Vinterhygge til båden - Tovværksarbejde.

Jeg vil vise lidt tovværksarbejde, som jeg laver til båden.

Først og fremmest så synes jeg det er sjovt at lave den slags ting, desuden så er det nyttigt og det pynter på båden.

Samtidig så får man brugt sit udtjente tovværk på en nyttig måde.
Se billederne sidst i artiklen.

Tovværksmåtterne er lavet af kasseret klatrereb, og de skal ligge på dækket, der hvor vi normalt bakser med ankeret.
Den mindst tovværksmåtte skal også beskytte mod slid, der hvor vi sætter låsewiren fast.
Åren har fået en ”tredobbelt svineryg” med et tyrkisk knob til afslutning.
(Åren bruger jeg i en åretolde ude agter - så bruger jeg åren til at vrikke med, når jeg skal ind på lavt vand, hvor der er stenet)

Opskrifterne finder man i diverse bøger om tovværks-arbejde: Klassikeren er Ashleys Book of Knots.
- - - eller søg på Google og YouTube efter ”rope mats”, ”Turks head” for eksempel.

Her er nogen links til start:
http://www.realknots.com/
http://www.folsoms.net/knots/
http://myweb.tiscali.co.uk/ropeandcanvas/page5.html

Jeg giver også gerne lidt gode råd, hvis nogen har brug for det – men ellers håber jeg at mine billeder, kan inspirere nogen andre til at lære lidt om det klassiske sømandshåndværk.

Hilsen A

****

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg vil vise lidt tovværksarbejde, som jeg laver... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Super flot lavet, sådan en firkantet fætter kunne jeg godt tænke mig at strikke sammen til "Ofelia".... men hvordan ??

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Jbr

Du kan tage billedet af min måtte som udgangspunkt. print det ud så stort som muligt. Så skal du have en stump spånplade, og tegne cirka størrelsen op + slå søm i hvor snorene runder.
Den skabelon du tegner op, må gerne være lidt større end slut-målet, så du kan arbejde den lidt strammere efterhånden. Det er meget usmart at starte stramt, og så arbejde den løsere.
Så skal du tegne snore-føringen op - med blyant. Så sværter du stregen tyk, der hvor den går OVER / tynd for under.
Det er vigtigt at dobbelttjekke det hele - ellers går der 117% kuk i tingene.
Så kører du en snor igennem een gang og retter til. Hvis alle krydsene er rigtige og størrelsen er fornuftig til "Ofelia", ja så dobler og tredobler du stille og roligt.
Tålmodighed er ikke dårligt :-)

Eventuelt: prøv at lave et par små måtter først for at få lidt øvelse - sådan nogen der kan bruges til varme gryder.

God fornøjelse - Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej Ellida... tak for forklaringen. Det lyder som om det er til at finde ud af.
Men hvordan afslutter du...?
Der må jo nødvendigvis være 2 ender, ikk´?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej Jan

Billederne viser hvordan.

Du dobler det hele op, og på undersiden syr du enderne i "mødestedet" - så kan det ikke ses fra oversiden.
Mine hvide snore, er syet ind i hjørnerne, så jeg kan fastgøre måtten på dækket - uden at de forsvinder ud i den første bølge, vi kommer forbi.
Måske lægger jeg skrid-måtte (blød hvid gummi) under, så måtterne ikke rutsjer.

Hilsen A


To ulykker kommer sjældent alene.
Super... så må jeg i gang. Jeg vender tilbage med billeder, hvis det bliver værd at se på .
Det med anti-rutsje halløj er nok en god idé.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Annonce
Nu er det jo fortid det med at låne bøger på bibioloteket, for jeg mener jeg engang lånte sådan en bog om netop knob og tovværks arbejde, ja jeg mener endda at jeg hos www.mmc.dk har set en bog om emnet i deres store udvalg af maritime bøger.
Hej Håndværkeren.

Jeg er selv købt flere bøger på nettet om disse ting - også brugte bøger. Der er et kæmpe udvalg, hvis man køber hos engelske netbutikker og det er helt uproblematisk.

Et eksempel på brugt bog om tovværksarbejde til billig penge (jeg kender ikke lige denne bog)
http://www.alibris.co.uk/booksearch?qwork=443557&cm_sp=rec-_-mnhome-_-p1-4&matches=16
Alibris er meget fint at handle med - og bøgerne er kun 1-2 uger undervejs.

Der er også danske forhandlere, men de har ikke alle de engelske bøger: Ashleys Book:
http://www.saxo.com/dk/item/clifford-w-ashley-the-ashley-book-of-knots-hardback.aspx

God læsning - Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hmmm... så har jeg været i gang i går aftes.

12.5 meter, 10mm genoanedhal er blevet forvandlet til en måtte der passer i cockpitbunden af "Ofelia"

Men....og der er jo altid et men...... jeg ønskede at stramme hele måtten op, det resulterede i, at "banerne" ikke er helt lige.
Er det bare et spørgsmål om, at øve sig, eller kan man bare ikke stramme det så meget op?

Det var så første forsøg... lavet efter A´s anvisninger... det tog 2 timer Inklusive et forsøg, hvor "fletningerne" var gået galt i byen

Og selvom det måske ikke er værd at vise frem, så kan man for forståelsens skyld se resultatet her:


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Alle de måtter jeg har set har været mere løse.. tror også det er det pæneste i længden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er da flot Jan, efter en indsats på bare to timer
Do æ it tavt ba ei vågn, snar sparkt a
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis