Vinterhygge til båden - Tovværksarbejde.

Jeg vil vise lidt tovværksarbejde, som jeg laver til båden.

Først og fremmest så synes jeg det er sjovt at lave den slags ting, desuden så er det nyttigt og det pynter på båden.

Samtidig så får man brugt sit udtjente tovværk på en nyttig måde.
Se billederne sidst i artiklen.

Tovværksmåtterne er lavet af kasseret klatrereb, og de skal ligge på dækket, der hvor vi normalt bakser med ankeret.
Den mindst tovværksmåtte skal også beskytte mod slid, der hvor vi sætter låsewiren fast.
Åren har fået en ”tredobbelt svineryg” med et tyrkisk knob til afslutning.
(Åren bruger jeg i en åretolde ude agter - så bruger jeg åren til at vrikke med, når jeg skal ind på lavt vand, hvor der er stenet)

Opskrifterne finder man i diverse bøger om tovværks-arbejde: Klassikeren er Ashleys Book of Knots.
- - - eller søg på Google og YouTube efter ”rope mats”, ”Turks head” for eksempel.

Her er nogen links til start:
http://www.realknots.com/
http://www.folsoms.net/knots/
http://myweb.tiscali.co.uk/ropeandcanvas/page5.html

Jeg giver også gerne lidt gode råd, hvis nogen har brug for det – men ellers håber jeg at mine billeder, kan inspirere nogen andre til at lære lidt om det klassiske sømandshåndværk.

Hilsen A

****

To ulykker kommer sjældent alene.
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da et flot arbejde du har lavet der, men men det havde været kønnere i treslået manilla eller hamp.
Hej Håndværkeren

Hm - ja det er jo rigtig nok - på en måde - specielt hvis båden havde været en træbåd.
Men nu er jeg altså "gået over til fjenden" for en del år siden og har en glasfiberbåd.

Den er hvid / blå, og jeg prøver at holde mig til tovværk i farver der passer nogenlunde.
Så ser båden pænere ud. Håber jeg.
Men det kan du jo selvfølgelig ikke se på billederne. Jeg kan tage nogen billeder af måtterne på båden senere.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er lidt svært at fornemme størrelsen.?

Hvor mange meter går der til sådan en måtte??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Rigtig flot arbejde, god måde at genbruge sine ting på!

Hej Grandoldman:
Det lyseblå reb er 8-9mm tykt.
Den runde "roset" måtte er ca 40cm i diameter, den rektangulære er ca 40 x 26 cm og der er gået cirka 15-18 m reb til hver af disse to.

Så hvis man køber reb til det, så bliver det nemt lidt smådyrt i materialer :-)

Måtter og tyrkiske knob kan jo laves, med enkelt omløb, dobbelt, tredobbelt eller endnu flere omløb.
Jeg synes at det plejer at blive pænest med 3 omløb (eller 3-dobling).
Når du laver tyrkiske knob og måtter, så det meget vigtigt, at man laver en forsigtig opstramning - og at man virkelig tager sig tid til at gøre det i flere (mange) omgange, for at knobet eller måtten kommer til at ligge pænt.

Tak for de pæne ord fra jer allesammen.
Og husk - at det bliver hurtigere forår, når vi laver ting til båden.

God fornøjelse - Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
nu ved jeg ikke hvad hamptov koster.. men der går jo noget tid mens vi venter på forår.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kan kun finde syntetisk hampetov.

Hvad er forskellen på tov og reb??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grandoldman

Twine &  Rope har naturmaterialer - og rimelige priser såvidt jeg husker.
www.twine-rope.dk

Det er meget forskelligt hvad man kalder det. Efter min personlige opfattelse snakker man traditionelt mest om tovværk på en båd - men her er der også mange tykkelser der hedder forskelligt.
Trosse er vel megatykke til færger og slæb - sikkert mest flettede.
Jeg vil måske kalde tykkelse over cirka 20 mm for tov.
Tyndere vil jeg måske kalde for reb.
Endnu tyndere end 8-10 mm: Line er tyndere f. eks flagline. Så er der taklegarn og andet tyndt.

Andre steder snakker man KUN om reb - i klatresport for eksempel.

Så du kan vist selv bestemme nogenlunde hvad du vil kalde tingene.

Hilsen A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Skrevet af grandoldman på 11 jan 2011 13:46
Jeg kan kun finde syntetisk hampetov.

Hvad er forskellen på tov og reb??

Hamp og Manila kan du nok kun finde i ældre butikker, det er efterhånden en sjælden vare. Der er en der engang imellem sælger Manila i DBA. Det kan sikkert også bestilles hjem i hele og halve kvajl.
Tovværk har du i den Maritime verden hvor reb er noget man gør når man mindsker sejlene.
Men jeg tror at der er mange forvekslinger i sproget, eks. kan du jo sikkert huske fra skolens gymnastik sal, hvor vi havde Tov at klatre i. Og så er det vel også et spørgsmål om det er en fra landet eller søen der taler om det.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis