Betonblanding for badeværelse

Hej Alle,

Skal til at støbe badeværelsesgulv og har lige et par spørgsmål, som jeg håber at nogle kan være behjælpelige med.

Jeg har gjort som jeg har gjort med mine andre gulve i huset.

-   Jeg har rettet jordunderlaget af.
-   Jeg har udlagt 300 mm flamingo.
-   Jeg har udlagt rionet og potentialudlignet det.
-   Jeg har monteret varmeslanger for vandbåret varme.

1. Mit spørgsmål er nu om det som jeg har gjort i de andre rum hvor jeg har opsat 30 mm flammingoplader mod rummets vægge og så skulle gøres her, eller om man kan støbe helt ud til væggen så betonen binder til væggene?

2. Mit spørgsmål er om man behøver at støbe badeværelsesgulvet af to gange eller man kan gøre det af en gang ved korrekt valg af betonblanding bør det vel ikke være et problem?

3. Mit spørgsmål er om betonblandingen er god nok ved at bruge støbegrus 0-4 mm eller om man skal bruge støbesand når man skal have vådrumsmembran og flise ovenpå?

På forhånd tak!

MVH
sten sørensen

MVH

Sten

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hpox
hpox
4759 8250
1. Betonnen må ikke binde på væggene.
2. Mvis man er meget dygtig kan man støbe pladen af en gang.
Men det er alt for svært af lave korrekt fald osv. i første omgang. Dog således at der osse skal være nogenlunde fald i selve pladen. Således at det efterfølgende slidlag bliver nogenlunde lige tykt over helke fladen, når det udlægges med med det helt korrekte fald mod afløb.
3. Støbegrus 0-4 er ikke beton, det er slidlag. Du kan vælge at bruge støbemix, som nok hedder 0-16, til din betonplade.
srytter
srytter Trådstarter
3 2791
Tak for svar.
Men i det sidste svar vedr. betonen, er det ok at bruge støbegrus 0-4 mm som det sidste lag inden armering i hjørner og kanter efterfulgt af vådrumsmembran?

MVH
sten

MVH

Sten

Jeg har ikke forstand på beton, men er lige kommet hjem fra betonværket,hvor jeg fik et par råd. Jeg var primært derude for at høre om de ville kunne nå ind, hvor jeg havde brug for betonen. Jeg havde en ide om at vibrationsfri-/flyde-/lava-beton var den bedste løsning. Men det ville de ikke selv bruge til en opgave som min. De anbefalde en "Slidlagsbeton" til hele pladen (ikke kun de sidste 2 cm). Den skulle hedde S25 og have sætmål 60-70. Den ville indeholde 0-8 mm sten. Selv om det ikke var en "vibrationsfri" beton, skulle den alligevel ikke vibreres. Blot klappes med en skovl og pudses.

Min opgave er: Baggang og badeværelses, hvor der skal klinker på, samt stue, hvor der skal træ direkte på beton. I stue og baggang, skal højden rammes. I badeværelser har jeg ikke noget problem med at tykkelsen bliver op til +5 cm.

Er det i øvrigt generelt at beton til gulv ikke behøves at vibreres?
Annonce
hpox
hpox
4759 8250
@srytter
Hvis du mener det slidlag du lægger oven på betonpladen så er det fint. Husk cement.

Man kan ikke sige at beton til gulve ikke skal vibreres.
Det kommer helt an på om det er fabriksfremstillet, eller om du selv blander.
Betonværkerne har mange muligheder for at lave betonner med de egenskaber som kunderne præcis efterspørger.
Det kan man ikke selv. Bla. har betonværkerne 100% styr på materialekvaliteter, tilsætningsmidler, blandingsproces osv, i langt højere grad en en selvblander nogensinde vil få det.

Ok, det vil sige (hvis jeg forstår korrekt) at blander vi selv, så skal der vibreres, eller?

Overvejer lidt at blande selv, da det er en lille mængde (3,5m3) og det faktum, at vi kommer til at køre det ind med murbør alligevel.

hpox
hpox
4759 8250
Lille mængde, Bob-bob.
35 m2 gulv ?
Mon du ikke mener 0,35m3
Men ellers er det rigtigt. Alt beton skal vibreres. Sålænge du laver det selv.
Annonce

Nej, jeg mener ca. 3,5m3.

Hvor meget skal jeg forvente at 220mm flamingo oven på Lecanødder kompremeres, når trykket fra betonnen kommer? Jeg skyder på 5mm. Hvad siger I?

I stue på 13,72m2 er der plads til gennemsnitlig 97,5mm beton + det som underlaget sætter sig (102mm i alt). Betontykkelse på isoleringens højeste punkt bliver 89mm + kompression af isolering (94mm i alt). Forbrug i stue, hvis de 5 mm holder bliver så 1,40m3.

Gangen er på 5,46m2. Hvis de 5mm holder, bliver betonnen 100mm i gennemsnit og 92mm, hvor den er tyndest. Betonforbrug 0,55m3.

I badeværelse og et lille toilet (der støbes som een plade) er der 11,39m2. Her har jeg lidt mere frihed, hvad højden angår. Her kan den gennemsnitlige betonhøjde være mellem 106 og 155mm. Det giver et forbrug på mellem 1,20 og 1,77m3.

dvs i alt ca. 3,5m3 beton.

De faktiske højder på isolering er tjekket med rotationslaser i en masse punkter.
@srytter: Det var ikke min mening at kapre din tråd, men jeg synes der var så stort sammenfald i vores interesser.
hvis du har regnet ud du skal bruge 3,5 så bestiller du 3,6-7 så har du nok, resten kan de ta med eller læsse af hvis du har plads, for det er svært at sige hvor meget det sætter sig, men det er bedre at ha en børfuld for meget.
dog ville jeg bestille mindre og lave slidlag på badeværelset bagefter, for det er ikke nemt at lave fald i flydebeton som er det du bør bruge til de andre rum.
gå efter de 106 på badeværelset og lav slidlag efterfølgende.
og når betonen udlægges bør dette også gøres med laser, og efterfølgende juttes så får du et godt plant gulv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

1. Opsætning af gips væg
    Lav-Hus (læst 170 gange)
  2. Fjerne maling fra vægge
    Lav-Hus (læst 226 gange)
  3. Fylde vand gasanlæg
    Fyr og opvarmning (læst 213 gange)
  4. Hak i gulv
    Lav-Hus (læst 372 gange)
  5. Ventilator til varmeflytning med termostat på den kolde side?
    Fyr og opvarmning (læst 357 gange)
  6. Hjælp til wedi plader
    Lav-Hobby (læst 194 gange)
  7. Ejerskifte / Skotrende
    Jura, reglementer og krav (læst 281 gange)
  8. Hvilken tagsten har jeg på taget
    Lav-Hus (læst 4406 gange)
  9. Hjælp til vurdering af murværk
    Lav-Hus (læst 259 gange)
  10. Loftslampe i en gammel lejlighed
    Belysning (læst 426 gange)

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis