Banke lyde fra radiatorør = Stjæler nattesøvnen HELP!!

Hej med jer.

Undertegnede bor i en 3. etager ejendom i en lejlighed på 1. sal. Problemet er at vi har et radiatorrør som banker det meste af dagen og især om natten, hvilket gør at det er meget svært at sove  Den eneste måde hvor på vi kan få lyden til at stoppe er at ryste i radiatorrørene hvor lyden kommer fra. Ved at gøre dette formår vi at stoppe lyden i 3-4 min. så opstår lyden igen.

Oplister lige nogle facts om problemet:

- Lyden opstår i det rør som fører det varme vand op til overboen på 2. sal.
- Lyden ophører ikke ved at vi slukker vores egen radiator
- Lyden ophører hvis overboen slukker for sin radiator (Hvilket hun nægter! heldigvis vækker vi hende ved at ryste i rørene)
- Jeg har prøvet at skærene i trægulvet for at sikre mig at røret ikke sidder i spænd for trægulvet. Dette har ikke afhjulpet problemet.
- Min kone og jeg er næsten 100% sikre på at lyden stammer fra den del af røret som går mellem vores loft og igennem betonen til overboen.
- Har luftet ud i rørene uden held.
- Lyden er kontinuerlig og er der taktfast. 2 mindre bank afløst af højt bank...

Har virkelig brug for et god råd - Man bliver helt desperat når man ikke kan få en nattesøvn uden at blive vækket 4-5 gange om natten

På forhånd tak for hjælpen


MVH
Peter

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er røret der spænder i betonlaget og med mindre der gøres noget ved det vil det blive ved. Selvfølgelig skal overboen ikke lukke sin radiator, men den der ejer huset skal sørge for at der bliver gjort noget ved problemet. Hvis dette ikke er muligt må i jo finde et andet sted at bo.
Jeg tror at det lige så meget er psyhkisk det på virker jer, nu har i set jer gale på problemet så forstærkes de lyde i knolden på jer. Det kan blive en vane som i overhovedet ikke bemærker.

V.h.  Håndværkeren
Hej.
Først vil jeg lige sige at jeg føler med dig.
Har selv boet til leje i en lejlighed hvor rørene bankede.

Problemmet ligger i at rørene udvider sig og trækker sig sammen alt efter om de er varme eller kolde.

Der hvor jeg boede fyrede udlejeren med brænde, så om aftenen fyrede han totalt op under kedlen, med det resultat at vandet blev små 80grader hvilket resulterede i at rørene stor og knagede og bragede.

Det blev lidt bedre da han gik over til at fyre med piller, men det forsvandt aldrig rigtig helt

men som der også er blevet sagt så kan det også være et rør der er spændt forkert fast et eller andet sted.
Der er ikke meget andet at gøre end at få fat i udlejeren og høre med ham...

mvh

Peter
Hej begge to

Tak for det hurtige svar, det yderst værdsat.

Der er ingen tvivl om, at der er ved tale om noget psykisk. Kan mærke at i baghovedeter begyndte at frygte lyden. F.eks. hvis lyden har været væk i et par timer, og jeg så hører det mindste. Desværre kan vi ikke bare flytte pga. der er tale om ejerlejlighed. Viseværten har også set på røret og prøvet alt muligt nede i varmecentralen uden held.

Kan man ikke forlange at ejerforeningen betaler for, at sende en VVS eller tømrer ud som kan slukker for vandet i bygningen og efterfølgende fjerne rører mellem etagerne? og erstatter det med et nyt? Min teori er som i selv er inde på, at radiatørrøret gnider sig op af det rør som omkranser radiatorøret igennem betonen. Kan se at vores radiatorrør som går fra gulvet og igennem loftet er pænt skævt. Fra bunden til toppen er der ca. en forskel på hele 5 cm! Hvilket gør at røret går skævt op igennem loftet.

Kan det evt. hjælpe at smøre huller i loftet med noget særlig olie, så det gnider bedre?


MVH
Peter

Hej igen

Kan man løse problemet ved at fjerne røret mellem betonen, og efterfølgende udvide hullet i betonnen, og tilslut tilføje røret igen?

MVH
Peter

Det kan da ikke skade at prøve at smøre røret inde i bøsningen. Det skal i så fald ske oppe fra overboen, så olien kan løbe ned gennem bøsningsrøret.
Men ellers er ørepropper en rigtig god ting. Brug den type skumgummifiduser, man ruller sammen og stikker ind i øregangen, faktisk helt ind på trommehinden.
Hvis jeg skal sove et fremmed sted, hvor der bare er den mindste lyd, f.eks. hvis vi overnatter i en lejlighed, på en campingplads, i en kahyt på et skib osv er det helt 100% at jeg får ikke lukket et øje, hvis ikke jeg har ørepropper.
Det er dog ikke en garanti for en fuldstændig uforstyrret søvn, men det hjælper, i hvert fald mig, rigtig meget.
Jeg er også helt med på, at det er noget psykisk. Man kan opøve en rædsel for ikke at kunne falde i søvn.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Der har jeg det sådan at uanset hvor og hvad der larmer, når jeg sover så er der lukket af for hørelsen, der skal virkelig meget til før jeg vågner. Jeg tror af kvinder er mere følsomme over for lyde, især når der er småbørn i hytten.
Ja, så havde jeg det også før vi fik en lille datter nu på 7 mdr. hun sover i sammen rum, hvor røret befinder sig. Heldigvis sover hun fra det puha. Men mor og far vågner af det.

MVH
Peter

Skrevet af Håndværkeren på 11 jan 2011 13:02 
Jeg tror af kvinder er mere følsomme over for lyde, især når der er småbørn i hytten.


Vil det sige, Håndværker, at du mener at jeg er kvindagtig???

Med venlig hilsen
ktm

 

Overhovedet ikke, men du har sikkert ikke været soldat  For der lære vi at sove, hvorsomhelst nårsomhelst og med hvemsomhelst
Januar 1966, Falsterske Fodregiment!! Tag den. rekrut!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis