Rust undervogn Alfa romeo 146 ?

Hej. Jeg har en Alfa Romeo 146ti fra 1999. Nu har jeg haft den på værksted for at blive klar til syn, men det ser ud til en del af panelerne er rustet 30cm ind i det meste af højre side og der er også rust i venstre side. Ligeledes er en vange eller bro kaldte han det vist, der sidder mellem baghjulene rustet.

Jeg kunne se han havde slået huller i selve vangen med en spidshammer som de bruger på synsværkstederne. Så en del rust err der. Det ville koste 8-14.000kr at få lavet alt efter om der dukkede mere rust frem. Problemet er at der har været gået hul i en plasticcoating (pava dinitrol eller lign) under bilen, så der har kunne løbe vand ind.
Resten af bilen er fejlfri. Så jeg er i tvivl om det kan betale sig at reparere den.

Han fortalte også at en del af arbejdet i starten ligger i at opvarme og fjerne coatingen inden man overhovedet kan svejse på jernet. Så jeg overvejer selv at begynde at 'rengøre' undervognen for undervognsbehandling hvis det kan betale sig.

Mit spørgsmål som jeg ikke nåede at spørge pladesmeden/mekanikeren om, er om jeg kan købe en reservedels-bil som jeg kan bruge nogle af undervogns-delene fra, feks. hjulbro (bærende metalvange) evt. paneler i undervogn eller om det er noget han selv kun kan bukke/lave i nyt jern?

Og han mente jeg ikke skulle køre til syn med den, for at få en synsrapport over fejl, da synshallen evt. vil 'grounde' den så jeg ikke kan køre i den til værksted. Men kan de det hvis det kun er rust i panelet og en vange??
Andre gode råd modtages gerne på forhånd tak.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Paneler og vanger, er vitale dele, hvis du bare køre til syn, er du sikker på at få den kasseret.
Man er bedre stillet, hvis man laver det først.

Hvis det bare er almindelig rustbeskyttelse, der er i vejen for svejsning, kan en hedvandsrenser nemt fjerne det.

Men få nu et bindende tilbud på reparationen, det har det med at blive, en del dyre end først antaget.

mvh jens
Jeg vil høre ham om en hedvandsrenser kan tage lige dette (det minder om dinitrol eller lign.). Han snakkede noget om en gasbrænder til at fjerne det.
Jeg prøver alfaklubben og hører dem også. Men det må da være en hjælp hvis jeg selv rengører undervognen, selvom en del af det skal skæres ud. Hvis jeg får det lavet, holder det vel også nogle år, så den også kan gå igennem syn om 2år også. Mange tak for svarene.
Selvfølgelig er det en hjælp, hvis du selv renser af, men det tager nu ikke pladesmeden mange øjeblikke at rive det nødvendige stads af.
Du vil selv komme til at bruge alt, alt for meget tid på det, og vil måske ikke kunne ramme rigtigt, mht hvor der skal skæres. Der skal i hvert fald tæskes godt og grundigt på de tvivlsomme steder. Det er man ofte ikke god til at gøre selv, idet man jo hele tiden håber på, at det ikke er så slemt osv.

Med venlig hilsen
ktm

 

.... inden han går igang med gasbrænderen, så få lige checket forsikringen

 

Og pas på benzinslanger:

http://hvidovre.lokalavisen.dk/brand-ved-tankstation/20101214/artikler/712149529

Ok tak for advarslen, han talte også om faren for at bilen kunne brænde af når man bruger gasbrænder. Men det er åbenbart nødvendigt da jeg har fået oplyst at det ikke er pava eller dinitrol, men en gummihud fra fabrikkens side (som bmw også har brugt) som har forårsaget gennemtæringen, siger han.
Men nu er han så gået i gang med den totale reparation af undervognen, så må vi se hvad det ender med; og kommer til at koste. Den skulle gerne ende i rustfrit stål og kunne holde til mange syn endnu, men så længe alfa kører er jeg glad. Tak for svar.
Hvordan er det endt? Og hvad med prisen?
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis