Forruf er sluppet i lamineringen

Se billede:

Forruffet hvor lugen er placeret er sluppet i lamineringen grundet tidligere ejers opsætning af Teak i loftet, da vanger var boltet gennem hele ruffet. Det har medført vand mellem de 2 lag glasfiber, hvorfor det har sluppet hinanden. Er det forståeligt?

Det gør så at ruffet ikke er stabilt, men hænger nedaf på midten. Lige nu har jeg en stang monteret i kahytten der støtter ruffet for at holde det oppe.

Hvad gør jeg for at få det stabilt igen????
Har absolut ingen erfaring med glasfiber - kun træ!

Er jeg nødt til at bolte tværstivere af træ op i ruffet igen? eller er der andre snedige løsninger?
Den stang jeg pt har monteret i kahytten ville jeg bibeholde, og så konstruere et massivt Teak bord omkring, der samtidig kunne bruges som bund til dobbeltseng. Trods det er det ikke optimalt at ruffet falder 3-4cm på midten når jeg fjerner stangen.

Er der nogen forslag???? Er åben for stort set alt.
Er i stand til at producere trævanger der følger loftet, men er det den bedste løsning?

68 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den bedste løsning vil altså være at fjerne det der er delamineret, og så støbe et nyt lag, der skal du dog som et minimum have båden om at ligge på siden, da det ikke sådan lige er til at arbejde med glasfiber i "loftet". Det kan lade sig gøre med kan blive et værre svineri.
Og ellers må du jo som du selv foreslår opsætte nogle nye ruftags "bjælker" det bliver dog aldrig en optimal løsning, da der er ricico for at får du ikke stoppet delamineringen vil det fortsætte.
Og så svært er det altså heller ikke at arbejde med glasfiber, det skulle en "træmand" som du nok kunne lære principperne om, i løbet af et par timer.

V.h.  Håndværkeren
Hvis man nu er en rigtig træmand, skærer man så ikke bare hele ruffet af, og opbygger et nyt i træ, med flotte teakstave indlagt og nåddet?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
I princippet kan jeg muligvis få båden om på siden (har den i en fin tør hal på en hjemmelavet (TRÆ) vogn så der kan arbejdes vinteren over). Mht svineri så er kahytdelen først planlagt renoveret til sommer/efterår 2011, og jeg har indtil videre blot opsat skum på skotsiderne. Resten skal renoveres helt.
Vil lige prøve at undersøge hvad det kræver at bygge et "underruf", men det er nok ikke simpelt for en nybegynder. Giver dog ikke så let op :-)

Ruftags bjælker kan produceres, men der er flere ulemper:
1: Risikoen for fremtidig utæthed, trods det at jeg kan tætne alle gennemgående bolte med Sika. 2: Vægten - fylder i forvejen meget massiv træ i den gamle snekke. 3: Den begrænsede frihøjde i kahytten - passer fint nu, men med 50-60mm mindre frihøjde bliver det småt.

jbr: "Rigtige" træmænd køber et træskib, eller ødelægger ikke et af fiber.... Men pynter det blot!

I min fantasi forestillede jeg mig at man kunne "lime" de 2 lag sammen igen. Evt ved at skære det underste delvist op og derefter fylde det ud med (?) for derefter at presse det sammen indtil det var hærdet og stabilt. Det er nok kun i min fantasi den løsning er anvendelig???

Ruffet (ja faktisk hele båden) skal have Hempel Light Primer og efterfølgende Poly Best Pearl White. Derfor gør det ikke så meget med huller der kan spartles/fyldes inden ny lakering.
Har du overvejet om du kan sætte vangerne, oven på ruf-taget, så mister du ikke højde i kahytten.

mvh jens
Vanger  Er det ikke noget der bruges på Biler Jens
Din ide med at lime delamineringen sammen er måske slet ikke så tosset Engel, hvis du kunne bore nogle små huller op nede fra i det underste lag og så med en stor sprøjte med en kanyle sprøjte tokomponent epoxy lim op i mellem rummet. Og herefter spænde sammen alt hvad remme og tøjler kan holde til (noget til heste Jens )

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja om de lige hedder vanger, måske nærmere stivere.

Hvis der skal limes med eopxy, kræver det vel at materialerne er tørre?
Nok et problem at få det tørt, inde i glasfiberen, i de adskilte lag.

Så det skal måske være noget urethane lim, som kan hærde op i fugtige omgivelser.

mvh jens
Havde kort overvejet bjælker eller stål på oversiden, men det ødelægger det æstetiske på en snekke (eller andre både for den sags skyld) så den løsning droppede jeg hurtigt.

Håndværkeren: Glæder mig faktisk at du tror bare lidt på min ide. Umiddelbat ville det være det bedste - hvis ellers det kan holde. Tror du ikke den bedste fra Sika er bedre - dyrt, men kan sågar lime under vand. 2-komponent epoxy er ikke flexsibelt, vel? Jeg kan jo ikke være sikker på at ingen sidder sig på ruffet. Har ellers West System Epoxy på lager, idet jeg har brugt det til Teakdørk projektet.
Der er nærmest dannet "alger" imellem de 2 lag, så mon ikke jeg er nødt til at "sprætte" det delvist op for at klæbemassen kan hæfte. Evt skære felter ud for derved at kunne rengøre, og efterfølgende reparere disse felter med glasfiber. Kunne jo til sidst montere skum som på skottet.
Hvis der er alger mellem lagene, så tror jeg du er nødt til at, skære alt det dårlige væk.
Så du kan støbe et nyt lag på, måske skal du indstøbe nogle små stivere,(eks. nogle stykker vandslange, som så indstøbes), for at gøre konstruktionen stivere.

Det vil være måden, alt andet vil du nok, desværre få ærgelser ud af, tror jeg.

mvh jens
Citat fra je_ns:
"Hvis der skal limes med eopxy, kræver det vel at materialerne er tørre?
Nok et problem at få det tørt, inde i glasfiberen, i de adskilte lag."
Det er helt korrekt. Det kender jeg fra et tidligere arbejde, hvor det drejede sig om lastbiler opbygget med glasfiber.
Var der utætheder, sprang glasfiberen i frostvejr.
Og der var store problmer med at få isolerings skummet mellem inder- og yderlag tørre
Jeg er sikker på, at det "pynter" at skære det gamle ruf af, og lave et nyt i træ.

Så svært kan det vel heller ikke være

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 58 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også