Vesuv drejebænk, gevind

Jeg har købt en gammel Vesuv nr 1652 remtrukket, model ?. Er der nogen der ved hvordan man laver mm gevind stigning 2 og 3.
Der er en masser tandhjul med, men ingen tabel der viser hvilke tandhjul der skal bruges. 
Peter Sørensen
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Peter.
Du skal gå til Frylunds fagteori der er der vi en masse gamle og nye smede der kan hjælpe dig med dit problem. Spørg i forum.
Mvh Jørgen.
Søg på Vesuv:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/afv/topic/aff/25/aft/53194

Scroll ned til billedet af den blå Vesuv, der ligger nogle dokumenter, der måske kan bruges.
Hej 
Tak for links. Jeg forstår ikke helt den tabel over tandhjulene
så hvis der er en der kan forklare hvordan de skal sidde ville jeg være taknemmelig.
Jeg har sat nummer på billederne så er der en chance for at jeg kan klare det
Hvad er pitch?  og hvad er  gear ratio?
Mvh Peter Sørensen. Vrå




Pitch står for stigning.
Tandhjul 2 er et mellemhjul, og har ingen indflydelse på gearingen.

Til at lave stigning på 2mm, kan du til nød anvende, indstillingen 13 gevind pr tomme,
Det giver en stigning på 1,95mm, naturligvis ikke helt ideelt, men er gevindet ikke så langt, kan det bruges.

Hvis du laver både "bolt og møtring" kan du jo snildt lave det i tomme gevind.

mvh jens

Annonce
Det ser ud til udtrykket "pitch" her betyder gevindstigningen.

I denne fil står der en forklaring:

http://www.lav-det-selv.dk/Portals/...y_1430.txt

F.eks. kan man se, at med håndtaget (4) får vi udvekslingen i denne gearkasse som 29:29 altså lige igennem.

I tabellen for Norton-boksen skal vi have håntaget (5) ned i hul 4 for at få udvekslingen 16:16, igen lige igennem, hvilket jo er det nemmeste at regne med.

så kigger vi i tabellen 

http://www.lav-det-selv.dk/Portals/...y_1428.txt

ud for 2mm gevind, og ved linjen (simple) står der den mest enkle udveksling, hvor vi kun skal bruge 2  (dvs. 3) tandhjul.

Og så står der 1,6, i forrige tabel ser vi, at for at opnå udvekslingen 1,6 i de faste gearkasser, skal vi have håndtag (4) i første hul, og håndtag (5) i syvende hul.

Altså:

Hvis du stiller håndtag (4) i stilling 1 og noton-kassens håndtag (5) i syvende hul, kan du ifølge tabellen (linjen Simple) sætte et 25
tands som dit tandhjul (1), et 127 tands som dit tandhjul (3), og som mellemhjul (2) bruge et der lige kan være der, idet det bare er et mellemhjul, som jens siger.

Så tror jeg du får gevindstigningen 2.

Til 3mm skal du så lige skifte Norton-kassen (5) til hul 4, og skifte det 25 tands ud med et 60-tands.

Mon ikke det passer........

De 127 kommer af, at Vesuven har ledespindel med tommegevind, og derfor skal man bruge en omsætning, når man laver metrisk gevind.
1 tomme = 2,54mm.
2 x 127 = 254

Jeg kan se du bruger en leddelt kilerem.
Fungerer det godt?
Det er jo smart, at man ikke er nødt til at afmontere spindlen for at skifte rem.

Rettelse:

Det fremgår af skiltet på drejebænken, at håndtaget (4) har den laveste udveksling i hullet længst til højre.

Så i den forklaring, jeg har søgt at lave ovenfor skal der altså tælles huller fra højre mod venstre for dette håndtag.

Altså 2mm gevind:

(4) i hul nr 1 fra _højre_ (ifølge tabellen) og (5) i hul nr 7 fra venstre 
og tandhjul 25 og 127

osv. 


 


 


Ved nærmere eftersyn, kunne det se ud, som om der ikke er plads til et 127 tands tandhjul i pos. (3).
Så kan du jo ifølge tabellen også bruge 25 tæner i pos. (1), men med afstandsbøsningen bagved, - og så 60 tænder i pos (3), i indgreb med endnu et 60-tands i pos. (2), og udenpå dette det 127 tands, der så skal gribe ind i pos. (1).

Ja, der er jo mange muligheder, når man lige finder ud af princippet......
hej vile 
tak for hjælpen, da jeg ikke har 2  60 tands,er det lykkedes mig  med 40 tands på 1  90 tands og 127 tands på 2  50 tands på 3   det virker, men det var ikke let,da jeg ikke 
vidste at der kunne være 2 tandhjul uden på hinanden





 
Tillykke!
Det er altid godt, når man opdager nye muligheder for brugen af ens værktøj.

Med den tandhjulsudveksling har du sikkert brugt en anden indstilling af de faste gearkasser, men det er jo ligegyldigt, bare du får det gevind, du har brug for!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis