Betonblanding for badeværelse

Hej Alle,

Skal til at støbe badeværelsesgulv og har lige et par spørgsmål, som jeg håber at nogle kan være behjælpelige med.

Jeg har gjort som jeg har gjort med mine andre gulve i huset.

-   Jeg har rettet jordunderlaget af.
-   Jeg har udlagt 300 mm flamingo.
-   Jeg har udlagt rionet og potentialudlignet det.
-   Jeg har monteret varmeslanger for vandbåret varme.

1. Mit spørgsmål er nu om det som jeg har gjort i de andre rum hvor jeg har opsat 30 mm flammingoplader mod rummets vægge og så skulle gøres her, eller om man kan støbe helt ud til væggen så betonen binder til væggene?

2. Mit spørgsmål er om man behøver at støbe badeværelsesgulvet af to gange eller man kan gøre det af en gang ved korrekt valg af betonblanding bør det vel ikke være et problem?

3. Mit spørgsmål er om betonblandingen er god nok ved at bruge støbegrus 0-4 mm eller om man skal bruge støbesand når man skal have vådrumsmembran og flise ovenpå?

På forhånd tak!

MVH
sten sørensen

MVH

Sten

Hej Alle, Skal til at støbe badeværelsesgulv og... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pga opgaven i stuen, hvor trægulv skal lægges direkte på beton, anbefalede betonværket at jeg ikke brugte flydebeton, men slidlagsbeton 0-8mm. Men da vi alligevel kommer til at køre det ind i murbør, og hvis det alligevel ikke bliver flydebeton overvejer jeg at blande selv. Hvis det skal køres ind fra betonbilen, skal jeg også bruge en del hjælpere, som alle skal holde fri fra arbejde, da betonværket nok ikke starter op i weekenden for at lave 4 m2 til mig.

Hvis vi blander selv, vil det så være den bedste løsning at støbe de 8 cm først og derefter de sidste to cm som pudses? Skal det så være 0-16 støbemix først og 0-4 grus bagefter? Er det stærkt nok i den tykkelse, hvis det bliver i to lag? Den samlede tykkelse kan ikke ændres nu.
Nogle gange er synes det næsten at betongulve skal gøres til raketvidenskab, - har været med til at blande beton til mange m2, det har så været en professionel støber, som har udlagt gulvet.
Alle gulve er lavet færdige i første hug, har vel selv cirka 100 m2 med gulvvarme, herunder 2 badeværelser, - betonen er lavet af det den lokale grusgrav kalder støbegrus tilsat cement i henhold til Portland's hjemmeside. Jeg har endnu set en eneste revne i nogle af de gulve, som støberen har lavet.
Men det er naturligvis vigtigt at det er ensartet og godt blandet beton, tilsat den rigtige mængde vand, som der anvendes. Det er der det er fedt, at have hjælp af en professionel støber ;-)
Beton er ganske rigtigt ikke raketvidenskab.
Men der er blevet og vil blive lavet så meget l... ved udstøbning af beton at det er ganske utroligt.
Såkaldt professionelle folk der har udstøbt 100 vis af m2 beton som efterfølgende måtte sprænges væk. Gulve med forkert fald som har måttet behugges, osv. osv. osv.
Hvis man kan - støbe beton - er det pære let.
Hvis man ikke kan, ja så gælder det om at gøre tingene simpelt og enkelt. Herunder er den vigtigste at lave støbningerne lige tilpas store. Og når det der grå tunge bløde pladder bliver stift så er alting li'som det skal være.

Hej Hans,

Det er helt fint, jeg bliver også klogere

MVH

Sten

Der er mange måder at gøre tingene på. Du kan sagtens støbe dine gulve i én arbejdsgang. I dit tilfælde havde jeg købt 0-8mm vasket bakkegrus og blandet det jordfugtigt.

Hvis du er meget i tvivl så prøv at se om du ikke kan finde en murer til at lave arbejdet mens du blander. En der kan finde ud af det så kan i klare det på en lang dag....så har du måske luret tricksne til næste gang ;-)
Grunden til at jeg siger at du måske skal bruge lidt hjælp er at jeg har set SÅÅÅÅÅ mange hjemmestøbte gulve som jeg bagfter har skulle rette...og i sidste ende kunne jeg lige så godt ha støbt dem. Flise arbejdet er 1000gange lettere hvis gulvet er i orden

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis