Liv i Sabb 8 hk diesel

Hej
da det er indst et par måneder siden jeg sidst har haft min Sabb 8 hk diesel startet, kan jeg simpelthen ikke få liv i den.

Jeg tror måske jeg har overhælft den efterhånden med for mange "snapser".
Det hele drejer fint nok rundt.
Den er med el-start. (og har nok strøm)

hvilke tricks findes der?

61 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket filter og vandudskiller, hvis du har en sådan, og evt udluftet motoren?

 Gør det rigtigt fra starten!

hej har du tjækket om den får disel for gør den det ikke for du den ikke startet
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Du kunne prøve at gi' den en snaps motorolie, det øger kompressionen, dermed temparaturen, og vil hvis alt andet er OK øge muligheden for at starte.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej nu jeg tilbage igen,
Jeg kan stadig ikke få liv i den skønne gamle sag. har her til formiddag forsøgt igen men uden helt.
Der er tilsyneladende fin kompression og der kommer lidt røg ud af udstødningen i startforsøgene.

Jeg har prøvet at snapse dem med en blanding af diesel og motorolie. Men det virker heller ikke.

Det næste må være at få den udluftet, men hvordan gør jeg det?
ps. batteriet er fuldt opladt.
Annonce
Hvis du er sikker på, at der er olie i dine filtre, (uden luft), så kan du prøve, at løsne dit brændstofrør oppe på dysen. derefter tørner du motoren, indtil du ser, at det kun er brændstof der kommer ud. så burde du kunne slå den igang...

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

Hje vba52,
tak
hvor sidder det rør ift. håndtaget man drejer for at starte?
kan tænke mig, at det er et rør på ca 5mm. det er skruet fast på brændstofventilen (dysen) som sidder i topstykket..

 sætteskipper i 1973

maskinmester i 1974

Hej igen
jeg har nu haft det rør af hvor der kommer brændstop ind. Der kommer fint med brændstof ud af dette rør plus jeg har tørnet motoeren nogen omgange.
Men jeg desværre ikke få den startet alligevel. (Nu skal det så lige også siges at der formentlig ikke er nok strøm på batteriet, så udfaldet af dette forsøg kan godt være misvisende. Jeg vil under alle omstændigheder lade batteriet op og prøvr at tage brændstofrøret af igen.
Men....er der mere jeg kan gøre for at forøge chancerne for at den starter. Hvad med startspray? og hvor kan det sprøjtes hen?
skal den have snapp og skal det være blanding af diesel og motorolie eller ren olie eller ren diesel?

På forhånd tak for svar!
Jeg står med samme problem med min Sabb 10 hk en-cylinder motor. Ligesom ovenstående, så har jeg ingen start, men en anelse røg efter hvert startforsøg. Min konklusion på dette er, at der vel må komme fint brændstof til kammeret, så problemet skal vel findes et andet sted? Står uden startcigaretter, men overveje at bestille nogen - kender nogen et sted, hvor man hurtigt kan få fat i dem?
Har udluftet motoren, syntes starteren er lidt langsom i det, men bruger dekompressionsventil. Tidligere har jeg startet den for svage omdrejninger uden at bruge dekompressionsventilen, så omdrejningerne burde vel være ok.
Min plan for at få gang i skidtet er flg: Men er der nogen som har en bedre slagplan?

1. Jeg vil prøve at få højere omdrejninger ved start (men er noget svært, da jeg ikke kan bruge håndtag sådan som motoren er anbragt i båden)
2. Jeg vil, igen, sende olie ind i kop på toppen og evt. gennem hullet til cigarettænderen.
3. Skifte olie og rense filter.
4. Tjekke indsprøjtningsdyse
5. Tjekke ventiler

Kunne virkelig godt tænke mig at få gang i den. Er der nogen man kunne ringe og få en snak med evt.
Kh Thomas
Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis