kan man isolere for meget uden dampspærre?

Kan man, hvis man har et hus uden dampspærre, risikere at vanddamp kondenserer i isoleringen, hvis man ikke har dampspærre og smide f.eks 400mm isolering på loftet?

Efterhånden som temperaturen i isoleringen falder, må dugpunktet efterhånden opstå midt i isoleringen? 

eller hvad?

/cs

Kan man, hvis man har et hus uden dampspærre... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det er ikke fordi jeg synes det er verdens fedeste job at rende rundt på loftet og efterisolere, men hvis det gør at jeg kan spare mange penge i det lange løb, så skal det selvf. gøres. Med en lav hældning på taget, bliver det bestemt ikke sjovere, når der ikke er plads til andet end at kravle rundt!

Jeg har nu gipslofter. Det er meningen at jeg på sigt, skal montere dampspærre og et ekstra lag gips på undersiden. (hvor dampspærren ligger som i en sandwich mellem de to gipslag.Projektet er bare lidt for omfattende for mig nu, da jeg skal have lavet gulv og vægge først.

Jeg skal tage det med vådrumsmalingen til efterretning - men det kommer nok ikke til at ske. Skal jeg have dækket af for at male, kan jeg lige så godt tage skridtet fuldt ud og lave lofter.
Men det er absolut en mulighed for de der ikke har mod / lyst til at gå i gang med ny dampspærre!

Mit oprindelige spørgsmål kommer af at jeg godt vil have efterisoleret, men vil ikke risikere at ødelægge tagkonstruktionen.. så heller betale lidt ekstra nu, indtil det er kommet i orden om et års tid eller to.. :-)

/cs

Skrevet af Naveren på 07 jan 2011 13:29
...lortearbejde.

Enig!

Mht alt arbejde med mineraluld er der kun tale om forskellige grader af elendighed!

Men nogen gange er man nødt til selv at bide i den for at spare lidt 

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af csteinod på 07 jan 2011 13:44
det er ikke fordi jeg synes det er verdens fedeste job at rende rundt på loftet og efterisolere, men hvis det gør at jeg kan spare mange penge i det lange løb, så skal det selvf. gøres. Med en lav hældning på taget, bliver det bestemt ikke sjovere, når der ikke er plads til andet end at kravle rundt!

Jeg har nu gipslofter. Det er meningen at jeg på sigt, skal montere dampspærre og et ekstra lag gips på undersiden. (hvor dampspærren ligger som i en sandwich mellem de to gipslag.Projektet er bare lidt for omfattende for mig nu, da jeg skal have lavet gulv og vægge først.

Jeg skal tage det med vådrumsmalingen til efterretning - men det kommer nok ikke til at ske. Skal jeg have dækket af for at male, kan jeg lige så godt tage skridtet fuldt ud og lave lofter.
Men det er absolut en mulighed for de der ikke har mod / lyst til at gå i gang med ny dampspærre!

Mit oprindelige spørgsmål kommer af at jeg godt vil have efterisoleret, men vil ikke risikere at ødelægge tagkonstruktionen.. så heller betale lidt ekstra nu, indtil det er kommet i orden om et års tid eller to.. :-)

Jeg tror stadigvæk at jeg bare ville gøre det, uanset manglende dampspærre - dit hus bliver nok ikke inficeret med svamp pga en manglende dampspærre i et års tid eller 2 at det skvatter sammen - ellers var der vidst en hel del huse der skulle være drattet om på siden for længe siden, mit eget inklusiv 

Husk 5-7cm hulrum til ventilation og vindspærre yderst imod tag/udhæng!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Dårligt RÅD der, BOHF
Der er ganske vist ikke hverken råd- eller svampegaranti. Fordi det afhænger af mange faktorer.
Men en voldsom forøget risiko er der.
Og hvis en lille bitte hussvamp etablerer sig så stopper den ikke bare fordi du opsætter en dampspærre. Den er nemlig selvforsynene med vand. Og fortærer nemt en ½ meter fodliste om måneden.
Det er på ingen måde tilrådeligt at undlade dampspærre i forb. med isolering.
Skrevet af hpox på 07 jan 2011 14:39
Dårligt RÅD der, BOHF
Der er ganske vist ikke hverken råd- eller svampegaranti. Fordi det afhænger af mange faktorer.
Men en voldsom forøget risiko er der.
Og hvis en lille bitte hussvamp etablerer sig så stopper den ikke bare fordi du opsætter en dampspærre. Den er nemlig selvforsynene med vand. Og fortærer nemt en ½ meter fodliste om måneden.
Det er på ingen måde tilrådeligt at undlade dampspærre i forb. med isolering.

Det overordnede er at spørger har spurgt på risici ifm efterisolering uden brug af dampspærre og er nu oplyst om disse samt fordele og ulemper.

Jeg vil ikke anfægte overhovedet at det langtfra er en optimal situation! Men mit udgangspunkt for vurdering af disse er tydeligvis et andet end dit, mængden af kondenserende vanddamp i luften vil jo være den samme efter evt mer-isolering som den er for nuværende men med bedre mulighed for at ventilere fugten bort sålænge isoleringslaget er tyndt - han kan jo f.eks måle på fugtophobning som jeg gjore, spørge fagkundskaben til råds og træffe beslutning for sine prioriteter derefter - eller evt etablere supplerende ventilation som han alligevel skal have lavet ved etableringen af dampspærren.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Hej,

Læser nysgerrrigt med.. Mit hus er fra 1970, så her er alukraft i langebaner :-)

Sker der noget ved at efterisolere det uden at ændre på dampspærre / Alukraft..

Til gengæld regner jeg med at lave ventilationsriste oppe i toppen af gavle i begge ender, så loftrummet bliver ventileret..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Godt så.
Udgangspunktet er at der ikke er nogen eller kun en dårlig dampspærre.
Det eneste du foretager dig er at du øger isoleringen på loftet fra måske 100 til 400 mm' s tykkelse.
Og så er det rigtigt at hvis der ikketidligere har været kondens problemer i isoleringen, eller tilløb til råd og svamp.
Ja så har du ret. Der er ingen sammenhæng mellem isoleringstykkelsen og dampspærrens tæthed. Det er hvad jeg kan finde ud af.

Men det er osse tæt på det eneste der ikke er sammenhæng imellem. F.eks. bortventileres fugt i isoleringen jo langt vanskeligerer når den er 400 mm tyk end når den er 100 mm ditto.
Og man kommer ikke uden om at risikoen for skader stiger, alt andet lige.

Men altså, jeg kommer til at give dig ret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også