bliver "flyvstød" så hjælper det jo ikke på "blødhedsfaktoren"
Hvis der alligeves støde mellem understøfningerne så skal det gøres med omtanke.

Jeg ved godt at det kan være svært at købe gulvbrædder som ikke er i faldende længder.
der er sket lidt siden 1974, og blødt bliver det aldrig, når det ikke er større spænd end det.

http://www.lyrk.dk
Vel er der så.
Men du kan vel næppe mene at fyrgulvbrædder blevet stærkere. Eller har fået en udformning der giver større bæreevne.
Ingen kunne finde på at monterer gulvbrædder med flyvstød - i 1974. Overhovedet.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis