opsætning af gipsvæg

Goddag

Jeg står og skal have opsat en gipsvæg i en lejlighed jeg netop er flyttet ind i. Der er så lige en del problemer i dette. Første problem er at jeg er løbet tør for penge of derfor ser mig nødsaget til selv at forsøge at sætte denne gipsvæg op uden at have nogle erfaringer med det. Andet problem er at der ikke må bores i hverken vægge, lofter eller gulv da jeg ikke vil risikere at udlejer kommer efter mig den dag der er udflytning igen. 

Mit spørgsmål til jer er så: er det overhovedet realistisk at begive sig ud i sådan et projekt når det vildeste tømrerprojekt på mit CV er et fuglehus i sløjd i 5. klasse. Og kan det lade sig gøre at opsætte en gipsvæg uden at beskadige hverken gulv/loft eller vægge. Jeg har snakket med en onkel som er fritidstømrer, men som desværre befinder sig i den anden ende af landet, han sagde så at det kunne lade sig gøre med kiler på gulv og loft og at man så kunne sætte væggen i spænd på på den måde. Et andet forslag jeg har hørt er med noget dobbeltklæbende tape. Jeg har som sagt intet begreb om hvad der er rigtigt og forkert så jeg efterlyser en del hjælp her!

Hvad angår selve væggen skal den være ca. 3,5 meter lang, højde er standard loft højde vil jeg tro. Jeg kunne også godt tænke mig en dør i væggen, men hvis dette blot gør projektet mere besværligt kan jeg nok nøjes med et forhæng. 

På forhånd tak!

Hilsen Jonas
Goddag Jeg står og skal have opsat en gipsvæg i... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nå jeg kan ikke helt bestemme mig, men jeg tror sgu jeg begiver mig ud i selv at sætte en gipsvæg op med hele pivtøjet, dør og det hele og så banker den fast ved hjælp af nogle kiler.

er der så nogen der kan hjælpe med et billigt byggemarked på amager? jeg er selv lige flyttet til ø'en og kender ikke området så godt endnu.

når jeg så har fundet et byggemarked kunne jeg godt bruge lidt vejledning til hvad jeg skal bruge af materialer og værktøj. Ved godt det er lidt meget at forlange, men håber lige der er er en der lige gider hjælpe her, det vil virkelig blive påskønnet.
http://lmgtfy.com/?q=skillev%C3%A6g

første hit

http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=61

Du finder nærmeste Stark, XL, el. Bygma hvor de har nogle kompetente folk der kan vejlede dig med en tegning og samlet materialeberegning- Silvan, J&F Bauhaus og lign skal du holde dig fra da de folk de har gående generelt ikke er meget bevendt.

Sørg for at have dine ønskede mål på væggen samt placering af dørhul skrevet ned til at tage med dig.

/BOHF

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Jonas

Sådan en væg kan du godt selv lave... også selvom dine erfaringer stammer fra et fuglehus :-) Men du skal have en ordentlig vejledning. Den kommer her:

Først til det usædvanlige... at du ikke må gøre skade på eksisterende overflader. En gipsvæg bygges over et skelet. Nogle bruger stålreglar til det. I dit tilfælde skal der bruges træ. Reglar af høvlet træ købes i byggemarked/trælasten i målene 45 x 95 mm.

Skelettet bygges sådan, at lodrette reglar står på en længde af det samme træ (på gulvet) og når op til en længde af træet, der ligger langs loftet. Normalt vil man fastgøre gulv- og loftreglarne med skruer i gulv og loft. Det kan eller må du ikke. Det går heller ikke at kile skelettet fast. Men det kan spændes fast. Det gør du ved at bygge dit skelet som en samlet konstruktion, du rejser til sidst. Du skal bygge det 60-70 mm lavere end afstanden mellem gulv og loft, og 60-70 mm kortere end mellem de to vægge. Så kan skelettet nemt rejses op til sidst. Det giver dig yderligere den fordel, at du kan skrue skelettet sammen udefra og ind i enderne på de lodrette stykker. To 120 mm skruer i hver samling. Husk at bore for !

Og nu kommer fidusen. Centerafstanden mellem de lodrette reglar skal være 450 mm. Så passer det til beklædning med gipspladerne, som måler 900 x 2400 mm. I den øverste vandrette del af skelettet borer du huller midt mellem hver af de lodrette reglar, som passer til en indslagsmøtrik med 10 mm maskingevind. Og du borer tilsvarende en række huller ned langs skellet ene yderste reglar. Sæt indslagsmøtrikker i alle hullerne fra ydersiden og slå deres kløer fast i træet. Fra indersiden skruer du 100 lange maskinbolte med sekskanthoved i møtrikkerne. Skelettet rejses og anbringes nogenlunde på plads. Og du har naturligvis lavet et dørhul i skelettet, der passer til en billig mellemdør MED karm (+ 1 cm), som du også køber på byggemarkedet.

Nu skal du bruge to ekstra reglar. En langs loftet og en lang den ene væg. Det hele anbringes efter nogle forsigtige blyantstreger du først har målt dig frem til på væg, gulv og loft. Når de løse reglar er lagt ind, begynder du at spænde maskinboltene. Du kan eventuelt lade boltenes ender trykke mod nogle skiver af metal, så de ikke gnaver sig for dybt ind i de løse reglar. Når hele konstruktionen så småt begynder at spændes fast mellem vægge, gulv og loft, retter du det hele op ved lette hammerslag på træværket og et godt vaterpas. Og til sidst spænder du godt efter. Nu flytter skellet sig ikke engang under orkan. Alligevel kan det fjernes helt uden ar på boligen.

Derpå kan du beklæde skelettet. Gode, blivende vægge bør laves med to lag gips på hver side. Her ville jeg nu nok nøjes med et enkelt lag. Skal væggen bære noget tungt, kan du overveje at lægge en 16 mm finérplade under gipsen på den ene side. Gipspladerne mangler 100 mm i højden. Hvordan du øger dem må du spørge onkel om :-)

Hvis du laver gipsbeklædningen rigtig pænt, kan du nøjes med en lille akrylfuge langs vægge og loft. Den kan skrabes væk med en spartel engang, når gipsvæggen fjernes.

Den nye væg spartles og males... Færdigt arbejde ! (nahh ja... måske skal du lige have sat en dør i og lave indfatninger og fodlister også... det bliver onkel igen). God fornøjelse... det tager en wekkend for en rask gut uden for mange kaffepauser og bly i rumpetten.

Du skal bruge:
Vinkel
Tommestok
Tømrerblyant
Fukssvans
Skrue/boremaskine + bor og skruebits
Hammer
Vaterpas
Hobbykniv (til gipspladerne)
...+ lidt skruer og småting


Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

...for pokker da... ikke 100 lange maskinbolte... men 100 mm lange maskinbolte HAHA !

Og en topnøgle med skralde vil gøre underværker på boltene ;-)

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Det var da en usædvanlig god ide. Stor ros til Gamle huse for en løsning som den foreslåede, og udemærket beskrivelse af selve arbejdsgangen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jonas! Kender du ikke en der har prøvet at renovere hus eller haft med gipsplader at gøre. Det vil være en fordel hvis vedkommende kunne hjælpe dig igang. Der er forskellige fif der kan være gode undervejs, og der er det en fordel med en der har prøvet det før. Eller se på Knauf hjemmeside. Der er beskrivelse af hvordan du opsætter en gipsvæg.
Jeg takker mange gange for den fine beskrivelse som Gamle Huse er kommet med. Det er helt perfekt og så lyder det som en rigtig smart løsning. Måske endda noget jeg kan finde ud af. Det skal i hvert fald prøves.

Det kan nok være i lige får en besked når arbejdet går i gang i næste uge men indtil videre tror jeg næsten jeg har hvad jeg skal bruge.

Men mange tak til de flinke mennesker som har gidet at bruge tid på en forvirret amatør.

Til bankmand. Den eneste jeg lige kan komme i tanke om er min onkel som bor i den anden ende af landet, men han bliver sikkert også en fin hjælp. Men hvis væggen ikke bliver helt perfekt gør det heller ikke det store. Bare den ikke vælter og det lyder det næsten ikke til den kan med denne smarte løsning.
Det lyder meget godt med at kile væggen fast mod gulv og loft, hvis såvel gulvet som loftet er meget stabilt, f. eks beton.

Hvis jeg gjorde det samme i mit hus og ikke netop placerede væggen over en gulv- og loftsbjælke, ville især loftet, der består af forskallingsbrædder med rør og puds, blive bøjet opad i en sådan grad, at jeg ville tvivle alvorligt på, at pudsen ikke ville revne, især når de lodrette løgter gav sig på grund af variation i luftfugtigheden.

Jeg har dog ikke nogen erfaring på området, men kan da se, at et tungt skab får gulvet til at bøje lidt nedad.
Tak for svaret efry. Mit loft er beton og gulvet er trægulv. Jeg troede også selv at jeg skulle prøve metoden med kilerne, men den beskrivelse Gamle Hus er kommet med lyder rigtig smart og ret nem at gå til så det bliver nok den jeg bruger.

Jeg har lige et spørgsmål til din beskrivelse Gamle Hus. Hvis der skal sættes den såkaldte indslagsmøtrik fast på ydersiden af den øverste vandrette reglar og jeg så skal skrue maskinbolten i fra indersiden hvad er det så lige der skal gå ud og spænde den løse reglar fast. For indslagsmøtrikken som er på ydersiden er vel hamret fast?
Jonas... En indslagsmøtrik er sådan set blot et kort rør med indvendigt maskingevind. Og så har den nogle kløer i den ene ende til at fastholde den i træ. Når du har boret huller helt igennem skelettet kan du skrue de lange maskinbolte fra skelettets inderside og helt igennem indslagsmøtrikkerne. Boltenes flade ender vil derfor nå ud at trykke på den løse reglar.

Du skal ikke være nervøs for trykket. Det fordeles over så stort et areal, at gulv og loft sagtens tåler det. Men selvfølgelig skal du ikke voldspænde samtlige bolte. Blot spænde dem godt til – til du mærker, at skelettet ikke er til at rokke.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også