Rust undervogn Alfa romeo 146 ?

Hej. Jeg har en Alfa Romeo 146ti fra 1999. Nu har jeg haft den på værksted for at blive klar til syn, men det ser ud til en del af panelerne er rustet 30cm ind i det meste af højre side og der er også rust i venstre side. Ligeledes er en vange eller bro kaldte han det vist, der sidder mellem baghjulene rustet.

Jeg kunne se han havde slået huller i selve vangen med en spidshammer som de bruger på synsværkstederne. Så en del rust err der. Det ville koste 8-14.000kr at få lavet alt efter om der dukkede mere rust frem. Problemet er at der har været gået hul i en plasticcoating (pava dinitrol eller lign) under bilen, så der har kunne løbe vand ind.
Resten af bilen er fejlfri. Så jeg er i tvivl om det kan betale sig at reparere den.

Han fortalte også at en del af arbejdet i starten ligger i at opvarme og fjerne coatingen inden man overhovedet kan svejse på jernet. Så jeg overvejer selv at begynde at 'rengøre' undervognen for undervognsbehandling hvis det kan betale sig.

Mit spørgsmål som jeg ikke nåede at spørge pladesmeden/mekanikeren om, er om jeg kan købe en reservedels-bil som jeg kan bruge nogle af undervogns-delene fra, feks. hjulbro (bærende metalvange) evt. paneler i undervogn eller om det er noget han selv kun kan bukke/lave i nyt jern?

Og han mente jeg ikke skulle køre til syn med den, for at få en synsrapport over fejl, da synshallen evt. vil 'grounde' den så jeg ikke kan køre i den til værksted. Men kan de det hvis det kun er rust i panelet og en vange??
Andre gode råd modtages gerne på forhånd tak.

Hej. Jeg har en Alfa Romeo 146ti fra 1999. Nu har... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke ha lavet en bil i polen da de snyder dig når du går ud der fra og laver kun det halve og så vil de lige ha flere ZL for at lave det sidste.
Jeg har selv udmærkede erfaringer med slovakiske mekanikkere. Min bil fik brug for førstehjælp under en ferie i landet. Bilen blev lavet, med bistand fra ordbogen i "Politikens guide til Slovakiet", og regningen var maks en trediedel af, hvad den havde været herhjemme. Samtidig beklagede svenden på værkstedet, at regningen var højere idet vi var turister. Chefen havde "justeret" priserne. Det var dog stadig meget billigt og vi betalte godt med drikkepenge til den unge mekanikker.

Jeg har flere gange siden overvejet, om ikke det var en idé, at kombinere ferie og vedligehold af bilen - og tandlægebesøg måske?!?
Skrevet af nomaden på 09 feb 2011 21:27
Jeg vil ikke ha lavet en bil i polen da de snyder dig når du går ud der fra og laver kun det halve og så vil de lige ha flere ZL for at lave det sidste.

Hvad er det for triste oplevelser, du har været ude for?

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja det er rigtigt at de snyder, og springer over hvor gærdet er lavest..
og det med rustbeskyttel gør man gennerelt ikke så meget ud af,,,af flere grunde : bilerne er ikke så dyre her,der saltes næsten ikke,man bruger 90%sand 10% salt.
også er det heller ikke så dyrt at få lavet lidt rust, jeg får selv lavet mine biler her i polen hos den lokale mekaniker,jeg mener han er ok... jeg bor i polen

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

Så er den synet; i går. Jeg besluttede at købe en anden bil og så rode med alfa ved siden af. Men jeg fik da hele undervognen renset, pladesmedet, blankslebet og undervognsbehandlet, ny tandrem, dæk, filtre, olie, bremserør/skiver osv. Den dumpede på co² første gang for et par uger siden, men det viste sig at være 2 utætheder i udstødningen, som så blev samlet. Jeg har ellers været over lambdasonde, kat, motorindstilling osv. de seneste uger, for at finde ud af hvorfor lambdatallet/co² var for højt. Nu mangler jeg kun at skifte et par sprungne 6,5" højtaler enheder i døren med nogle andre, men det går nok. Det blev lidt dyrt, men jeg har da lært en del om biler på det år.
Men jeg ville bare sige tak for jeres svar, selvom det tog lidt tid.
Til lykke med det!
Ting tager som bekendt tid.
Har du selv været igang?

Med venlig hilsen
ktm

 

Jo tak. Jeg startede med at rengøre undervognen og fjerne gamle rester af tidligere behandling, og slibe den og fjerne rust mv. Det tog en del tid. Men der har efterfølgende været pladesmed ind over. Jeg skiftede også skiverne og oliefilter og en masse andre ting incl termostaten, der stod åben. Men tandrem og ting i den stil holder jeg mig fra.

Min dybeste respekt, hvis du har renset hele undervognen!
Lad nu være med at pladre den ind i centimetertykke lag af sort beg, som bare tørrer op, revner og skaller af, og holder på indtrængende saltvand som æder din vognbund og vanger.
Jeg ville ønske, jeg kunne opvise samme flid!
Tandremmen er nu ikke noget mysterium, men undertiden bøvlet at komme til.

Hav en glimrende Jul osv!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis