Logisk beregning vedr. automatik.

Hej, jeg håber her er en elektrikker ell. lign. som kan hjælpe mig med en opgave, som jeg er brændt fuldstændig fast i, har nu siddet 3 timer og kun blevet mere forvirret.

Opgaven lyder.

En mand køber en automatisk æg-tomat pakke maskine.
Kravene til styringen af denne maskine er følgende.

1.er der æg og bakker i maskinen, skal den pakke æg.
2.er der tomat og bakker i maskinen, skal den pakke tomater.
3.er der ikke flere æg og bakker i maskinen, men tomat og bakker skal den fortsætte   med at pakke disse.
4.er der ikke flere æggebakker og tomatbakker, så skal maskinen stoppe.
5.i tilfælde af at maskinen både kan pakke æg og tomater, så skal æggene prioteres højere end tomaterne.

der er 4 indgange
A. æg
B. æggebakker
C. tomater
D. tomatbakker

der er 3 udgange

X. maskinen pakker æg
Y. maskinen pakker tomater.
Z. maskinen kører.

Det hele skal tegnes op som et styresystem der kun kan være enten tændt ell. slukket

Det svære er hvordan jeg griber opgaven an, som udgangs punkt skal maskinen jo være tændt.
jeg har 5 led jeg kan sætte imellem, de er ...eller...og....ikke...ikke-eller...ikke-og....

Den helt svære er 5. hvordan man prioterer?

Mvh.
perp
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. skal den pakke æg og tomater på samme tid? eller en ting af gangen.

-----------------[a]---------------(x)

---------ikke[x]---------[c]------[d]---(Y)

ups

--------------[B]---[a]---------------(x)

---------ikke[x]---------[c]------[d]---(Y)
ville lave det som ladder diagram, groft sagt bare et nøgle diagram der er lagt ned,
Ifølge oplysning 5. så går jeg ud fra den skal pakke æg før end tomater,
 desværrer er jeg ikke god til at læse den type diagrammer du tegner, nu har jeg kun haft undervisning i emnet i 3 timer, derfor synes jeg også det er en svær opgave at starte op på.

Har skrevet opgaven direkte af, så alle oplysningerne står der, selvom man godt kan sætte spørgsmål ved oplysningerne.

Noget i denne stil

Annonce
Tak for tegningen, den er lidt indviklet, nok fordi jeg er blevet vant til kasserne på linie og efter hinanden og ikke streger der kører frem og tilbage igen.

Troede ikke at A&B kassen, samt C&D kassen måtte splitte sig op i 2 og derfra gå ud til hver sin kasse, mener vi lærte at der måtte komme mange indgange ind i kassen men kun en ud igen, fordi Z kun kan være enten tændt eller ikke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis