Kan det passe at .....

..... hvis man skifter taget, så skal der efterisoleres, så der samlet set er 3-400 mm isolering og at hvis der ikke er plads til dette, så skal man blive tvunget til at flytte indvendige vægge? En lokal tømrermester påstår nye isoleringsregler kræver dette, men det kan jeg næsten ikke tro!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ja, det er rigtigt at man som udgangspunkt skal opfylde Bygningsreglementets isoleringskrav, men hvis det ikke er rentabelt, efter en beregningsformel der er opgivet i Bygningsreglementet, skal man "kun" udføre det der er muligt.

Tro mig at det er til dig eget bedste, da energipriserne helt sikkert vil stige en del de næste år.
Skrevet af pahawi på 07 jan 2011 01:06
  hvis der ikke er plads til dette, så skal man blive tvunget til at flytte indvendige vægge?

Det passer heller ikke, man isolere jo bare udaf og ikke indvendigt.

Påforing af spærene er løsningen, så skal i nok få plads til 400mm isolering, og det er meget få tilfælde det ikke kan lade sig gøre, så mon ikke din tømrer kan finde en løsning her også.

Undertegnet har til dato i hvertfald dd. ikke lavet en eneste udskiftning af tegltag hvor det ikke kunne lade sig gøre.

Det er et temmeligt specielt hus, så at bygge udad, har jeg svært ved at tro kan laves, uden at ødelægge det originale udseene.

Tak for svarene.

Det lade sig gøre at påfore spærrene udvendigt, men jeg deler Pahawis bekymring om at det vil ændre ved husets oprindelige udseende.
Der er mange skrækeksempler på nye tage og kviste på huse fra 1920-1950, hvor husets oprindelige proportioner er fuldstændigt ødelagte - hvis du ikke vil risikere at ende med en stern på ca 50-60 cm på et hus med tegltag og træudhæng må du overveje at isolere indad - evt. gøre begge dele.

VH
Annonce
Som skrevet tidligere, så kan det altså normalt godt lade sig gøre, og uden det nødvendigt er skæmmende på huset.

Smid et par billeder op af huset, så kan vi da sikkert komme med nogle forslag til hvordan det evt. kunne løses.
Påforing af spær betyder at der monteres træ på spærene for at hæve højden på spærene, og dermed give plads til efterisolering af taget.

Denne påforing kan kan foretages på flere måder, men den mest normalt er ved at montere større spærtræ på siden af spærene, hvilken også giver mulighed for opretning af tagfladen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis