Lukning af trappehul

Jeg søger råd om følgende, som jeg ikke har kunnet finde svar på ved søgning i forum eller google.

Jeg er igang med renovering af hus, hvor jeg har flyttet trappen mellem stue og kælderplan. Nyt trappehul er skåret og trappe monteret.

 Tilbage står nu at jeg skal have lukket det originale trappehul, så jeg kan lægge gulvvarmeslanger, støbe beton og lægge klinker til køkkengulv. 

Hullet er godt 2 x 2 meter i 20 cm lecabetonplader.

Min primære bekymring er at skabe et fundament som er solidt nok til at bære betonlaget som kommer til at dække gulvvarmen, samt køkkenmodulerne. Det æstetiske udtryk i kælderen er mindre vigtigt, idet rummet skal anvendes som vinkælder.

På forhånd tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du skriver selve hullet er ca 2x2 meter. I sig selv ikke nogen større flade i armeret beton. Men det du ikke fortæller om er hvad den skal samles med. Og om du kan komme ind og få direkte støtte på de eksisterende mure i kælderen.
Når du har fået støbt dit nye gulv i hullet skal det jo hænge sammen med det eksisterende gulv og gennem dette støtte af på de omkringliggende mure.

Det betyder at du skal have din armeling til at få forbindelse med det eksiseterende gulv. altså dkal der delvis hugges og så du kan få armeringen til at dække både noget af det gamle og det nye gulv.

Nu ved jeg ikke hvor tykt dit eksisterende gulv er og hvordan det er med støtte mulighederne rundt om hullet.. Går det helt til vægene eller ligger det frit i rummet osv. Så du må nok komme med nogle flere oplysninger.

MVH Njord

MVH Njord
Jeg står i lidt samme situation tror jeg nok. Jeg skal selv have lavet gulv i mit badeværelse + entre som ligger over en krybekælder, Der har jeg tænkt mig at der skal bores noget armering ind i siderne som kommer til at ligge inden i den færdige støbning, for det nye tunge gulv skal jo hvile på et eller andet. Det er i dag i træ og jeg ønsker som dig også gulvvarme og klinker. Lidt det samme som dit, mit er bare noget større
Hvis hullet er i Leca plader må der være niget understøtning i form af vægge eller bjælker - for de ekasisterende dækelementer.
Men der er ikke noget i vejen for at du indborer og indstøber et antal "strittere" i de eksisterende elementer. Der hvor der vil ske en sammenstøbning mellem gamle elementer og beton skal ruhugges.
Jeg tror osse at du sagtens kan bruge Lecabeton når tykkelsen er 20 cm.
@Njord: Jeg kan ikke umiddelbart få understøtning på de eksisterende vægge i kælderen. Hvis jeg skal have kontakt til de bærende vægge i kældere er jeg nødt til at hugge ind i en væg mod et badeværelse, som jeg ikke umiddelbart har tænkt mig at gøre noget ved nu. For alle praktiske formå er hullet så at sige svævende i kælderloftet. Udfyldning skal derfor kunne bæres af de omkringliggende Lecaplader.

I har nok ret i at jeg more hugge/bore ind i de omkringliggende plader med henblik på at indlægge armeringsjern som kan få ordentligt fat.

Men hvad gør jeg rent praktisk med at få støbt i hullet?? Skal jeg bare etablere en midlertidig bund som flugter med undersiden af kælderloftet, som jeg så kan støbe på og herefter fjerne når betonen er hærdet?
Jern bores og limes i dækket og bindes til det nye armeringsnet. Forskalning nedenunder der kan holde vægten af det nye beton indtil det hærder....lige ud af landevejen :-)

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Annonce
Jeg tror godt at vi kan lukke denne tråd. Jeg har fået det info jeg skal bruge. Alle bidragsydere skal have mange tak for indlæggene. 

Det har været en lille problem, som har kostet mig en del hovedbrud for at finde den smarteste løsning. Det i er kommet frem med er både nemt, pænt og effektivt - præcis som ønsket. Mange tak.
Ikke helt.
Du skal indbore "strittere" både øverst og nederst i de omgivende plader.
Altså ca. 2,5 - 4,0 cm fra underside og overside.
For at sikre mod revnedannelser mellem gammel og ny beton.

Og så har du ret. Så lukker vi. :o)
Hvad med isolering af gulvet?
Har du gulvvarme i de tilstødende gulve?
Altså hele den flade der kommer til at danne loft i din vinkælder?
Hvis denne ikke isoleres vil du reelt have en radiator effekt på begge sider af den opvarmede plade... Altså både på gulvsiden og i loftet i vinkælderen... Måske ender det med at din vinkælder bliver lige lun nok hvis du ikke isolerer?

Har du frihøjden til det er det nemmeste jo at isolere hele loftet. Men hvis det kun er det område hvor der skal støbes der kommer gulvvarme i kan du jo lave det med en flamingo bund på 50-100mm og så nøjes med resten i beton.

Mit gulv i badeværelset ovenpå er en betonplade med gulvvarme. den er støbt på stedet. Bjælkerne er skåret ned og der er isoleret med flamingo nederst og herover et betonlag med gulvslanger osv. Min plade går ind over de tilstødende mure så den er rigtig godt understøttet.

Når du skal støbe så lave forskallingen med et par krydsfinerplade du enten olierer godt så betonen slipper eller lettere lægger et kraftigt lag plast ud på og herovenpå støber, enten med et flamingolag eller uden. Understøtningen laver du letterst md en pæn mængde "soldater" der er nemme at anvende som understøtning. Har du dem ikke liggende... Så kan de lejes rimelig billigt :-)

MVH Njord :-)

MVH Njord
Jeg takker endnu en gang.

Jeg er med på at placere stivere både højt og lavt i betonen. 

Med hensyn til isolering, så har jeg tænkt mig at isolere hele loftet i vinkælderen. Der er 235 cm fra loft til gulv, så det vil ikke give mig problemer. 

Væggene i kælderen støder op til henholdsvis 80 cm krybekælder på den ene side og fyr/vaskerum på den anden. Det giver mig visse bekymringer i forhold til at få en ensartet temperatur i hele rummet. (Den ene side meget varm og den anden kold.) Det ender sikkert med at jeg isolere alle væggene dernede, og montere termostatreguleret ventilation til krybekælderen. Når jeg har fået lukket hullet, så sætter to termometre og hygrometre derned, som får lov til at stå et år og recordere inden jeg lægger de dyre dråber derind. Har flaskerne deponeret mens indflytning og renovering står på - så drikker jeg dem da heller ikke så længe;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis