opsætning af gipsvæg

Goddag

Jeg står og skal have opsat en gipsvæg i en lejlighed jeg netop er flyttet ind i. Der er så lige en del problemer i dette. Første problem er at jeg er løbet tør for penge of derfor ser mig nødsaget til selv at forsøge at sætte denne gipsvæg op uden at have nogle erfaringer med det. Andet problem er at der ikke må bores i hverken vægge, lofter eller gulv da jeg ikke vil risikere at udlejer kommer efter mig den dag der er udflytning igen. 

Mit spørgsmål til jer er så: er det overhovedet realistisk at begive sig ud i sådan et projekt når det vildeste tømrerprojekt på mit CV er et fuglehus i sløjd i 5. klasse. Og kan det lade sig gøre at opsætte en gipsvæg uden at beskadige hverken gulv/loft eller vægge. Jeg har snakket med en onkel som er fritidstømrer, men som desværre befinder sig i den anden ende af landet, han sagde så at det kunne lade sig gøre med kiler på gulv og loft og at man så kunne sætte væggen i spænd på på den måde. Et andet forslag jeg har hørt er med noget dobbeltklæbende tape. Jeg har som sagt intet begreb om hvad der er rigtigt og forkert så jeg efterlyser en del hjælp her!

Hvad angår selve væggen skal den være ca. 3,5 meter lang, højde er standard loft højde vil jeg tro. Jeg kunne også godt tænke mig en dør i væggen, men hvis dette blot gør projektet mere besværligt kan jeg nok nøjes med et forhæng. 

På forhånd tak!

Hilsen Jonas
Goddag Jeg står og skal have opsat en gipsvæg i... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
okay så er jeg med. Jeg havde ikke lige opdaget at der var hul hele vejen igennem indslagsmøtrikken da jeg googlede hvad sådan en fætter var..

Men jeg takker endnu en gang for din hjælpsomhed! Jeg tror jeg har det hele på plads indtil videre nu.

hilsen Jonas.
Goddag igen

Så blev gipsvæggen banket på plads efter en lille dags arbejde. Jeg fulgte vejledningen fra Gamle Huse til punkt og prikke og jeg kan kun sige mange tak endnu en gang. Metoden virkede fremragende og væggen flytter sig forhåbentligt ikke de næste par år.

Men også tak til de andre som har gidet at hjælpe med gode råd.

Prisen for væggen kom op på lige omkring 1500 med levering, så det var en billig fornøjelse i forhold til hvad en tømrer skulle have haft, og faktisk et ret nemt projekt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jonas

Det er rigtig hyggeligt, at du sender en afslutning på historien. Især fordi det er en af de gode. Jeg synes bestemt det er flot, at du har klaret opgaven på blot en dag :-)

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Helt enig, det er flot at du fik klaret den gipsvæg på en dag, når man tænker på det ikke er arbejde du har prøvet før.

jo tak ..

Jeg har lige et spørgsmål til.. Jeg fik købt en del rockwool til væggen som jeg ikke lige fik sat op da jeg fra forskellige kilder hørte at det kunne være skidt for helbredet med denne type væg som jeg har lavet.. Den er jo ikke tapeseret eller noget hvilket betyder at der nok højst sandsynligt kommer til at være synlig rockwool de steder hvor gipsvæggen ikke slutter helt tæt..

Er der nogen der har noget viden på dette område? Jeg vil egentlig rigtig gerne have det op, men hvis det betyder at jeg skal til at spartle væggen og tapesere efterfølgende dropper jeg det nok bare.
Hej Jonas
Gipspladerne bør naturligvis være samlet helt tæt i alle sammenstød og nå helt ud til de øvrige vægge, op til loft og ned til gulv med kun højst 1-2 mm afstand. Hvis det er lavet sådan, kan du lukke de små gab med elastisk akrylfuge, som skrevet tidligere.

Men da der er træværk bag alle pladesamlinger og pladekanter, kan rockwool i væggen ikke støve ud i rummet, uanset om du spartler og maler eller tapetserer pladerne sidenhen eller ej.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også