Hjælp til cirkulationspumpe - VVS amatør..

Håber en klog mand m/k kan hjælpe mig.

I forbindelse med at alle rør til varme blev trukket om i mit hus bad jeg VVS-manden om at sætte en cirkulationspumpe op, sådan at man hurtigere fik vand fra kælderen, hvor installationen er, til 1. salen, hvor vi har bad.

De satte en grundfospumpe op, med timer og termostat, og jeg kan se at de har trukket en streng i pex-rør op til 1. salen.

Der gik nogle måneder før vi fik en elektriker til at koble pumpen til strøm, og det viste sig så at den tilsyneladende ikke virker.

Timer-enheden virker ikke, den ligner et analogt tænd/slukur, men kører ikke. Pumpen kører, hvis man tænder den manuelt (det kan jeg høre) men det gør INGEN forskel på hvor lang tid badevandet er om at blive varmt. Hvis jeg har forstået det rigtigt er det meningen at vandet skal løbe frem i det eksisterende rør, og retur i pex-røret. Burde vandet i pex-røret så ikke blive varmt, når pumpen kører?

Kan nogen vurdere, om installationen er rigtigt lavet?

Vedhæftet billede af pumpetypen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvilken varmvandsbeholder har du billed eller tegning vil hjælpe
du kan også stille spørsmålet på stokerpro.dk


Her er selve installationen.
Hej Du skal have mot. en kontraventil og kuglehaner på begge sider af pumpen. så ska du få den skyldt godt ud. Erik

Hygger mig bare (:

Et envejs system med cirkulationspumpe. den var ny...

Cirklen skal sluttes for at en cirkulation bliver mulig.

Jacob
Meningen er jo at du skal have en cirkulation af varmt vand.. så det løber konstant op til tappestedet og retur, så er der jo altid varmt vand lige under tappestedet.
Som det er nu sidder pumpen kun og hjælper med at presse vandet op til tappestedet.. Det løber måske lidt hurtigere, men du skal stadig have det kolde vand tappet ud af røret før det varme kommer frem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for jeres input.
Jeg er helt enig i, at det er VVS-firmaets ansvar at få det til at virke, jeg vil tage fat i dem.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis