opsætning af gipsvæg

Goddag

Jeg står og skal have opsat en gipsvæg i en lejlighed jeg netop er flyttet ind i. Der er så lige en del problemer i dette. Første problem er at jeg er løbet tør for penge of derfor ser mig nødsaget til selv at forsøge at sætte denne gipsvæg op uden at have nogle erfaringer med det. Andet problem er at der ikke må bores i hverken vægge, lofter eller gulv da jeg ikke vil risikere at udlejer kommer efter mig den dag der er udflytning igen. 

Mit spørgsmål til jer er så: er det overhovedet realistisk at begive sig ud i sådan et projekt når det vildeste tømrerprojekt på mit CV er et fuglehus i sløjd i 5. klasse. Og kan det lade sig gøre at opsætte en gipsvæg uden at beskadige hverken gulv/loft eller vægge. Jeg har snakket med en onkel som er fritidstømrer, men som desværre befinder sig i den anden ende af landet, han sagde så at det kunne lade sig gøre med kiler på gulv og loft og at man så kunne sætte væggen i spænd på på den måde. Et andet forslag jeg har hørt er med noget dobbeltklæbende tape. Jeg har som sagt intet begreb om hvad der er rigtigt og forkert så jeg efterlyser en del hjælp her!

Hvad angår selve væggen skal den være ca. 3,5 meter lang, højde er standard loft højde vil jeg tro. Jeg kunne også godt tænke mig en dør i væggen, men hvis dette blot gør projektet mere besværligt kan jeg nok nøjes med et forhæng. 

På forhånd tak!

Hilsen Jonas
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej jonas.
jeg ville ikk satse på og sætte en gipsvæg op uden og skrue den fast i noget som helst, hvis du sætter den i spænd eller bruger dobbelt klæbende tape som du skriver, kan du være ret sikker på at du beskadiger vægge, lofter og sikkert hiver lakken af gulvet. hvis du skal ha en dør i, eller bare en dør åbning, bliver væggen svækket en del nede ved gulvet, så det gør projektet noget mere besværligt.
mit foresalg vil være og bide i det sure æble, og gøre den fast med en skrue for hver meter eller så, brug evt nogle tynde skruer i gulvet med skiver under, og forsøg at ramme i en revne mellem gulvbræderne (hvis det altså er parketgulv. vægge og lofter kan du rimelig nemt spartle og male hvis du flytter. normalt fuger man osse med akryl fugemasse rundt langs kanten, for at lukke for lyd, det vil jo osse give lidt efter reperationer hvis du piller væggen ned igen.
en anden ide ku være, og stille noget reol eller rumdeler halløj i stort set fuld bredde, og så skrue en tynd plade på den ene side som så går helt til loft.
håber du kan bruge det til noget.
tak for svaret martin.

Jeg har også tænkt på den med reolerne, men synes alligevel at jeg ville prøve at finde ud af noget med en væg først.

Det er desværre helt udelukket at begynde at bore i gulvet og der er heller ikke hul mellem bræderne. Jeg har ikke så meget forstand på trægulve, men det her ser fandens dyrt ud og det tør jeg simpelthen ikke begynde at bore i. Gulvet er desuden heller ikke lakeret.

Med hensyn til mit forslag omkring kiler eller tape er det så set før at man sætter gipsvægge op på denne måde? for jeg har jo ikke de store krav til hverken lydisolering eller lignende og væggen kommer max til at stå i 2 år så jo billigere og nemmere jo bedre.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Med dør i skal gipsvæggen altså står godt fast.

At kile dem fast mellem gulv og loft kan godt lade sig gøre ja, men kilerne skal låses godt fast så du sikrer den ikke flytter sig efter væggen er opsat.

Dobbeltklæbende tape vil med garanti efter 2 år efterlade nogle reperationer når gipsvæggen tages ned igen.
det lyder til tapen er droppet så .. tak for svaret.

med hensyn til kilerne, er det så noget du har erfaring med? vil det kunne lade sig gøre for en nybegynder som mig at sætte sådan noget op uden at ødelægge gulve og lofter. Du siger jo at kilerne skal låses godt fast. Er dette overhovedet muligt uden at ridse gulvet og lave mærker?
Jep, har lavet det et par gange før,hvor der har været midlertidige vægge i forbindelse med ombygninger i butikker, kontorer osv..

Ja helt uden ridser, for kilen sættes jo mellem dine lodrette regler og top reglen, også låses den lige med en skure i reglerne så den ikke skrider igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hvor meget vil du tro sådan en mur som den du beskriver der vil koste hvis nu vi siger jeg skal have en tømrer til det og er gået væk fra selv at lave skidtet. den skal som sagt være 3,5 meter lang, og 2,5 høj ca. og bare så billigt så muligt. . gerne en sort pris hvis du kender det også. jeg bor i 2300 københavn hvis det har indvirkning på prisen.
du er sku da ikke så lidt fræk at begynde at spørge om en sort pris
jeg beklager hvis jeg fornærmede nogen ved at spørge om en sort pris, jeg befinder mig bare i en lidt presset situation økonomisk og tænkte det måske var en mulighed, men det ser vi bare bort fra igen.

men er du så nogen der har et bud på hvad et sådan projekt ville koste at få lavet hos en tømrer?
jeg vil skyde på 5000 kr incl moms og materialer, det er UDEN dør

http://www.lyrk.dk
tak for svaret.. Det var alligevel en del, men det er sikkert meget fair. Jeg tror jeg hopper på den løsning Guldsnedkeren foreslog og sætter nogle reoler op og så en plade op til loftet.. så må jeg leve bag det et stykke tid, når pengene ikke er til andet.

lige et spørgsmål til sidst så.. hvis jeg sætter en række billige ikea reoler op efter hinanden er det så nogen der har et forslag til en fiks løsning på en dør? ellers ender det nok bare med noget forhæng, men det bliver nok surt at leve bagved i længden.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også